Niklas Herlin

Supercell-suomalais-huijaus

Ystäväni, yksinhuoltajaäidin luottokorttitililtä vietiin juuri tuhat euroa. Ei siinä muuten mitään, mutta ystäväni ei ostanut mitään tuhannella eurolla.

Ystäväni oli tosin joutunut illaksi työkiireisiin ja hemmotteli kymmenvuotiasta poikaansa ostamalla tämän iPad -laitteelle vajaan kolmen euron nettipelin. Se on suomalaisten kehittämä Clash of Clans. Suomalaisyhtiö Supercell tämän pelin keksi ja Supercellin perustajat myivät yhtiöstä vähän yli puolet miljardilla eurolla Japaniin.

Pelien kehittäminen on vaikeaa. Supercellin Clash of Clans tai Rovion Angry Birds eivät päässeet maailmanmaineeseen ilman kovaa tuotekehitystä ja armotonta ammattitaitoa. Heille menestys suotakoon.

Clash of Clansin erityispiirre on se, että kymmenvuotias ei ymmärrä, että klikkaamalla hän ostaa rahalla uusia "tasoja" ja "mahdollisuuksia" ja mitä lie. Klikkaukset sitten kertyvät vanhempien luottokorttitileille. Esimerkkitapauksessa tuhat euroa yhdessä illassa. Eivät japanilaiset itse asiassa suomalaisesta peliyhtiöstä maksaneet. He maksoivat suomalaisesta rahastusjärjestelmästä. 

Näin ollen, osa Supecellin menestystä saattaa suomalaisesta näkökulmasta olla kyseenalaista, vaikka vanha kokoomuslainen Esko Seppänen heittä kiitttääkin. http://eskoseppanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/152075-elakoon-nama-uuden-rahan-miljonaarit.

Vapaamielisen ja oikeudenmukaisuuden takana olevan ihmisen näkökulmasta kyseenalaista on se, että suomalaistaustainen peliyhtiö perustaa osan bisneksestään lasten ja heidän hyväuskoisten vanhempiensa huijaamiseen. Esimerkiksi kahdesta parlamentista ja Yleisradiosta kevyesti verotettuja jättieläkkeitä nauttiva Esko Seppänen ei ehkä ymmärrä, että tuhat euroa päivässä saattaa aiheuttaa melkoisen loven yksinhuoltajan kukkaroon.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

16Suosittele

16 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (127 kommenttia)

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/63354-tata-superce...

Tuota Esko Seppäsen tekstiä eo saa omalla koneellani aukeamaan, mutta yritän linkata.

Käyttäjän raitanenh kuva
Hannu Raitanen

Lapsella ei ole juridista oikeutta ostaa mitään, joten reklamaatiot menemään ja kaikkien kauppojen purku sekä tonni takaisin tilille.
Ehkä luottokorttiyhtiökin suostuu suoraan perumaan veloitukset.
--
Pe 3.10. http://www.finnkino.fi/Event/300388/
http://www.mikkoniskasaari.fi/node/192
http://filmiliekki.blogspot.fi/2014/09/r-eraan-mur...
http://raitanenh.puheenvuoro.uusisuomi.fi/156039-u...

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Aika monessa mobiilipelissä on tuo sama ansaintalogiikka. Pelejä voi pelata maksamatta mitään mutta se on hidasta ja vaivalloista eikä saa hienoimpia pelihahmoja tai aarteