*

Niklas Herlin

Hesarin projektit kusevat

Sanomalehti Helsingin Sanomat on viime vuosina aloittanut useita projekteja. Tavoitteena on esimerkiksi levikin romahduksen katkaiseminen sekä muualle siirtyvien mainosrahojen kampeaminen takaisin jättilehden suuntaan. Helsingin Sanomilla on myös lukuisia projekteja kulujen karsimiseksi.

Me läheltä seuranneet emme ole tottuneet Hesarin säästöprojekteihin, mutta sitäkin paremmin olemme tutustuneet poliittisiin projekteihin. Hesarilla on yhteiskunnallinen agenda, tavoitteet, joita se tukee. Usein hesrilaiset väittävät, että lehti on puolueeton tiedon jakaja. Agendan olemassa olo on kiistetty lehden taholta monta kertaa. Mutta kyllä niitä projekteja on. Ne vain kusevat nykyään.

Katsotaanpa nyt. Suomen jäsenyys Pohjois-Atlantin puolustusliitossa Natossa on Hesarille ihan virallinen tavoite; joku vuosi sitten silloinen vastaava päätoimittaja otsikoi kolumninsa sanoilla ”Helsingin Sanomat kannattaa Natoa”. Minä olen kuin Hesari eli Nato-jäsenyyden kannattaja. Mutta enemmistö suomalaisista on toista mieltä ja on valinnut kansanedustajat, jotka eivät kannata jäsenyyttä.

Jos Suomen hallitus ryhtyisi pakolla Suomea Natoon viemään, se menettäisi eduskunnan luottamuksen ja joutuisi eroamaan Hesarin ja minun luottamuksesta huolimatta. Tuore tasavallan presidentti on kai sinne päin kallellaan, mutta maksimissaan on sanonut, että Suomen ei kannattaisi pelata itseään ulos mahdollisesta jäsenyydestä. Hesarin projekti kusi.

Yleisradion uutta rahoitusmallia Helsingin Sanomat vastusti erityisesti päätoimittaja Mikael Pentikäisen kynällä. Olen toimituksen ja Pentikäisen kanssa samaa mieltä: Yleisradion rahoitusta tulisi supistaa, ei kasvattaa. Kannatamme yhdessä budjettimuotoista rahoitusta, emme veromallia. Miten kävi? Ylen rahoitusta kasvatettiin ja se muutettiin ihan virallisesti veromuotoiseksi. Hesarin projekti kusi.

Nykyisen hallituksen ohjelmassa on nostaa pikkuriikkisen tilattavien lehtien arvonlisäprosenttia. Uusi, korotettu veroprosentti on yhdeksän; alle puolet ruuan vastaavasta. Hesari otti projektin ja hyökkäsi koko voimallaan pientä ALV-korotusta vastaan. Tälle uusi hallitus antoi piut paut: tilattavien sanomalehtien arvonlisäveroprosentti korotettiin yhdeksään. Hesarin projekti kusi.

Hesarin tuorein ja tunnearvoltaan kenties suurin viimeaikojen projekti agendalla on ollut amerikkalaisen taidesäätiön Guggenheimin museon saaminen osaksi Helsingin katukuvaa.

Guggenheimia kannattaessa ei Hesarissa ole säästetty palstatilaa, nuoleskelua eikä New Yorkin lentolippuja. Tuntui siltä, että koko valtaisa toimitus kaikkine järjestelmineen oli valjastettu palvelemaan agendaa.

Guggenheim-museo on projektina siitä mielenkiintoinen, ettei se ole puhtaasti valtakunnallinen asia vaan monin tavoin paikallinen, vaan Helsingin ja pääkaupunkiseudun sisäinen. Ja Helsingissähän tämä projekti pysäytettiin. Hesarin projekti kusi. Taas.

Oliko Hesarin agendalla perussuomalaisten pysäyttäminen viime eduskuntavaaleissa? Jos oli, niin projekti kusi tälläkin kertaa. Perussuomalaiset saivat kaikkien aikojen vaalivoiton. Jos projekti ei ollut agendalla, niin Helsingin Sanomain pääkirjoitus 3.5. antaa kuitenkin ymmärtää, että maahan on syntymässä jonkinlainen persujen ja muiden välinen vaarallinen salaliitto. Itse asiassa Hesari antaa ymmärtää, että me ”guggenheiminvastaiset” persut tai muut, olemme aika tyhmiä (aiemmin, ennen persukorttia, on kyllä vilautettu myös natsikorttia; HS on viitannut Guggenheim-säätiön juutalaiseen taustaan).

Maailma on muuttunut. Yksinkertaistettuna: mahtavinkaan media ei määräile demokraattisessa Suomessa. Hesarin projektit kusivat ja kusevat myös jatkossa.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

25Suosittele

25 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Käyttäjän matiasriiho kuva
Matias Riiho

Tämän hesarin projektien kusemisen lisäksi koko lehti on hötteistynyt sisällöltään siinämäärin, että joka kerta kun jatkotilauslasku tulee, pitää oikein vakavasti miettiä riippuvuussuhteitaan.

Johan Lom

Mitä tarkoittaa tuo "hötteistynyt sisällöltään"?

En ole toistaiseksi löytänyt Suomesta yhtään muuta sanomalehteä, joka pyrkisi pitämään yllä samaa arvovaltaista imagoa ja monipuolisuutta kuin Hesari. Aniharvoin olen ollut eri mieltä erilaisten pääkirjoitusten sisällöstä - viimeisin limbo oli tosin aika tuore (Helena Erosen hihamerkkikirjoitustuomio höystettynä vaatimuksella ruskeista paidoista perussuomalaisille) - siitäkin huolimatta, että pääkirjoituksissa otetaan keskimäärin selkeästi kantaa ajankohtaisiin asioihin eikä pyöritellä ympäripyöreätä jargonia.

Hesari on viimeinen netin korvike Suomessa. Siitä löytyvät kulttuuriuutiset, kaikki mahdolliset valtakunnalliset ilmoitukset, monipuolinen uutisointi niin kotimaan kuin ulkomaidenkin tapahtumista, mielipidekirjoitukset ja kuten edellä todettu, arvovaltainen virallinen linja.

Netti ei korvaa Hesaria, en koskaan menisi netistä etsimään esimerkiksi kuolin- tai syntymäilmoituksia, mutta sunnuntain Hesarista nekin luen läpi.

Jari Eteläsaari

Minusta tämän maan päätöksen tekijöille ja muillekin sopisi paljon paremmin asialehti Tekniikka ja Talous. Siis jos haluaa oikeasti tietää mitä suomessa tapahtuu.

Johan Lom

Tekniikan ja talouden osalta ehkä. Mutta ei poliittisen uutisoinnin tai kulttuurin tai paikallisuutisten osalta.

Puhumattakaan ilmoitustarjonnasta.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Hötteistynyt voisi olla sekin, että Hesarissa on mainoksia, nykyisessä lehdessä monin verroin enemmän kuin aiemmissa. Usein lehti on myös uutisköyhä, niin köykäinen, että ei siitä juuri ole väliä. Ainoastaan pääkirjoitussivu ja sen rinnalla oleva sisältävät jotain luettavaa, samoin joissakin mielipiteissä on sanoma. Mistä tilaaja siis maksaa, mainoksistako enimmäkseen?

Käyttäjän matiasriiho kuva
Matias Riiho

Piti vielä lisäämäni, että tuo guggenheim-kiihko on ollut ja tulee jäämään hesarin historiaan yhtenä sen pohjanoteerauksista.

Ps. Sisällön "hötteistymistä" eivät ehkä huomaa nuoremmat sukupolvet. Ennen hesarista jopa oppi asioita tai sitten on tullut tultua jo niin vanhaksi, että on jo oppinut kaiken tarvittavan.

Johan Lom

Veikkaan viimeeksi mainittua.

Ei Hesarissa koskaan ole ollut sen enempää tietotarjontaa erilaisista asioista, maista ja tiedemaailman ilmiöistä kuin nykyäänkään. Netin olemassaolo vain antaa vertailukohtaa tässä ajassa. Ennen Wikipediaa jokaisessa kodissa oli tietoa vain sen verran kuin kirjahyllyssä sattui olemaan Otavan Pienessä Tietosanakirjassa. Muualta tietoa ei saanut kuin seuraamalla lauantaisin yleisradion Viisasten Kerhon lähetystä.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

HS:ssähän on vanhoja tietoja, jotka julkaistiin netissä ja muualla jo edellisenä päivänä tai aiemmin. Siis jälkijunassa matkaava lehti.

Tuomo Kokko

Oikeastaan hötteistyminen ei koske Hesarin sisältöä, vaan muotoa, tapaa jolla asiat tuodaan lukijan eteen.

Huutomerkit ovat hiipineet otsikoihin ja kirosanat toimituksellisen tekstin mausteiksi. Graafista kuvitusta käytetään yhä enemmän. Varkaudessa äskettäin tapahtunut veriteko esiteltiin pääuutissivulla samaan tapaan kuin Iltiksessä; suurella, ankealla kuvalla tehostettuna.

Hesarin pääkirjoitussivu sen sijaan pitää pintansa. Päätoimittaja Pentikäinen kirjoitti taannoisessa yläkerta-kolumnissaan veikkausyhtiöstä asioita, joista olisi saanut materiaalin pariinkin uutisjuttuun. Palsta oli siis paljon enemmän kuin mielipide tai näkemys; se oli ehtaa informaatiota!

Urheilusivuilla näkyy hienosti, kuinka vanha kunnon sanomalehti runsailla resursseillaan kykenee vastaamaan netin nopeuteen. Laajat henkilöhaastattelut ovat ainesta, jota verkosta ei löydä edes ajan kanssa. Tuoreet tulokset sen sijaan on helppoa vilkaista netistä, vaikkapa digi-Hesarista.

Et kai unohtanut kuukausi- ja viikkoliitteitä? Jopa viimemainittu on nykyään kiinnostava, ja luinkin sitä tänään vessassa, asioinnin apuna. Nauru rentouttaa keskivartaloa, ja se puolestaan edistää... kyllä kyllä!

Johan Lom

Tulihan tänne fiksukin kommentti.

Täytyy pitää silmällä tuota mainitsemaasi höttöytymisilmiötä. En ole sillä silmällä osannut katsoa. (Mutta totta puhuen huutomerkit j.n.e. eivät vielä kovin dramaattista linjamuutosta edusta).

Tuomo Kokko

Huutomerkit ja sen sellainen ovat vähäisiä, mutta selvästi havaittavia esimerkkejä tabloid-tyylistä. Ilmankos: formaattia ollaan ensi vuonna pienentämässä. Keveneekö sisältö muodon tavoin, nähdään sitten.

Sähköpostiini on viime aikoina tulvinut Hesarin digi-tarjouksia ja jos jonkinlaista niihin liittyvää markkinointia. Olen tylysti ja syventymättä poistanut joka ikisen viestin, vaikka kestotilaajana olisin ilmeisesti "oikeutettu" johonkin nettiversioon.

Tuohon Niklaksen avaukseen vielä. Hesari todellakin yritti viime vuonna kaikkensa Guggenheimin puolesta, mutta talven aikana myös hankkeen vastustajat saivat ääntään kuuluviin lehdessä. En ole sattunut huomaamaan mainintoja taidesäätiön juutalaistaustasta, mutta itse asia lienee kaikille selvä. Etniset ja uskonnolliset seikat ovat nykyisin kovin vaikeita käsiteltäviä, eikä niihin sohaisujen seurauksia voi etukäteen arvata. HS Kuukausiliitteessä on Ilkka Malmberg viime aikoina kuitenkin kirjoittanut juutalaisista yllättävän paljon, mutta enimmäkseen asiallisuuden säilyttäen.

Käyttäjän praatika kuva
Panu Raatikainen

Kyllä se koskee myös sisältöä - vai mitä pitäisi ajatella esim. suhdejuorujen levittelystä Ahteen ja Rädyn jutussa?
Ei sellainen ennemmin kuulunut vakavan päivälehden toimenkuvaan...

Jenna Korhonen

Hesari on jo pitkään ollut mediamaailman vätys. Mediamaailman vätyksiä on ollut jo muuallakin. Mikä haluaa olla seuraava?

US?

k k

EIkö kuitenkin ole tärkeämpää kommentoida mitä ajetaan, eikä kuka ajaa? En nimittäin näe suurta eroa Hesarin ja Herlinin agendan välillä. Nämä ovat näissä mainituissa asioissa myös yhtä kuin Kokoomuksen linja.

Petri Haapa

Olen vähän samaa mieltä. Ennen lehti vaikutti jotenkin ainoalta coolilta sanomalehdeltä Suomessa, mutta etenkin nykyisen päätoimittajan kaudella lehti on alkanut muistuttaa kaunaista maakuntalehteä, joka ei peittele agendaansa.

Käyttäjän miralaakso kuva
mira laakso

En kyllä tajua tätä järjen juoksua, että Hesarilla olisi mitään sen kanssa tekemistä mitä eduskunnassa päätetään.

Onko tämä nyt sitä petausta, että pitäisi alkaa lukemaan persujen Puolueetonta Totuuden Torvea Hesarin sijasta?

"Hesari otti projektin ja hyökkäsi koko voimallaan pientä ALV-korotusta vastaan. Tälle uusi hallitus antoi piut paut: tilattavien sanomalehtien arvonlisäveroprosentti korotettiin yhdeksään."

Väärin.

Kaikista eniten tätä vastusti Persut. Kuulemat köyhät eivät voi tilata lehteä jos ALV- korotus käy. Köyhät taas rahanpuutteen vuoksi eivät koskaan edes sellaista ylellisyyttä kuin lehtien tilauksia tee.

"Haluamme turvata painetun median aseman emmekä hyväksy tilauslehtien alv-korotusta."
http://osmokokko.fi/uutiset.html

"Perussuomalaiset saivat kaikkien aikojen vaalivoiton. "

Lopahti kuitenkin ja oppositioon mentiin. Jytkyä on tuskin enää odotettavista. Sen verran persut ovat itseään tuoneet ulos, että kyse on enemmän maahanmuuttovastaisuudesta kuin mistään muusta.

"Hesarin tuorein ja tunnearvoltaan kenties suurin viimeaikojen projekti agendalla on ollut amerikkalaisen taidesäätiön Guggenheimin museon saaminen osaksi Helsingin katukuvaa."

Itse en ole tätä huomannut. Huomasin sen, että Kokoomuksella oli näppinsä pelissä ja kova hinku saada mahtava taidemuseo tänne 'koska kaikilla muillakin on'. Onneksi järki voitti kokoomuslaisen mielihalut.

http://yle.fi/uutiset/kokoomus_haluaa_guggenheimin...

”Helsingin Sanomat kannattaa Natoa"

Onko sulla antaa väitettä tähän? Kuvakaappaus käy, muuten puhut omia.

Käyttäjän miralaakso kuva
mira laakso

Taitaa kumminkin olla niin, että Hesari on omistajien vietävissä, kuten tämäkin media.

Guggenheim - Kokoomuksen hanke
lehtien ALV -vastustus - Persujen hanke (mutta mitäpä oppositio ei vastustaisi)
Nato - Kokoomuksen / Timo Soinin hanke
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/20353-soini-onkin-...

Niistä puhutaan mitkä aiheet on pinnalla. Olisi tyhmä olla hiljaa.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Omistajat tai muut, mä oon vain lukija. Natosta on Wikissä, jota monet halveksuu, mutta tämä on saletissa totta. http://fi.wikipedia.org/wiki/Helsingin_Sanomat

Persut tai ei, voimakain sanomalehtien ALV-korotusta vastustanut taho oli HS.

Ja Guggenheimin takana Hesari on kyllä ollut aamuvarhaisesta viimeiseen veritippaan.

Käyttäjän Savolax kuva
Jukka Heikkinen

Viime kesänä oli HS lehdessä juttua romaanikerjäläisistä. Oli kuvan kanssa haastateltu viittä henkilöä ja kaikki oli "jee kiva on väriä katukuvaan"...
Menkää summittaisesti haastattelemaan kymmentä hesalaista niin saatteko saman tuloksen (100%)...

Jari Eteläsaari

Tuo hesarin ja median poliittinen uutisointi on useammankin kerran mietityttänyt.

Jos ajatellaan lehtien toimituksellista hierarkiaa, niin siellä on varmaan useammalla tasolla halua vaikuttaa uutisoinnin sisältöön.

Omistajat haluavat joskus tietyntyyppistä näkökantaa joihinkin juttuihin.
Päätoimittajat mahdollisesti haluavat juttuihin hieman omaa painotustaan.
Ja jutun kirjoittava toimittaja poimii mahdollisesti siihen omia uskomuksiaan tukevia näkökohtia.
Ja toimittajalle kertova taasen mielellään värittää tarinaa omien tarkoitustensa mukaisesti.

Uutisoinnin sisältöä onkin sitten helppo muokata tukemaan vaikka minkälaista näkökantaa, soitetaan vaan jollekin proffalle/poliittiselle toimijalle/järjestölle jonka poliittiset näkemykset ovat haluttuja ja uutisoidaan sitten asiantuntijan mielipidettä tai kirjoitetaan juttua vain muuten esittäen näkökantoja vain yhdestä suunnasta ikäänkuin kokonaisena totuutena.

Ei siinä voi lukijalle oikein muuta ohjetta antaa kuin mietiskellä aina että onkohan tämänkin jutun taustalla nyt minkälaista poliittista tarkoitusperää.

Sitten kun on ongelmana vielä se että toimittajien poliittiset suuntaukset näyttävät eroavan radikaalisti maan väestön poliittisista näkemyksistä niin kansalaisten luottamus tiedotusvälineiden tasapuolisuuteen on kovilla.

Esim. Göteborin yliopiston tutkimus ruotsin toimittajien poliittisesta suuntautumisesta on hieman hälyyttävä. Peräti 41% toimittajista ilmoittaa suosikkipuolueekseen vihreät.

Tutkimuksesta vastannut professori Kent Asp Göteborgin yliopiston tiedonvälityksen-, median- ja journalistiikanlaitokselta toteaa kuvion olleen sama kuin aiemmillakin kerroilla; vihreiden ja vasemmiston suosio on vahvasti ylikorostunut puolueiden todelliseen kannatukseen verratuna, kun taas kokoomuksella ja demareilla asia on päinvastoin.

http://svt.se/2.22620/1.2787431

Mitenhän mahtaa olla Suomessa...

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Toi on kyllä totta. Olen minäkin valtaani väärin käyttänyt Hesaria pienemmissä, mutta kuitenkin isooissa lehdissä. Tämän tunnustaminen on vähän vaikeaa. Myös minulle.

Käyttäjän praatika kuva
Panu Raatikainen

Kyllä Suomessa ainakin politiikan ja talouden toimitukset ja erityisesti niiden johto valtamedioissa (HS, mtv3, Yle) on vankasti kokoomuslaisten käsissä - maakunnissa enempi keskustalaisten.

Vesa Väyrynen

Hesarin agendat ovat ilmiselvät, mutta ilkeää esiintyä puolueettomana tiedonjakajana. Henkilökohtaisesti en halua maksaa solvauksista. Muista medioista saa monipuolisempaa tietoa.

Johan Lom

Toki uaeita medioita seuraamalla saa monipuolisempaa tietoa kuin vain yhtä mediaa seuraamalla, muutta rohkenen väittää, että jos haluaa mahdollisimman monipuolista tietoa vain yhtä mediaa seuraamalla, niin silloin Hesari on ylivoimainen valinta.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Tämä Johan Lomin pointti on erittäin tärkeä. Laadullisesti Hesari on laatunsa laskemisen jälkeenkin ylivoimainen Suomessa, veikkei kaikki niitä enää tottelekaan.

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

Ylivoimanen tässä yhteydessä on ylisana.
HS ei ole ylivoimainen muiden, kuin teidän kehächettolaisten mielestä.

k k

Samaa mieltä, olen tilannut HSia laadun takia 25 vuotta, vaikka en ole koskaan pitänyt pääkirjoitusten poliittisesta suunnasta. Lehti on liian oikeistolainen etenkin taloispolitiikaltaan, ja tämä on ikävää koska koko muu media on myös Suomessa, tällaisia verkkojulkaisuja myöden. Keskustelu on tässä mielessä huomattavan vino itäeurooppalaiseen tyyliin. Minusta lehti saa kyllä ottaa kantaa, jos se tekee sen perustellen ja avoimesti. HS ei kyllä tehnyt näin Guggen kohdalla, Blåfieldin pääkirjoitukset eivät olleet asiaa monipuolisesti pohtivia.

25 vuodessa yleinen poliittinen ilmasto on muuttunut tavalla jota kukaan ei olisi voinut ennakoida: nyt HS on joidenkin mielestä liian vasemmalla. No, näin ajattelevan porukan agenda on kyllä aika Suomen Sisulainen, eli ääriryhmäläinen. Tuo ryhmä tuntuu vaativan keskustelua, mutta ei osaa keskustella lainkaan. Esimerkkinä vaikka tuo ruskeapaitakommentti tästä ketjusta. Jos HS reflektoi ja kysyy olisiko se vain vitsi jos kirjoittaisimme persuista samalla tavalla kuin eroset kirjoittavat ulkomaalaisista? Pointti oli hyvää rautalankaa ja ajattelin että tuo avaa jotain jossain. Sen sijaan nämä neropatit todistavat kommenteillaan että eihän älyllinen media ole pian edes mahdollinen nykyilmapiirissa.

Ja se tuskin on HS:n vika.

timo hosia

Ei pidä paikkaansa, ellei ajatella että laajuus=laatu. Ylen sivuilta ja US:a saa ihan samat uutiset vähän kompaktimmassa paketissa, paljon vähemmän kiusallisella oman agendan läpinäkymisellä. Hesari on on vain niin puolueellinen että en nykyään käytä sitä.

Käyttäjän jakpaju kuva
Jouko Paju

Tarkoittaako se sitä, että Eljas Erkko ei kohta olekkaan enää Suomen rikkain mies vaan se on joku Herlin.

Johan Lom

"Joku" Herlin se on muuten jo nyt.

Käyttäjän VILENIN kuva
Aimo Remes

Näkisin kuiten tälläpuolen olevan tärkeämpää henkisen rikkauden Hiski Salomaan vapauden kaihon sanoin.

Arto Niinistö

Herlin osoittaa kirjoituksellaan, ettei meitä enää manipuloida.
Usein on syytetty Hesaria ihmisten mielipiteiden muokkaamisesta.

Harmittaa hieman, että vähintään 500 kertaa huonommin ansaitsevana ihmisenä ajattelen kuin Herlin. Niklas hapsutakkeineen, hippiolemuksineen, sosiaalisine graduneineen herättää minussa sympatioita.

Esim. Herlinin ehdotus Hesarin toimitalon muodostamiseksi kulttuurikeskukseksi on loistava. Tarvitsemme Niinistö- keskuksen,Pompidou-keskuksen tapaan.

Voimme olla pohjolan Pariisi, Barcelona ja Madrid, johon tulevat ihmiset katsomaan taidetta, ei pelkkää rakennusta, kuten Bilbaossa tapahtuu.Berliinin Guggenheim on hyvä esimerkki huonosta toteutuksesta.
Mieleeni ei jäänyt muuta kuin valokuvaan tallennetut tutut Patti Smithin kasvot.

Matti Jalagin

Heh.

Herra Herlinille syvä kumarrus tuosta rohkeudesta, sillä on suorastaan haasteellista rohjeta haastaa suurin, kaunein ja oikeamielisin.

Aikoihin ei olla eletty ja nyt on jo aikoihin eletty, kun ylipäätään joku muu kustantajista sanoo ääneen sen, minkä kirjoittava ja rienaava kansa on vuosikausia tiennyt; HSravda on mennyttä aikaa ja syykin on selvä.

Valhe kantaa aikansa ja propagandalla saa ehkä jatkoaikaa, mutta aina on lopputulos ollut selvä eikä tämä kuihtuva HS-marsunluutorni ole poikkeus.

HSravda kuolee, eläköön totuus; missä se sitten lymyääkin.

Johan Lom

Sorgen Matti, mutta lienet ymmärtänyt Niklaksen sanoman väärin - miltei päinvastaisena kuin se oli tarkoitettu.

Matti Jalagin

Ehkä.

Mutta väärinymmärrykseni tai se, että äänestän kaikissa vaaleissa aina ja pysyvästi väärin ei poista sitä faktaa, että propaganda kantaa aikansa, kunnes kuolee ja kuihtuu.

Ihminen ei ole tyhmä lähtökohtaisesti vaan janoaa totuutta ja siitä on meillä historiassa esimerkkejä riittämiin.

Perustele seuraavan kerran, kun väität Herlinin tarkoittaneen jotain muuta ja aloittaa voinet tästä ketjusta, kiitos.

Johan Lom

Kirjoitit: "Valhe kantaa aikansa ja propagandalla saa ehkä jatkoaikaa, mutta aina on lopputulos ollut selvä eikä tämä kuihtuva HS-marsunluutorni ole poikkeus."

Siis tuo sitaatti oli kuin johtopäätös Niklaksen blogin sanomasta.

Hänen sanomansa ei kuitenkaan ollut sellainen. Hänhän pääsääntöisesti ilmaisi olevansa Hesarin kanssa samaa mieltä suurista asioista. Totesipahan vain, että viesti ei mennyt perille eikä tulosta tullut niissä asioissa, joita hän esimerkinomaisesti listasi. Sitä se "kuseminen" tarkoitti tässä kohden.

Matti Jalagin

Millä tavalla se Herlinin sitaatiksi muuttui tai johtopäätökseksi, kun se oli oma ajatukseni jo alunperin?

Jos tulkitset omiasi, älä oio mutkia omiin ajatuksiisi laittamalla niitä muiden ajatelmiksi.

Johan Lom

Ennen aiempana esittämääni sitaattia mainitsit: "Aikoihin ei olla eletty ja nyt on jo aikoihin eletty, kun ylipäätään joku muu kustantajista sanoo ääneen sen, minkä kirjoittava ja rienaava kansa on vuosikausia tiennyt; HSravda on mennyttä aikaa ja syykin on selvä."

Sen jälkeen kirjoitit aiempana esittämäni sitaatin.

Ehkäpä et tarkoittanut sitä johtopäätökseksi blogistin sanomasta, mutta kyllä jokainen loogisesti ajatteleva sellaisen kuvan johtopäätöksestäsi saa.

Oma käsitykseni on puolestaan sellainen, että Niklas arvostaa Hesaria julkaisuna, mutta esittää faktaperäisesti kyseenalaistuksen siitä, mikä median valta nykyään todellisuudessa on (tai ei ole).

Matti Jalagin

Ehkä me kopioimme tähän pilkkomisen ja vapaan tulkinnan ehkäisemiseksi koko kommenttini ja toteamme sen kuvastavan minun ajatuksiani; ei siis Herlinin.

Samalla jätän Sinulle oikeuden tulkita, mitä Herlin tarkoitti, koska aivan silminnähden tiedät sen paremmin.

Näin siis kirjoitin omia ajatuksiani.

"Heh.

Herra Herlinille syvä kumarrus tuosta rohkeudesta, sillä on suorastaan haasteellista rohjeta haastaa suurin, kaunein ja oikeamielisin.

Aikoihin ei olla eletty ja nyt on jo aikoihin eletty, kun ylipäätään joku muu kustantajista sanoo ääneen sen, minkä kirjoittava ja rienaava kansa on vuosikausia tiennyt; HSravda on mennyttä aikaa ja syykin on selvä.

Valhe kantaa aikansa ja propagandalla saa ehkä jatkoaikaa, mutta aina on lopputulos ollut selvä eikä tämä kuihtuva HS-marsunluutorni ole poikkeus.

HSravda kuolee, eläköön totuus; missä se sitten lymyääkin."

Johan Lom

"Ehkä me kopioimme tähän pilkkomisen ja vapaan tulkinnan ehkäisemiseksi koko kommenttini ja toteamme sen kuvastavan minun ajatuksiani; ei siis Herlinin."

Vaikka noin kirjoitatkin, niin se ei poista sitä tosiasiaa, että kommentissasi ylistät Niklaksen "rohkeutta haastaa" Hesari ja osoittaa sen "valheellisuus". Ja juuri tässä mielessä olet ymmärtänyt hänen blogisanomansa virheellisesti. Se ei ole tulkintani, vaan perustuu hänen omaan listaukseensa kaikista niistä asioista, joista hän on ollut samaa mieltä mainitun julkaisun linjan kanssa.

Mutta kuten 30-luvun wanha sarjakuva "Kieku ja Kaiku" opastaa: "Älä tyhmän kanssa riitaa manaa - ei kukaan vie kaiulta viimeistä sanaa".
(Sarjakuvan riimit olivat muuten pääasiassa Mika Waltarin tuotantoa).

Matti Jalagin

"Mutta kuten 30-luvun wanha sarjakuva "Kieku ja Kaiku" opastaa: "Älä tyhmän kanssa riitaa manaa - ei kukaan vie kaiulta viimeistä sanaa".

Niinpä lopetan tähän vaikka viisaampi minua vääristelyssä oletkin, sillä en ole väittänyt Herlinin haastaneen kuvaamallasi tavoin HSravdaa ja totuus tähän löytyy lukemalla ylläolevat kommentit.

Mutta kaikkea hyvää sinne totuuden torveen ja kiitos, että soit hetken huomion minun ajatuksilleni HSravdan olemuksesta.

Pravda da, pravlino njet.

Käyttäjän timohartiiii12 kuva
Timo Härtsi

Kaunista, kaunista Niklas. Loistavaa, paras kirjoitus mitä olen lukenut vuosikausiin. Eipä tätä tämän paremmin voisi sanoiksi pukea vaikka yrittäisi.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Noin kirjoittajan kannalta, hyvä kommentti.

Käyttäjän Savolax kuva
Jukka Heikkinen

Ei pitäisi tulla yllätyksenä minkä seudun asioita HELSINGIN sanomat ajaa...

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Noinhan se on. Mutta Washingot Post, London Times ja Paris Match ovat myös mittaansa isompia lehtiä, koska ilmestyvät pääkaupungissa. Mitä pitäisi tehdä? Mä ostan alakerran kipsalta silloin tällöin Aamulehden.

Käyttäjän Savolax kuva
Jukka Heikkinen

No ainakin Savon Sanomia on lanseerattu monissa lehdissä viime aikoina :)
... Ja Pesonen/Granlund ei toimi edelleenkään, kuten ei koko talvena...

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

HIFK-hyökkääjäpari toimii aina!

Käyttäjän Savolax kuva
Jukka Heikkinen

:( juu ei toimi...
Yritetty on monta kertaa tällä kaudella mutta kun ei "wörki"...
Mutta keskustelu jatkuu toisaalla...
http://savolax.vapaavuoro.uusisuomi.fi/urheilu/105...

pia salminen

Pieni tarkennus -eikô Paris Match nyt kuitenkin ole aikakauslehti eikâ sanomalehti, eikâ se myôskâân ilmesty ainoastaan pââkaupunki seudulla vaikka nimestâ voisi kuvitella.
Vertaus Hesariin ei ole ihan paikallaan.

Käyttäjän timohartiiii12 kuva
Timo Härtsi

Katsoitko Niklas:

Dokumenttiprojekti: Etusivu uusiksi!
Voiko sanomalehti selvitä internetin ja sosiaalisen median puristuksessa? New York Timesin uutistoimitus avasi ovensa kameroille ja näyttää miten syntyy yksi maailman merkittävimmistä sanomalehdistä.

http://areena.yle.fi/video/1335214460865

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Katsoin kyllä - via Internet. Tärkeä dokumentti, josta pidän suuni visusti kiinni ennen kuin olen katsonut sen uudestaan ja olen varma mielipiteistäni.

Käyttäjän timohartiiii12 kuva
Timo Härtsi

Jos New York Times kaatuu, niin senjälkeen ollaan tosiaan perimmäisten kysymysten äärellä. Aika moni jättiläinen on jo kaatunut jenkeissä.

Helsingin sanomat ei ole kuin Nykin sanomat, nyt keskustellaan ihan eri jutuista. Jos hesari kaatuu, ei kellään tule edes ikävä. Näin sivuhuomautuksena.

Johan Lom

"Jos hesari kaatuu, ei kellään tule edes ikävä."

Olet väärässä!

Käyttäjän timohartiiii12 kuva
Timo Härtsi

Sitä journalismin tasoa mitä Helsingin Sanomat harrastaa tällä hetkellä ei tule kellään ikävä. Täysin ala-arvoista paskaa ja sillä sipuli.

Johan Lom

Älä puhu puolestani! Itse tiedän tuleeko ikävä vai ei.

. suvituuli

Yksi Hesarin projekti, jota se on tukenut avoimesti ja määrätietoisesti alusta alkaen, on Suomen EU- ja Euro-jäsenyys.

Hengissä vielä, mutta kuinka kauan...

Pentti Juhani Järvinen

Hesari menetti osan, ehkä liikaa, ns. journalistisesti ilmaistusta linjasta viime päätoimittajan vaihdon mukana. Virkkunen oli ammatiltaan toimittaja, mikä tuntui teksteissä. Eron ehkä huomaa vain toinen toimittaja, mutta kyllä se on siellä. Toisaalta kehitys mitään erikoista sanomattomaan "kolumnismiin" on ilmeisesti tuottamassa hedelmiä. Missä ovat tosi painavat argumentit tosi asioista? Eli niitä ei ole enää mistään missään lehdessä.

Mutta Hesarin pulma on osin vanha. Jotenkin se saatiin aikoinaan hyväksymään DDR:n tunnustaminen. Ruotsi ja Englanti ehkä sitä tukivat. Lisäksi toimituskunta vasemmistoutui tuolloin lehden omasta koulusta huolimatta. Ei ideologisesti vaan soppaisen nuorsosialismin tai -kommunismin höpötyksiin. Tuo porukka myös pelasi omia pelejään jopa julkaistuissa teksteissä, muutti "valtion" kanssa väärää infoa "valliksevaksi" totuudeksi, ml. Hesarin palstoilla.

Nämä jutut, osoituksina onnistuneesta manipuloinnista, syövät vähitellen julkaisun arvovaltaa. Mutta tilanne on osin sama - yhä - koko Suomessa. Ei sen "sananvapaus" ole Freedom Housen äskeisen mitalisijan tasolla. Hesari on vain osa - tosin suuri osa ongelmaa. Tai toisin sanoin: Suomessa on kaksi suurta "suojattua tietolähdettä:" Puoluetoimistot ja Poliittinen poliisi - muodossa tai toisessa. Yle palvelee molempia julkisesti, kilpailee alalla lehtien kanssa.

Matti Jalagin

Maassamme on viljalti henkilöitä tätä nykyä, jotka haluaisivat ja voisivat pölyyttää pois tämän viimeisen Neuvostoliiton satelliitin tunkkaiset hituset, mutta YLEinen väline puuttuu ja sen myötä kaikki.

Suomi on häpeätahra niiden maiden joukossa, jotka ovat edes yrittäneet omaa historiaansa avoimesti selittää omalle kansalleen puntaroitavaksi.

En tarkoita kenenkään tai minkään tahon syyllistämistä missään muodossa vaan sitä, että totuus tulee aina julki ja peiteltäessä, kaunisteltaessa tai muuteltaessa tulee lopulta kuitenkin se hetki, jolloin valhe ei kanna.

Siksi olisi viisainta lastemme kannalta purkaa rehellisesti mennyt ja antaa heidän edes katsoa kirkkain silmin tulevaan; meiltä se vietiin aikaa sitten.

Pentti Juhani Järvinen

Tuo: "En tarkoita kenenkään tai minkään tahon yyllistämistä missään muodossa," ei ole hyvä filosofia. Selviä lakia rikkoneita syyllisiä on paljon, tosi paljon. Monet, eli koko joukko, ovat saaneet siitä selvää hyötyä, mikä on raskauttava asianhaara, etenkin maanpetosjutuissa.

Minulla on henkilökohtaisesta kokemus UM:stä, PlM:stä ja sen turvallisuudesta ja tiedustelusta, Suposta ja sen evp. SS-pomosta Arvo Pentistä. Osallistujat palkittiin ylennyksillä, mitaleilla ja kakkosurilla ja hommilla. Siis palkittiin faktojen väärentämisistä, vääristä todistuksista, ml. jutuissa valtion turvallisuudesta. Itse olin allekirjoittanut sen PE/Tiedustelulle 1967. Se kehoitettiin unohtamaan 1973, tulevaisuuteni vuoksi, mikä oli vain Suomen ulkopuolella.

Omalla kohdallani sekä Supo että PlM yrittivät järjestää kidnappauksen GRU:n kanssa, minkä peittämiseksi levitettiin huhua, että olin NL:oon loikkausta suunnitteleva "anarkisti." Yhdistelmä kuvasi myös ns. "amattitaitoa." Se oli surkea ja siitä maksettiin ja kalliisti.

Tosiseikka Suomesa oli, että Kekkonen oli dementti noin 10 viime vuottaan, mitä salattiin. Demarit ajoivat vanhan maanpeturin ohi vasemmalta, mikä toi DDR-Tarjalle 12 vuoden presidenttiyden. Ahtisaari oli karmea takinkääntäjä, ei muuta. Eli maan ns. "virallinen historia" on suurilta osin tyhmää valhetta, jota lähes kuka ja mikä tahansa vieras valta käyttää hyväkseen, kun kansa palvoo "ikoneitaan" Suomessa.

Samat toimet olisivat tarpeen Suomessa kuin muissa satelliiteissa.

Käyttäjän vturunen kuva
Ville Turunen

Noihin tavoitteisiin voisi lisätä pääkaupunkiseudun kuntaliitokset ja Länsimetron. Metro nyt näyttäisi tulevan, vaan ei todellakaan kunnialla, ja kuntaliitoksetkin onnistuessaan tuskin ovat varsinaisia meriittejä. Tai ainakin näin muistan asioiden olleen: itse lopetin kyseiseisen lehden tilaamisen sellainen kymmenen vuotta sitten. Kimmokkeena taisi olla juttu, jonka pointtina oli ilmakuva Helsingistä ja Vantaasta yhdessä ja kuinka ne sopisivat yhteen. Vailla yhtäkään asia-argumettia... (ja tietenkään Espoon liittämiseen ei uskallettu viitata edes sanallakaan...) Tarkemmin asiaa mietittyäni tajusin, että tiesin jo valmiiksi, mitä lehti tulisi kirjoittamaan mistäkin asiasta. Toisin sanoen, lehti ei kertonut mitään maailmasta, vaan ainosataan siitä, mikä olisi oikea tapa ajatella mistäkin. Ja henkilökohtaisesta fiskaalisesta näkökulmastani katsoen en saanut sitä, mistä kuvittelin maksavani, eli jostain, mitä en itse tiennyt, vaan sain pelkkää propagandaa. Ja kaiken järjen mukaan minulle olisi pitänyt maksaa siitä, että luen sellaista, eikä niin, että minä maksan! Tässä suhteessa klassinen amerikkalainen korruptio oli paljon reilumpaa, kun tavallisten ihmisten ääniä ostettiin sikareilla, lahjoilla ja sen sellaisilla äänestysten yhteydessä.

Omat kokemukseni sanomalehtien lukijana ovat siis aika negatiivisia. Itseäni kiinnostavissa asioissa huomaan pystyväni itse selvittämään asioiden laidan paljon paremmin ja yksityiskohtaisemmin, kuin mikään lehti uutisoi. Toivoisin joskus löytäväni lehden, joka todistaisi minun olevan väärässä!

Käyttäjän Pshemeikka kuva
Juha Nevalainen

Kävin Äiteen luona Tampereella. Aamulehteä lukiessani tuntui jotenkin mukavalta. Vaikutti tiedonvälitykseltä. Aamulehteen verrattuna Hesari antaa tietoa ylhäältä alaspäin. Kerrotaan nyt rahvaalle se mikä heille on tarpeellista tietää ja sivujutuissa ja kolumneissa yritetään ohjata rahvasta.
Nykyisin on mielenkiintoisinta seurata sitä, mistä Hesari EI kirjoita.

Käyttäjän Pshemeikka kuva
Juha Nevalainen

Kävin Äiteen luona Tampereella. Aamulehteä lukiessani tuntui jotenkin mukavalta. Vaikutti tiedonvälitykseltä. Aamulehteen verrattuna Hesari antaa tietoa ylhäältä alaspäin. Kerrotaan nyt rahvaalle se mikä heille on tarpeellista tietää ja sivujutuissa ja kolumneissa yritetään ohjata rahvasta.
Nykyisin on mielenkiintoisinta seurata sitä, mistä Hesari EI kirjoita.

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

Helsingin Sanomien isoin ongelma ei ole journalistinen linja.
Monet sanovat, että Niklas on rohkea, kun kirjoittaa, kuin kirjoitti.

HS:a on kritisoitu sadoin tuhansin ihmisin, ja paljon värikkäämmin sanakääntein, kuin tuo Niklaksen ikinä onkaan, joka on muuten hyvä kirjoitus.

Kritisoijat ovat vain ns. taviksia, joita ei luokitella miksikään.
Niklas Herlin ei ole tavis. Hän on poikkeuksellisen suuret rahavarannot omistava ihminen, perijä, ihminen, perijä, ihminen.

Suuret rahat tekevät ihmisen mielipiteistä mielenkiintoiset, vaikka ne muuten eivät sitä olisi. Köyhän viisaat sanat katoavat aina unholaan.

Helsingin Sanomien isoin ongelma on, että se on paperia.

Myös Iisalmen Sanomien ongelma on, että se on paperia.

Helsingissä, ja Iisalmessa lehti-ihmisiä vituttaa, että niiden lehdet ovat paperia.... Vanhanaikaista...

Helsingin Sanomat on minulle paljon tärkeämpi kuin Uusi Suomi.

HS:n journalistiikka,- ja asiantuntevuus on parasta, millä datsha-saunani pesä saa tulen vallan. Uudesta Suomesta ei siihen riittiin ole...

Matti Jalagin

"HS:n journalistiikka,- ja asiantuntevuus on parasta, millä datsha-saunani pesä saa tulen vallan. Uudesta Suomesta ei siihen riittiin ole..."

Taito on taitolaji ja edistynein vaihtaa kiukaansa mikroaaltouuniin, niin ei tarvitse kumartaa mihinkään suuntaan. Tai sitten vain savusauna, joka tervaksilla syttyy ja lepällä jatkaa, kunnes nautinto on paikalla ja pysyy.

juhani maunu

Näin jääkiekkoaamuna, median suurin surkeus on omahyväinen palastelu pitkin maailmaa. Alma, Wsoy, Yle, US, ja sitten kaikki maaliman pikkujulkaisut pyrkivät vain erkanemaan toisistaan ja hakemaan sitä omaa nimby tonttiaan. Vähän niinku Elop nokiassa tai Kivinen Ylessä,, kellään ei oo selkeää käsitystä mitä ne siellä on tekemässä vai ryssimässä jutun jonkun laskuun? Vai pitävätkö vain pilkkanaan asiakasta tai veronmaksajaa.

Tuhon tien on media itsellen tasoittanut. Ennen allek katsoi sentään uutiset teeveestä ykköseltä ja kolmoselta päivittäin. Ei maksa vaivaa enää. Nyt vaimoni kanssa luetaan suurinpiirtein aamulehden mielipidesivu ja viikoittain ihmetellään että ollaanko oikeassa elämässä oikeasti kiinni siinä maailmassa mitä meille lehti haluaa tarjota. Ja tilauksen lopettaminen on enää sarjakuvista kiinni.

huoh. Tulee luettua silloin tällöin 80-lukulaisia Lapin Kansoja mitä kotipaikkaan on muutamia läjiä kertyny. Olihan maalima silloin vähän yksinkertaisempi mutta rehellisyyden mitta pysyy kuitenkin aina samana.

Onko se kaupallisuus vai yltiöpopulismi pilannut tiedonvälityksen,,

entiedä olen yksinkertainen lukija.

Kalle Lehtonen

Mahtavinta on että että lasitalossa ei ymmärretä että jokaisen kusseen projektin jälkeen läpyskän arvovalta murenee jatkuvasti entisestään - eli tulevat agendat kusevat propandasta huolimatta entistäkin todennäköisemmin!

Eikö ne tosiaankaan ymmärrä mitä ilmiselvät itkupotkuraivarit pääkirjoituksina merkitsevät arvovallalle, levikille jne?

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Juuri tätä olen ihmetellyt. Koska siellä herätään todellisuuteen? Entinen työnantajani Ilta-Sanomat on elänyt todellisuudessa aina. Ja samassa talossa.

Leo Ojavuo

Painetun median valta on mennyttä.
Moraali voittaa ja rehelliset ihmiset.

http://www.adressit.com/vesistojen_puolesta_-_stop...

Matti Jalagin

Talvivaaraan en ota kantaa, koska en tunne asiaa tarpeeksi.

Mutta ihmettelen sitä, että piiperöt hallituksessa kohkaavat oman yhtiömme asioista ja samalla sivuuttavat maailman yhtiöiden luonnon sotkemiset.

Onko Talvivaara ainoa ongelma kuonnon suhteen?

Käyttäjän reijotossavainen kuva
Reijo Tossavainen

Hesari on pian ankaran totuuden edessä. Levikin lasku 4,5 prosenttia lienee lehden historian suurin. Kyse ei ole vain hetken ilmiöstä, vaan vuosi vuodelta kiihtyvästä suunnasta. Varsinkin nuorempien keskuudessa tilausprosentti Hesan seudulla lienee enää enintään kolmanneksen luokkaa. Se tietää sitä, että syömähammas, mainostulot tulevat pikapikaa romahtamaan.

Hesari ei ole vielä oikeasti oivaltanut, että maailma on muuttunut ja mikä edessä odottaa. Vieläkin asenoidutaan ylimielisesti, ainoan oikean totuuden haltijana ja sen julistajana. Toimituksen suuri enemmistö ei ole vain vallan vahtikoiria, vaan rakkilauma, joka nostaa jalkaansa aina kun siihen tarjoutuu pieninkin tilaisuus. Näin on tilanne erityisesti perussuomalaisten osuessa kohdalle.

Onneksi maailma muuttuu. Miskarantasten leimakirveet eivät tulevaisuudessa toimi. Perussuomalaiset tylsyttävät miskarantasten leimakirveitä panostamalla vuositasolla noin miljoona euroa tämän maan suosituimman nettisivuston kehittämiseen ja ylläpitoon.

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Helsingin Sanomien tilaaminen lopetettiin tässä taloudessa vuonna 2005. Ja hyvin on mennyt. Vuositasolla aikaa säästyy neljän työviikon verran (3 h viikossa). Ei se ajansäästö, vaan Helsingin Sanomien poliittisesta manipuloinnista irtaantuminen. Netistä luen kokonaisvaltaisesti, "reaaliaikaisesti" uutiset politiikan, talouden, tekniikan, urheilun ja viihteen alueelta.

Vuoden takainen Helsingin Sanomien, perussuomalaisten vastainen, "rasismikampanja" oli naurettavuuden huippu. Lukijat saatiin uskomaan puutarhatonttuihin. Eikä pelkästään lukijat, myös Yleisradion toimittajat lankesivat samaan juoneen.

Helsingin Sanomien eurotalouskolhoosin tukeminen tuo mieleen 1970-luvun ja Neuvostoliiton.

Objektiivinen tiedonvälitys ei todellakaan ole synonyymi Helsingin Sanomille.

Käyttäjän reijotossavainen kuva
Reijo Tossavainen

Nykyisestä työstäni johtuen joudun seuraamaan myös Hesaria. Tilaus kuitenkin tulee päättymään sinä päivänä kun tämä pätkätyö päättyy.

Juhani Pitkänen

Onneksi päätoimittaja Tossavaisen sisällöntuotanto on aina asiallista, riippumatonta ja objektiivista. Tossavaisen tarkastelee asioita kokonaisuuksina ja analysoi niiden riippuvuussuhteita ympäristöön niin makro kun mikro tasolla. Tämä ominaisuus on harvassa ja siitä on suurta hyötyä kansanedustajana.

Rakkilauman suuri enemmistö voisi ottaa mallia Tossavaisesta, niin kyllä levikit lähtisivät nousuun.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Juuri näin Tossavainen (ainakin levikkiromahduksen osalta). Noilla luvuilla yksittäisten toimittajienkin pitäisi ymmärtää todellisuus, mutta kun ei...

Käyttäjän PetteriJarvinen kuva
Petteri Järvinen

Guggenheimista olen eri mieltä: Hesarin julkaisemat faktat aloittivat prosessin, joka johti koko hankkeen kaatumiseen. Ainakin tältä osin pidän Hesarin uutisointia erinomaisena journalismina. Bloggaajilla ja nettiväittelijöillä oli kyllä mielipiteitä, mutta tarvittiin lehti kaivamaan esiin faktat.

Totta kyllä, että kun asia tuli ensi kertaa julkisuuteen tammikuussa 2011, Hesari suitsutti hetken aikaa hanketta kritiikittömästi (alkaen ensimmäisestä otsikosta "Helsinki saattaa saada Guggenheimin").

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Jos lukeutuisin kannattajiiin, sanoisin, että yhden valtamedian sekopäisen innistunut ote sai monet pohtimaan hankkeen järkevyyttä.

Tuula Saskia

Kieltämättä, innostus oli rasittavan ilmiselvää. Itse otaksuin sen johtuneenlähinnä HS:n sukuomistajan ilmaisemasta kannatuksesta hankkeelle.Lienenkö väärässä?

Jari Eteläsaari

Ehkä yhtenä esimerkkinä voisi Hesarin tietystä asenteellisuudesta on tämän päivän artikkeli Helsingin kaupungin vuokra-asuntopulasta ja asuntojonon suuruudesta.

Yksi asia josta artikkelissa ei ole halaistua sanaa, on se minkä verran kaupunki on ostanut vuokra-asuntoja ja miten suuri osa näistä on jaettu maahanmuuttajille ja minkälaisilla summilla. Eli miten kaupungin jakamat vuokra-asunnot ovat viimevuosina jakautuneet maahanmuuttajien ja kantasuomalaisten kesken.

Pasi Manner

"Hesarilla on yhteiskunnallinen agenda, tavoitteet, joita se tukee. Usein hesrilaiset väittävät, että lehti on puolueeton tiedon jakaja. Agendan olemassa olo on kiistetty lehden taholta monta kertaa. Mutta kyllä niitä projekteja on. Ne vain kusevat nykyään."

Tämä pointti pitää ehdottomasti paikkansa. Meidän perhekin juuri tänä vuonna katkaisi todella pitkäaikaisen hesarin kestotilauksen. Hesarin toimitus tuntuu koostuvan jonkinlaisista ylimielisistä besserwisserimäisistä poliittisen agendan asiananajista. Meilläkään tuo Nato-kysymys ei ollut se ratkaiseva, vaan muut hesarin pitkäaikaisesti ajamat poliittiset agendat, jotka tuntuivat vastenmielisiltä.

Nykyisen sähköisen median aikana painetulta medialta odottaisi jonkinlaista objektiivisen journalistista totuuden ja tiedon etsimisen lisäarvoa, jonka pätevä ja asiantunteva toimitus voisi antaa. Poliittista propagandaa tulee muutenkin ihan tuutin täydeltä. Hesarin kirjoituksissa paistaa liikaa tuo ennalta lukkoonlyöty asenteellisuus.

Suomalainen journalismi voisi ottaa esimerkkiä vaikka perinteisestä ja riippumattomasta brittimediasta kuten BBC:stä ja The Economist-lehdestä. Lehden ei pitäisi ajaa jotakin poliittista missiota, vaan tuottaa lukijoilleen rehellistä, syvällistä ja totuuden mukaista puhdasta tietoa.

Jukka Mäkinen

The Economistilla nyt ainakin on omia missioitaan, vaikka onkin alansa ykkönen maailmassa. Esimerkiksi sen kamppanja kannabiksen laillistamisen puolesta on pyörinyt vuosia.

Pasi Manner

Olen lukenut The Economistista lähinnä taloutta ja politiikkaa koskevat jutut, ja niiden taso on sitä luokkaa, että ne kelpaisivat jopa yliopistoissa opetusmateriaaliksi ja opinnnäytetöiden lähdeviitteiksi - missä niitä käytetäänkin.

Tuo kannabisjuttu on kyllä minulle ihan uutta. Voipi pitää paikkansakin, mutta en yleensä lue tuon tyyppisiä juttuja.

Jukka Korhonen

Eivät ne kaikki Hesarin projektit kuse.

Hallitus lappaa suomalaisten veronmaksajien miljardit keskieurooppalaisille pankeille ja eteläeurooppalaisille banaanitasavalloille Hesarin hurratessa euron "menestystarinaa".

Käyttäjän reijotossavainen kuva
Reijo Tossavainen

Jos Hesari haluaa olla jatkossa merkittävä media, sen pitää kiireen vilkkaa tehdä kunnollinen verkkolehti. Siis ihan oikea, verkon ehdoilla toimiva. Siis jotain muuta kuin paperilehden b-painos. Jotain muuta kuin lukijoihinsa ylimielisesti asennoituva.

Pitää nöyrtyä ja asettua kansan pariin, kansan ehdoilla.

Pohjan Akka

Yeh, teillähän sen nyt sitten osataan. Rahaa on. Odotamme mielenkiinnolla tuloksia.

Pasi Manner

"Jos Hesari haluaa olla jatkossa merkittävä media, sen pitää kiireen vilkkaa tehdä kunnollinen verkkolehti."

Tässä Tossavainen osuu totaalisesti harhaan. Verkkolehdet pystyvät nykysellään levittämään vain pinnallista ja populistista tietoa, mikä tietysti palvelee perussuomalaisten ideologiaa ja heidän potentiaalista kohderyhmäänsä. Journalismin yleisempi tehtävä neljäntenä valtiovaltana on taas valistaa kansaa syvällisemmällä ja analyyttisemmällä pureutumisella asioihin. Tähän verkkolehdet eivät pysty.

Hesari on mennyt alas päin juuri siksi, että sen journalistinen taso on repsahtanut monopoliaseman ja ylimielisyyden vuoksi. Kokemukset maailmalla osoittavat, että paperilehdet pystyvät kilpailemaan verkkolehtien kanssa vain nostamalla journalistista tasoaan. Tämä on se niiden lisäarvo, mihin sähköinen media ei vielä pysty. Olisi vihoviimeinen virhe lähteä kilpailemaan nettilehtien kanssa sillä alueella missä nämä ovat jo ennestään vahvoja.

Käyttäjän jaakko7 kuva
Jaakko Kontinen

Ja Hesari käyttää väärän nimistä perintäyhtiötä laskujen karhuamiseen.
Pörssiyhtiö Intrum Justitiasta monet ovat saaneet tarpeekseen.
Moni muukaan Perintäyhtiö ei noudata perintälakia.

Jari Jakonen

Kiitos kustantajalle kansanvaltaisen katsantokannan kaitsemisesta.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Onneksi moninaisuus mahdollistaa rikkauden.

Nyt, kun Suomi sanoo kansainvälistyvänsä, voisi olla itse kullekin hyväksi lukea myös eri maiden medioita, joko paperi- tai nettiversioina.

The Economist, Financial Times, Neue Zürcher Zeitung, Frankfurter Allgemeine, Le Figaro, New York Times, ym. ym. nostaisivat ja laajentaisivat jonkin verran suomalaisen keskustelun tasoa ja horisonttia.

Esille on tulossa mm. SDP:n Ruotsin demareilta kopioima kysymys "kotikoulun" saattamisesta luvanvaraiseksi. Pitäisikö saada julkiselta vallalta lupa opettaa itse lapsiaan?! Jos Hesari menee sen taakse, toivon, että "se projekti kusee!"

Tämä tietenkin kotimaisen median ohella, jos kenellä aikaa vain piisaa:)

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen

Kiitos! Myös Aamulehti on järkyttynyt. Kaikki ovat järkyttyneitä, ja tässä yhteydessä “kaikki” tarkoittaa kolmeakymmentä kansanedustajaa, joiden esimiehet olivat jo päättäneet rahojen, urakoiden ja virkojen jakamisesta rahoittajiensa kanssa, sekä joitain tyyppejä Ketonen ja Pentikäinen, joiden mielestä heidän tehtävänsä on johtaa maata ja sen kansalaisia – kansalaisia, joita Ketosen ja Pentikäisen mielipiteet, tulospaineet ja luonneviat eivät ole kiinnostaneet kymmeneen vuoteen.

Tällaisia harhoja syntyy, kun ympäröi itsensä kyykytetyillä freelancereilla, jotka haaveilevat kuukausipalkasta Sanoma-konsernissa.

Matti Jalagin

Nais- tai vähemmistökiintiöiden sijaan tulisi jokaisen julkisen johtajan huoneeseen palkata todenpuhuja, joka mistään piittaamatta päästelisi aina aamuisin faktat tiskiin muiden muokattaviksi.

- rahaa ei ole
- rahaa ei tule
- raha on loppu
- lainaa ei saa
- korko pompsahti
- nyt jytisee
- kohta rakennetaan taas

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Kuulun siihen arvottomaan kansalaisryhmään, joka Wahlroosin sanoin tuo vain kuraa kengissään pankin lattioille, eli mitä Hesariin tulee, olen ahkera kulttuurin kuluttaja.

Hesarin kulttuuriosasto on hiljalleen hivuttaen muuttunut sisältökeskeisestä uutiskeskeiseksi. Muutos on dramaattinen, jos verrataan 10-20 vuoden takaisia kulttuurisivuja nykyisiin. Syynä on tietenkin rahan säästö, koska kulttuurijournalismista kiinnostuneiden joukko lienee aina vähäisempi kuin hömpän perässä juoksevien.

Minne ovat jääneet intohimoisten kulttuuritoimittajien syvälliset arviot eri taiteenalojen teoksista? Nykyvaikutelma on kuin elokuvatoimittaja sekä katsoisi että kirjoittaisi kolmesta leffasta päivän aikana tai kirjallisuusarvostelija harrastaisi väyrysmäistä lukutahtia, joka tarkoittaa silmäilyä ja selailua. Muutkin kulttuuritoimittajat ja -arvostelijat seuraavat lähinnä pintatrendejä ja "oikein" ajattelevia julkkiksia ylösnostoissaan. Minne unohtuivat teot ja taiteen sisältö?

Kulttuurijournalismin tasollaan Hesari yhtyy myös siihen kuoroon, joka antaa kulttuurista elitistisen ja tavallista kansaa vieroksuvan kuvan, mikä taas johtaa yleiseen kulttuurivihamielisyyteen. Jokin vastuu Suomen suurimmalla päivälehdellä suomalaisesta kulttuurista pitäisi olla.

Vähentyvät paukkunsa Hesari voisi tietenkin sijoittaa laatuun, mutta ei: Suomessa lienee jokin epidemia, joka panee sairastuneen kuvittelemaan, että iso määrä kyllä korvaa laadun, vaikka sen runsauden sisällöllinen taso olisi alle kaiken arvostelun.

Tämä on sitten jo laajempi kysymys, eikä Hesari ole ainoa tuon tartunnan saanut.

Tuula Saskia

Sanohan minulle Mark, mitä lehteä minun tulisi tilata saadakseni ajankohtaista kulttuuritietoutta Helsingissä.

Aloitan aamuhesarin pääkirjoitusten ja kolmossivun lukemisella ja siirryn useimmiten heti kulttuurisivuille.

Mistä muusta julkaisusta saisin helsinkiläisenä aktuellia informaatiota kulttuurikentän tapahtumista?

Kerropa se, arvoisa Mark.
Nyt tarkoitan ehkä jopa enemmän kvantiteettia kuin kvaliteettia.

Haluaisin kiinnittää huomiota myös toiseen ilmiöön, joka ei ole journalistinen, vaan päinvastoin.

Inhoan Hesarin mainospaljoutta. Varsinkin viikonvaihteen lehdet ovat sietämättömiä.

Lopettaisin heti kalliin kestotilauksen, jos kulttuurisivuja ei olisi.

PS. Ethän sano esim. Suomen Kuvalehti tai Kanava. Ne, joita kumpaakin luen, eivät tietenkään tuo päivätietoutta.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Tässähän sitä ollaan, kun Hesari on edelleenkin keskeisin tietolähde päivänkohtaisiin tapahtumiin. Netti on tässä suhteessa kyllä parempi, mutta sekin kokoaa tietonsa eri puolilta, kuten Hesarista, joka tietysti kokoaa tietonsa muualta sekin. Netti on lähtökohtaisesti sekavampi kuin Hesari, joka kykenee keskittämään tiedotuksensa paremmin.

Kiinnitinkin kommentissani huomion HS-kulttuurin sisältöön, joka mielestäni on kokenut laadullisen notkahduksen 2000-luvun aikana. Artikkelit toimitetaan selvästi kiireen keskellä, lähdeaineistoon (=yleensä eri taiteen tuotoksiin) perehdytään entistä pintapuolisemmin ja muuta mediaa seurataan ja siteerataan entistä enemmän kiinnostuksen kohteita nostettaessa.

Perehtymistä, riittävästi aikaa toimitustyölle ja sitä myötä kulttuurijournalismin laatua tässä olen perännyt.

Pekka Manner

Hesarin projektien kuseminen on hyvä asia. Lehden alamäki alkoi kun taloon palkattiin kepu-taustainen Mikael Pentikäinen kustantajaksi ja vastaavaksi päätoimittajaksi. Lisäksi tyyppi on vanhoillislestadiolainen, toki se ei sentään ole näkynyt lehden linjassa, mutta kepulaisuus on näkynyt.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mikael_Pentik%C3%A4inen

Herlinin manitsemat HS:n agendat joita yhtiö on ajanut ja ajaa ovat todellisia hankkeita ja lähes kaikki kansan vastustamia.

Viime eduskuntavaalien alla HS kyllä selkeästi ajoi kepun ja Mari Kiviniemen asiaa, se näkyi selvästi ja näkyy edelleen monien Hesarin poliittisten toimittajien jutuissa.

Lehti on toki kliseisesti valtaeliitin puolella kansaa vastaan, monet asiat se näkee vain talouseliitin näkökulmasta.

Lehti on myös selkeästi Persu- ja vasemmistovastainen, jälkimmäistä se on ollut aina.

NATO-hanke on ehkä Sanomille ehkä se suurin unelma jonka se haluaa toteutuvan.

"Kukkenhaim"-projektin se hoiti huonosti vaikka monet sen kolumnistit sitä ajoivatkin innolla mm. EVA:n Matti Apunen.

Toistaiseksi hanke on siis kaatunut, mutt saas nähdä mitä aika tuo tullessaan.

Rauni Viren

HS:n linjassa **ei** näy kepulaisuus. Siis oikeasti. HS on poliittisesti vaihtelevasti suosiollinen eri puolille, mutta jos jotain se suosii, niin järjestyksessä Vihreitä, Kokoomusta, Vasemmistoliittoa ja Sdp:tä. Keskusta otetaan vakavasti, mutta keskimäärin kriittisesti. Kristillisdemokraatit, perussuomalaiset ja eräät pienpuolueet saavat niin negatiivisen käsittelyn, ettei voida puhua kriittisestä suhtautumisesta. Kysymys on pikemminkin mutakylvystä.

Nimenomaan vihreät - ps on se akseli, jolla HS on pahoin kadottanut tasapainon, mutta myös Keskusta on selkeästi alakynnessä.

Käyttäjän karihopponen kuva
Kari Hopponen

Kyllä laatulehti Hesarin toimituksen johdossa on esiintynyt arveluttaviakin piirteitä asettaa itsensä asemaan, joka sille ei missään nimessä kuulu. Pari mieleeni jäänyttä esimerkkiä:

Keväällä 2010 eduskunta valmistautui päättämään ydinvoimalaluvista. Äänestyksen alla Hesarin pääkirjoitussivulla Vieraskynä-osastossa oli laaja kirjoitus, missä otettiin voimakkaasti kantaa kolmen reaktoriluvan myöntämisen puolesta. Kirjoituksen laatija oli silloinen Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja. Osaston otsikossa sanottiin "Vieraskynät ovat asianuntijoiden kannanottoja ajankohtaisiin aiheisiin". Lähetin päätoimittajalle ihmettelyviestin siitä, mihin perustuu hänen esiintymisensä energia-asiantuntijana. Hän vastasi omaavansa riittävän määrän tietoa asiasta kirjoittamiseen. Siis lehden päätoimittaja voi mielestään esiintyä lehdessään lähes minkä tahansa alojen asiantuntijana.... !

Keväällä 2011 Hesarin pääkirjoitus syytti KHO:n presidenttiä epäloogisuudesta sekä tuomio- ja toimeenpanovallan sekoittamisesta ns. isoäitien käännytysjutussa. Lehti väitti, että KHO:n presidentti ei ollut jättänyt isoäitien käännytyskäsittelyssä eriävää mielipidettään päätökseen. Myöhemmin lehti korjasi pienellä Oikaisuja-palstalla (joka on vaikeasti löydettävissä ja jota harvat lukevat), että eriävä mielipide oli jätetty. Vakava laiminlyönti taustatietojen hankkimisessa ja korkean oikeusviranomaisen leimaaminen olisi pitänyt hyvittää vähintääkin korjauksella pääkirjoitussivulla ja pahoittelulla. Nyt lehti tuli osoittaneeksi neljännen valtiomahdin vallan.

Jukka Mäkinen

poisto, meni väärään paikkaan

Pohjan Akka

"Maailma on muuttunut. Yksinkertaistettuna: mahtavinkaan media ei määräile demokraattisessa Suomessa. Hesarin projektit kusivat ja kusevat myös jatkossa".

Onneksi niitä projekteja edelleen on, koska muuten elettäisiin vaihtoehdottomuudessa, vielä enemmän kuin nykyisin.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Ilman muuta! Olen siis Nato-kannattaja ja Guggenheim-vastustaja!

Jali Raita

Kusinen Hesari

Lehden linja muuttui 180 astetta, kun silloinen päätoimittaja Yrjö Niiniluoto kuoli v 1961 sydänhalvaukseen Johannesburgissa. YN on kirjoittanut viisi kirjaa mm Mitä on olla suomalainen. YN oli voimakas syntymässä olevan EU:n kriitikko. Ehkä tämä tappoi hänet suhteellisen nuorena.

Jali Raita,
Somero

Jari Eteläsaari

Itse huomasin linjamuutoksen kun Kari Suomalainen joutui lähtemään lehdestä.
Se oli itselleni jonkinmoinen järkytys joka herätti ajattelemaan.

Leo Ojavuo

Helsingin sanomilla on uskonnollinen paradigma.

Hyvä vaiko paha?

Rauni Viren

Kuvailisitko hieman tätä "paradigmaa".

Mielestäni HS on keskimäärin uskontovastainen, mutta toleroi joitakin ryhmiä kuten ortodokseja.

Risto Jääskeläinen

"Hesarilla on yhteiskunnallinen agenda, tavoitteet, joita se tukee. Usein hesrilaiset väittävät, että lehti on puolueeton tiedon jakaja. Agendan olemassa olo on kiistetty lehden taholta monta kertaa. Mutta kyllä niitä projekteja on."

Sanaan tiedotusväline ei minusta sisälly ajatusta vallankäytönvälineestä, vaikka näin on varsinkin totalitaristisissa järjestelmissä tapahtunut. Silloin sanaksi muuttuukin propagandaväline? Tässä idealismissani siis neljäs valtiomahti olisi vain lukijoita palveleva väline.

Toisaalta agendat eivät niin haittaisi, jos ne olisi tuotu esille. Piiloagendat, nehän ne nyppivät. Puoluelehdelle sallii kotiinpäinvedon vähintään pääkirjoituksissa.

Mainituista projekteista natottaminen ja antipersuismi ovat selvästi valtakunnan politiikkaa. Yle ja alv ovat mediakentän politiikkaa, joissa HeSalla saakin olla oma kanta. Guggeli-projekti oli pääpainoisesti aluepoliittinen, mutta voisihan sen nähdä kulttuurijuttunakin?

Olikohan tuossa kaikki HeSan yhteiskuntaprojektit vaiko vain ne, mitkä kusivat?

Matti Jalagin

Herra Herlinin avaus tähän aiheeeen on käsittämättömän arvokas sinällään, sillä se sisältää juuri tuon Sinun oivalluksesi siitä, onko ylipäätään ja voiko ylipäätään olla olemassa joku "totuuden torvi" eli pravda tai HSravda, jonka ilmoittamaa asiaa mihin tahansa liittyen ei sovi arvostella muuttumatta perseet olalla riekkuvaksi idiootiksi ja puussa asuvaksi metsän ihmiseksi.

Meneillään näyttää olevan jako metsäläisiin ja sivistyneiksi haluaviin, mutta taas sekin menee munilleen ja me juntit jäämme tänne pidättelemään naurua, kun puuterihuiskut siirtyvät hienompiin hoveihin muiden ruokittaviksi.

Ei huono, icke dåligt, ni bloha.

Olavi paloneva

Seuratessa keskustelua Helsingin Sanomista,herää kysymys :moniko kirjoittajista lukee ja varsinkaan tilaa lehteä .Kuitenkin
esiteään vahvoja mielipiteitä,lehden linjasta ja toimituspolitiikasta .
Niklas Herlin tietysti lukee lehden joka päivä ja hänenkin mielipitensä
on omiaan ,joka ei välttämättä ole kaikkien totuus.
Kaiken kaikkiaan Helsingin Sanomat on laatulehti ,jossa on ammattitaitoinen toimituskunta ja ainakin vielä resusseja laadukkaaseen
tuotantoon.Tosin levikki laskee ja tietysti suuri kysymys on tuoteen hinta
joka on aika kova.Kaikki tietysti maksaa,televisiolupa ,laajakaista ,maksukortit ja puhelinkulut,sanomalehdet.Näistä kaikista kertyy huomattava summa vuosittain.Jostakin täytyy tinkiä ja aika usein se on
sanomalehti.Lehdillä on laadukkaat "näköislehdet" jotka toimivat hienosti
internetissä.Ilmeisesti kustannustalot eivät ilmoittajien menettämisen
pelossa panosta enemmän tähän muotoon.kulut
laskevat radikaalisti
kun paperi,painaminen ja jakelu jää pois.Tällöin lehden hintaa mielestäni voidaan pudottaa puoleen .Tosin onhan se nytkin paperiversiota halvempi 15-18 euroon kuukausi .

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen

Aina silloin tällöin Hesarin lukeneena ja pätkätilanneena totean, että mielestäni se ei ole mitenkään erityisen ammattitaitoisesti tehty lehti, joka olisi relevantti ja lukijalle oman ajattelun tueksi asioita avaava julkaisu. Se väittää, että on riippumaton, mutta valitsee, kenet lasketaan ääneen. Se väittää olevansa puolueeton, mutta melkein aina sen agenda paljastuu pääkirjoitus- ja "toimittajan kommentti"-kainalojuttujen kautta.

Ne, joilla pysyy englanti hyppysissä, hyvä osittain kieli poskessa tehty miete Michael Chrichtonilta:
http://seekerblog.com/2006/01/31/the-murray-gell-m...

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Heittäisin kehään ex-kollegani "Heikkinen Effect'in" biologian alalta.

Heikkinen kirjoitti ysiluokkalaisten biologian tunnilla taulun täyteen tekstiä, jonka hän opettaessaan sinne raapusti. Koko luokallinen kopioi tietenkin kaiken vihkoihinsa. Tunnin päätteeksi Heikkinen kysyi: "Mitä jäi käteen?" - Hiljaisuus. Kaikki olivat vaiti kuin osterit.
Heikkinen: "Kai te nyt sentään huomasitte, että taulu on täynnä sontaa?" (Eivät olleet kopioinniltaan huomanneet...:)

eve avolin

Kun nyt kokosit nämä projektit yhteen, niin se vahvisti käsitystäni siitä, että ne kuulostavat korvissani Mikaelin kitinältä.

Olisikohan Antin aiheellista pitää kehityskeskustelu Mikaelin kanssa, jos kitinä sillä muuttuisi rakentavaksi yhteiskunnalliseksi keskusteluksi?

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Mitä Helsingin Sanomat voi tästä oppia? Lehden toimittajien ei kannata kirjoittaa niin kuin he ajattelevat, vaan kirjoittamalla toisin, jokin lehden todellisuudessa ajama asia saattaisi toteutua.

Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti

Minulle on arvovaltainen henkilö todennut: "Sinä päivänä kun HS ja Erkko lopettavat pakkoruotsin kannattamisen" pakkoruotsi lähtee suomalaisista (finska) kouluista.

Viime vuoden aikana HS:n linjassa on ollut muutoksia. HS:n toimitus on ilmeisesti havainnut sellaisen yksinkertaisen tosiasian,että Hesarin lukijat ovat suomenkielisiä. He ostavat jos ostavat lehteä. Ei Helsingin Sanomat pysy pystyssä ei-suomenkielisten tilauksilla.

Tuula Saskia

Ryyti hyvä, en usko.

Me vakiotilaajat olemme suomenkielisiä ja siedämme mainoksia, koska HS niitä syytää.

Mainokset rahoittavat HS:a ja niiden osuus paisuu.

HS ei ole enää entisensä. Se on mainoskooste.

Journalistinen anti on tosiaankin niukkaa, mutta en ole nähnyt pienintäkään liennytystä pakkoruotsiasenteeseen.

Sinulle riitä töitä järkipuhujana.

anita frisk

Kiukuttaa HS muutamastakin syystä: 1. valtava parku pääkirjoituksia myöten tilauslehtien 9 % alvin nostosta, sitten käytettiin tilannetta näppärästi hyväksi ja nostettiin vuositilaushintaa yli 13 %. Joojoo, kustannusnousu, mutta olisi kannattanut erottaa nämä toisistaan eikä pistää businesta pelkästään hallituksen piikkiin. 2. Pitikö välttämättä ottaa kepulainen päätoimittaja? 3. Aivan törkeät agendat, joita ajetaan kuin käärmettä pyssyyn kuten Niklas kirjoititkin. Ja niitä on todella monta. Itse pitäisin tuollaista pahimmanlaatuisena manipulointina. - Joku täällä mainitsi nämä surkeat romanikerjäläisfotot, mutta HS tekee myös piilosti toisinpäin: ei sellaista haastattelua ettei kuvassa olisi joku iloinen maahanmuttaja. Gallupeista nyt puhumattakaan. HSn käyttämä vakifirma on todellinen galluppien mestari: sitä saa, mitä tilaa - ja minkälaisesta tuloksesta maksaa. 4. Tolkuton mainossaaste, ihan millä mittarilla tahansa. 8 keskiaukeamaa Intersportia, Maskua jne + välissä olevat läpyskät. Infoa? 5. Viihteellistyminen. Ei kuulu päivälehteen. 6. Osin surkeat toimittajat. Yleissivistys, äidinkielen taso, analyysi, missä piileskelette? Joskus hiipii kamala epäily että wikipediallako näitä tietoja haaltaan. 7. Ulkomaanuutisten jälkeenjättöisyys. Nekin saa luettua aikaisemmin netistä ja sitten kun se tausta-analyysi puuttuu, niin..

Miksi siis tilaan sikamaisen kallista hesaria josta en edes pidä? Siksi, että haluan paperiversion lehdestä aamuteelleni. Jos Niklas saat päähäsi elvyttää Usarin, niin kiitos, ja pidä tilaushinta parissa satkussa. Ja agendasi tulisivat olemaan?

anita frisk

Ei, Tuula Saskia, kuten jo tuossa ylempänä sanoin, ainoa syy Hesariin on se että olemme tottuneet siihen postiluukusta kolahtavaan paperiversioon, se nyt vaan kuuluu aamurutiineihin. Mutta olisi todella upeaa, jos olisi toinenkin vaihtoehto - kuten aikoinaan olikin.

Tuula Saskia
Vesa Paatero

Hei, tästähän tuli kiintoisa HS:ään tympääntyneiden ihmisten kohtaamispaikka :-)

Omalla kohdallani heräsin Hesarin manipuloivuuteen sinä keväänä, kun Euroopan Perustuslaki kaatui kansanäänestyksissä Ranskassa ja Hollannissa, olikohan se toukokuun loppupuolta. Sitä seuraavina päivinä Hesari uutisoi, että (muistaakseni) 69% suomalaisista kannattaa Euroopan Perustuslakia... mutta jossain pienellä kirjoitetun leipätekstin lopussa mainittiin, että tutkimustulos olikin helmikuulta! Eli ajankohtaiseen tapahtumaan assosioituva kirjoitus esittikin ratkaisevasti vanhentuneita numeroita sen sijaan että olisi paljastanut kuinka sen projektin kannatus oletettavasti romahti Suomessakin.

Lapsuudenkotiini tuli Hesari ja tulee varmaan vieläkin, mutta itse en ole sitä ikinä tilannut. Ei tee mieli antaa rahojani niille... Liian hallitsevan markkina-aseman ja siihen nojaavan manipuloinnin vastustaminen sopii hyvin eettisen kuluttamisen periaatteisiin. En nyt väitä että HS pelkkää manipulointia olisi, mutta kuitenkin.

Käyttäjän JariLehtonen kuva
Jari Lehtonen

Helsingin sanomat on käsittääkseni osakeyhtiö, jonka tarkoituksena on tuottaa voittoa omistajilleen. Helsingin sanomien rahoituksesta en tarkkaan tiedä (kertokoon, joku joka tietää). Lopulta kuitenkin kuluttajat maksavat Hesarin joko tilausmaksujen tai mainostoimistojen kautta. Tilanne on sikäli hyvä, että Hesarin voi tilata tai olla tilaamatta. Itse tilaan tällä hetkellä Hesarin verkkolehteä ja ostan sen kevytversiota Ilta-Sanomia kunnes Hesari vihdoin siirtyy Tabloid-kokoiseksi.

Koska en juurikaan telkkaria katsele niin ehdottaisin, että Suomeen perustettaisiin Valtion Ilmainen Tiedotus ja Totuuden Uutisointi Ilman Liikoja Ulkomaan Asioita - organisaatio, joka keskittyisi faktojen esille kaivamiseen ja tiedottamiseen.

Sisältöä tuotettaisiin televisioon, nettiin ja Valtion viralliseen lehteen, joka kotiinkannettaisiin joka aamu jokaiseen talouteen. Liitteenä voisi olla paikallinen mainos-osia, joka jaeltaisiin samassa yhteydessä.

Poliittisille puolueille annettaisiin kullekin lehdestä 1/2 sivua kommentoitia ym varten. Tähän voisi käyttää puolueille myönnettävää lehdistötukea.

PS, en muuten ihmettele että toimittajat ovat aatteiltaan vihreitä tai vasemmistolaisia. Mikäli ihminen perehtyy asioihin niin mitä muita aatteita ei-rikas voisi kannattaa??

Rauni Viren

"PS, en muuten ihmettele että toimittajat ovat aatteiltaan vihreitä tai vasemmistolaisia. Mikäli ihminen perehtyy asioihin niin mitä muita aatteita ei-rikas voisi kannattaa?"

Mitä tahansa tolkullista politiikkaa. Oikeasti kysymys on idealismista. Idealistit alkavat toimittajaksi. Vihreys on taas idealistin, ei realistin, ideologia.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Hohhoijjaa, niinhän siinä sitten kävi. Miltei koko pitkä ketju sekoitettuna journalistiikkaa ja talousasioita suloisesti keskenään. Toki sentään jokunen avauksen ymmärtäneen kommenttikin joukossa. Niin ja kuuluvathan ne rönsytkin elämään :)

Minusta lehtiväki on niin arvonsa tuntevaa ja jääräpäistä porukkaa, että heitä ei kannata "alamaisten" ryhtyä neuvomaan tai opastamaan ainakaan julkisesti. Tehkööt omat mokansa ja nauttikoot seurauksista. Lehtien omistajat tietävät kyllä mitä tehdä silloin kun tulosta ei tule.

Leo Ojavuo

Puhukaa ihmiset moraalista.
Jahven agenda maailmassa on alistaa ihmiset, että luonto.

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen

hesarin pääkirjoitussivulla 4.3.2009 hesari kannatti ja edellytti vahvasti että Suomen hallitus alkaisi panostaa vesiliikenteeseen, niin että voisimme saada metsäenergian hyötykäyttöön. Myös EU edellyttää että 50% kuorma auto liikenteen volyymistä tulee siirtää rautatie ja vesiliikenteen piiriin

Miten kävi.

Emme ole saaneet vesiliikenteeseen mitään eloa . Rautatieliikenteeseen hallitus ehdottaa noin 3 miljardin satsauksia em syystä ja jättää ilamstoystävällisimmän , taloudellisimman ja infran rakentamisiltaan halvimman vaihtoehdon hesarin projektista huolimatta tekemättä.

hesarin projekti kusi.

ps. olisiko syynä että hesari ajaa projektia liian heikosti. se ei ole puhunut asiasta 4.3.2012 jälkeen.

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen
Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen
Arto Luukkainen

Minä itse irtisanoin Hesarin pitkäaikaisen tilaukseni viime elokuussa, kun Hesarin vihapuheet menivät jo aivan yli äyräiden (käyttääkseni vihervasemmiston puppusanaa "vihapuhe"). Tässä muutamia esimerkkejä ennen ja jälkeen irtisanomisen (tein joskus tällaisen dokumentin).

"Helsingin Sanomien vihakirjoitukset Breivikin murhien jälkeen"

Helsingin Sanomien vihervasemmistolaiset toimittajat ovat olleet ahkeria. Breivikin murhien jälkeen Helsingin Sanomissa on julkaistu ainakin alla olevat vihakirjoitukset. Myös pari yleisönosaston kirjoitusta on mukana, koska toista mieltä olevien kirjoituksiahan ei ole julkaistu ellet ole sitten ollut kansanedustaja.

28.7.2011
Kari Huhta:
Peruskristilliset arvojohtajat

28.7.2011
Maria Manner ja Vappu Kaarenoja:
Tutkija: Poliitikkojen reaktiot hillittyjä

29.7.2011
Pääkirjoitus:
Hirvittävä teko, mutta...

29.7.2011
Etuaukeama:
Perussuomalaisilta vaaditaan vihapuheesta irtisanoutumista / Kukaan ei ota vastuuta vihasta

29.7.2011
Jukka Huusko:
Halla-aho kiistää tiiviit yhteydet vasta-jihad-liikkeeseen/ "Merkitysvivahde-eroja"

29.7.2011
Joonas Laitinen:
Poliitikot: vihapuhe perussuomalaisten syy

1.8.2011
Joonas Ranta:
Noin 1500 marssi vihaa vastaan Helsingin keskustassa

2.8.2011
Pääkirjoitus:
Halla-aho siistiköön suunsa

2.8.2011
Marko Junkkari:
Yle: Hallintovaliokunta ei vaihtaisi Halla-ahoa

2.8.2011
Teppo Salakka:
Vastuuta pitää opettaa vaikka rautalangasta vääntämällä (yleisönosastokirjoitus)

3.8.2011
Ilkka Arminen:
Maahanmuutto on hyvä vihollinen

3.8.2011
Janne Ikonen:
Kaikesta saa puhua, muttei miten tahansa (yleisönosastokirjoitus)

5.8.2011
Kari Huhta:
Olen hyödyllinen idiootti"

5.8.2011
Marko Junkkari ja Riikka Venäläinen:
Presidentti Tarja Halonen vetoaa "kansan enemmistöön" / Vihapuheelle on sanottava ei

5.8.2011
Marko Junkkari ja Riikka Venäläinen:
Presidentti on huolissaan suvaitsemattomuuden lisääntymisestä
Vihapuhe hapattaa yhteiskunnan

10.8.2011
Johanna Korhonen:
Valistuksen vastaliike

23.8.2011
Kari Huhta:
Tuomioja ja Stubb ruotivat perussuomalaisia

25.8.2011
Jemima Repo:
Äärioikeiston rasismi kytkeytyy naisvihaan

26.8.2011
Marjo Ollikainen:
Sdp: Halla-ahon muistettava arvokas käytös

15.9.2011
Marjo Ollikainen ja Juhani Saarinen:
Halla-aho veti takaisin puheensa sotilasjuntan tarpeellisuudesta

17.9.2011
Sami Sillanpää:
Peruspelkurit

18.9.2011
Antero Mukka:
Terassilla ei ole näin tunkkaista

19.9.2011
Miska Rantanen:
Lipponen - Perussuomalaiset halveksii demokratiaa

20.9.2011
Kalle Silfverberg ja Teija Sutinen:
Mari Kiviniemi: Halla-aholaiset pilaavat opposition yhteistyön

23.9.2011
Vesa Karonen:
Vihapuheen pikakurssi

25.10.2011
Hanna Kaarto
Soini ei saanut joukkojaan kuriin

(ja tästähän se vain jatkui ja jatkuu edelleen)

Rauni Viren

Huomattava on paitsi PS-uutisointi, myös asialla olevan toimittajajoukon kattavuus. HS on erittäin perussuomalaiskriittinen, ettei suorastaan -vastainen ja jopa -vihainen lehti.

Myös fennofobiaa ja ruotsinmielisyyttä esiintyy. Med mera.

Reijo Koskinen

Hesari rulettaa, vaikka Pekka joskus kusettaa ja Uusi Suomi unettaa :).

Pekka Manner

Koville tuo Guggenheim-tappio on ottanut Hesarin porukoille, virkavapaalla oleva kulttuuriosasto pomo Saska Saarikoski jatkaa kitkerää jälkipyykkiä oikein englanninkielellä The Guardianissa:

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/may/0...

Tossa sentään myönnetään suoraan Hesarin tuekeneen hanketta.

Leo Ojavuo

"The leading Finnish daily newspaper Helsingin Sanomat, which had strongly backed the project, warned that after all this squabble other international players might think twice before coming to Finland"

Kalevalainen kansa on toiminut moraalinsa mukaan.

A. Salminen

Niklas Herlin ottaa esille tärkeän aiheen. Kuinkahan suuri osuus Helsingin Sanomien lukijoista tiedostaa sen, että Helsingin Sanomat ei ole puolueeton uutislehti. Helsingin Sanomat on vihervasemmiston äänenkannattaja. Helsingin Sanomat myös aivan pokkana valehtelee julkisuudessa olevansa täysin puolueeton uutislehti.

Mikään uutislehti ei varmaankaan ole täysin puolueeton (onko Aamulehti, Kaleva, Keskisuomalainen jne.?), mutta ongelman demokratian kannalta asiasta tekee Helsingin Sanomien suhteeton valta eli lehdellä ei ole kilpailijaa. Lehden levikki on moninkertainen muihin uutislehtiin verrattuna ja jostain syystä Helsingin Sanomat on myös saanut laatulehden maineen eikä sen poliittisesta värittyneisyydestä puhuta mitään. Ei uskalleta, koska jokainen haluaa oman juttunsa Helsingin Sanomiiin, vai mikä on syy?

Vieläkin selkeämpiä poliittisia agendonja, kuin mitä Herlin luettelee, on Helsingin Sanomilla kolme:

1. Perussuomalaisten vastustaminen
2. Homoavioliiton ajaminen
3. Sekuralismin ajaminen

Arvatkaa, kuinka monta perussuomalaista tai KD:läistä toimittajaa Helsingin Sanomissa on. Ei ainoatkaan. Arvatkaa, millä perusteilla Helsingin Sanomien päätoimittajat, Pentikäinen ja Venäläinen, on valittu. Amattitaidon vai em. agendojen perusteella.

Arvatkaa, kuinka monta kertaa Helsingin Sanomissa on tekemällä tehty negatiivisia juttuja Persusuomalaisista. Arvatkaa, kuinka monta Helsingin Sanomille lähetettyä homoavioliittoon kielteisesti suhtautuvaa kirjoitusta Helsingin Sanomat on sensuroinut. Arvatkaa, kuinka monta kertaa Helsingin Sanomat on tekemällä tehnyt positiivisia juttuja homoavioliitosta.

Mikael Pentikäinen on itse pääkirjoitussivulla todennut, että homoavioliiton puuttuminen on tasa-arvo-ongelma. Ei ole. Ihmissuhde ei ole oikeussubjekti eli homosuhteen erilainen asema verrattuna heterosuhteeseen ei ole tasa-arvon kannalta ongelma. Tämä on oikeustieteellinen fakta, joka perustuu ihmisoikeuksiin, jotka koskevat vain yksilöitä, eivät erilaisten suhteiden statusta yhteiskunnassa.

Myös kaikki muut Niklas Herlinin luettelemat Helsingin Sanomien agendat pitävät paikkaansa ja olen ne itsekin huomannut, mutta ne ovat olleet lähinnä määräaikaisia projekteja. Perussuomalaisten vastustaminen sekä homoavioliiton ajaminen ovat Helsingin Sanomien jo vuosia kestäneitä jatkuvia projekteja.

http://arkosalminen.wordpress.com/category/helsing...

Käyttäjän PetteriJarvinen kuva
Petteri Järvinen

Näitä kommentteja lukiessa tulee mieleen, ettei Hesari ole paljon näissä ex-lukijoissaan menettänyt.

Kotimainen journalismi on joka tapauksessa arvokas asia säilytettäväksi. Economist, Figaro tai Financial Times eivät paljon Suomen asioista piittaa. Ja niillä on ihan samat uhkakuvat kuin Hesarillakin: tilaajien mukana lähtevät tulot. Puhdas verkkolehti ei näytä kannattavan, vaikka potentiaalinen lukijakunta olisi koko maailma.

Mikä kotimainen nettilehti tulee toimeen omillaan? Mistä sitten uutiset luetaan, kun paperilehdet (ja niiden tulot) lakkaavat? Puolueiden omista nettilehdistä, jotka rahoitetaan verovaroin? YLEstä, joka rahoitetaan verovaroin? Blogeista, joita ei rahoiteta mitenkään (ja sen huomaa)?

Rauni Viren

"Näitä kommentteja lukiessa tulee mieleen, ettei Hesari ole paljon näissä ex-lukijoissaan menettänyt."

340 € vuodessa, ellen väärin tiedä. Per kommentoija.

Totta kai kommentoijat kirjoittavat huonommin kuin ammattitoimittaja, mutta nyt puhuttiinkin aatteesta ja järjen valosta, jota jälkimmäistä saa Hesarista välillä etsiä kissojen ja koirien kanssa.

A. Salminen

Tuskinpa kenenkään tarvitsee kantaa huolta Sanoma-konsernin kannattavuudesta. Hesari ei lakkaa ilmestymästä, vaikka se tekisi tappiota. Sanoma-konserni tekee liikevoittoa noin 400 milj. euroa ja tilikauden tuloskin on noin 300 milj. euroa.

Kuinkahan moni suomalainen tietää, mitä kaikkea Sanoma-konserni omistaa Suomessa? Aikakauslehdet, uutislehdet, ilmaisjakelulehdet (Metro, Vartti jne.), tv-kanavat, radiokanavat, suositut nettisivustot jne.

Ei Hesari mihinkään häviä, eikä tarvitsekaan, mutta ei ole samantekevää, päättääkö Hesari lukijoidensa puolesta, mikä on hyvää ja mikä huonoa vai antaako se tasapuolisesti ja objektiivisesti tietoa ja näkemyksiä asioista, jotta lukijat voivat itse päättää, mikä on hyvää ja mikä on huonoa. Viimeksi esille tuotu on journalismia. Muunlainen kirjoittelu ei ole journalismia, mutta on sallittua kyllä, jos lehti avoimesti tuo esille olevansa jonkin linjan äänenkannattaja.

Suomalaisten pitäisi olla huolissaan siitä, että Sanoma-konserni omistaa kohta Suomessa kaiken median, mikä tarkoittaa demokratian alasajoa, koska Sanoma ei selvästikään ole halukas objektiivisuuteen - ei ainakaan Hesari.

Hesarin ovat vallanneet nuoret, vihreät feministinaiset. Katsokaa esim. millaisia henkilöitä Hesari on haalinut kolumnisteikseen. Siitä saa hyvän kuvan.

Käyttäjän PetteriJarvinen kuva
Petteri Järvinen

Voi olla, että Hesari jatkaa maailman tappiin, mutta sen pahempi jos kilpailijat kaatuvat ensin. Hesari viimeisenä Suomessa ilmestyvänä sanomalehtenä on kieltämättä kauhukuva.

Ellei nettilehdistä haluta maksaa, ei jää paljon vaihtoehtoja. Ei se journalismi pelkällä aatteella elä.

Reijo Koskinen

Kommentoijien kannattaisi katsoa Inside the New York Times dokumentti. Siinä pääsee aika hyvin sisälle lehdenteon ytimeen. Saattaa vielä olla Areenassa katsottavissa.

Käyttäjän PetteriJarvinen kuva
Petteri Järvinen

Kannattaa katsoa nyt kun New York Times on vielä olemassa. Ei välttämättä ole enää viiden vuoden päästä.

R. Tyyne Kuusela

Helvetin hyvä kun kusevat. Hesarin "suuruus" alkoi Manusta ja loppui Tarjaan.

Pasi Manner

Suomalaisia toimittajia rasittaa yleisestikin ottaen 70-luvulta periytyvä ja Antti Eskolan johdolla harjoitettu Tampereen Yliopiston toimittajakoulutuksen tulipunainen stalinistinen perintö. Siellä toimittajat opetettiin ottamaan voimakkaasti poliittista kantaa lähinnä radikaallin vasemmistoideologian näkökulmasta.

Länsimainen journalistiperintö, johon kuuluu ns. tutkiva journalismi, todellisen tiedon kaivaminen ja lukijoiden valistaminen mahdollisimman objektiivisella tiedolla, ei kuulu suomalaiseen toimittajakulttuuriin.

Mainittu Tampereen Yliopiston perintö näkyy myös hesarin toimittajakunnassa. Nyt vain stalinistiset näkemykset ovat vaihtuneet vihervasemmistolaiseksi aatteen paloksi kuten edellä on todettu useissakin edellisissä kommenteissa.

Suomalainen toimittajakunta on ylipolitisoitunut. Tämä on osoitus myös henkisestä laiskuudesta ja älyllisestä epärehellisyydestä. Totuuden kaivaminen ja kirjoitusten pohjustaminen asiatiedon hankkimisella, taustojen tutkimimen jne... vaatii todella työtä. Aatteen palon antaman adrenaliiniruiskeen voimin pääsee vähemmällä.

Samuel Virkiö

Ethän vaan pane Pertti Hemánuksen ja Kaarle Nordenstrengin syntejä Antti Eskolan kannettavaksi?

Pasi Manner

Syntisiä on paljon, koska hommaa pyöritti Tampereen yliopistossa kokonainen laitos. Antti Eskola todella vaikutti varsinaisesti sosiologian laitoksella eikä suoraan toimittajakoulutuksessa. Hänen vaikutuksensa ja auktoriteettinsa oli kuitenkin laaja ja hänen luennoiltaan saiva kyllä vaikutteita myös toimittajakandidaatitkin. Tampereella yhteinen henki oli vahvasti punainen yhteiskuntatieteissä. Eskolan hyväksi ansioksi on luettava se, että hän oli moraalisesti sen verran rohkea, että julkisesti katui ja myönsi ylilyöntinsä, mistä tunnustus hänelle.

Käyttäjän JariLehtonen kuva
Jari Lehtonen

Aatos Erkko olisi halunnut tehdä jotain muuta kuin johtaa Hesaria Suomen johtavaksi mediataloksi. Mielenkiintoista on mitä hän olisikaan halunnut tehdä. Käsittääkseni Erkko oli oikeistolainen humanisti, joka kannatti myös vihreitä ja osin sosiaalidemokraattisia arvoja kuten rikkaat ja älykkäät yleensäkin.

Erkko on tuonut Suomeen Jenkkiläisyyttä. Erkon nimeä kantava rahasto on lahjoittanut Amerikka-tutkimukseen keskittyvän oppituolin Tampereen yliopistolle - ilmeisesti vastapainona aiemmalle vasemmistolaiselle toimittajakoulutukselle. Se että Hesari on ajanut NATO jäsenyyttä ei liene yllätys.

Erkko sai Islannin Haukan ritarikunnan upseerinmerkin (1978), Suomen Valkoisen Ruusun ritarikunnan komentajamerkin (1980) sekä Suomen Leijonan ritarikunnan suurristin (1999). Hän sai ministerin arvonimen vuonna 1995, valtiotieteiden kunniatohtorin arvon Helsingin yliopistosta samoin vuonna 1995 ja Brittiläisen imperiumin ritarikomentajan (Knight Commander of the British Empire) arvonimen vuonna 1997.

On muistettava että alun perin Kokoomus kannatti sosiaalifeformismia ja koyhien auttamista. Progressiivinen verotus on tullut Suomeen Kokoomuksen ajamana. Kokoomuksen taustahahmon Snellmanin ideologisena taustahahmona on ollut Hegel, joka on myös marxilaisen filosofian taustalla.

En tiedä ovatko Hesarin projektit sittenkään kusseet. Suomessa on vallassa Kokoomus ja siivellä vihreät ja sosiaalidemokraatit.

Äärikonservatiivit populistit (perussuomalaiset, kepulaiset ja kristillisdemokraatit) saavat onneksi konservoida aatteitaan oppositiossa eivätkä onneksi saa enää ääntään kuuluviin Hesarissa.

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

"Maailma on muuttunut. Yksinkertaistettuna: mahtavinkaan media ei määräile demokraattisessa Suomessa. Hesarin projektit kusivat ja kusevat myös jatkossa."

Minkähän takia Markku Huusko kuitenkin poisti sekä omalta blogiltaan

http://markkuhuusko.puheenvuoro.uusisuomi.fi/10810...

että Annika Lapintien blogilta 9.6. (lisäsin sen sinne takaisin 10.6 klo 22.13)

http://annikalapintie.puheenvuoro.uusisuomi.fi/108...

täysin asiallisen kommenttini? :

"EIT tulee antamaan Halla-aholle vapauttavan tuomion ja tuomitsee samalla Suomen korvauksiin sananvapauden loukkaamisesta.

http://yle.fi/uutiset/oikeus_vapautti_aarioikeisto......

http://ilkkahyttinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/8228... "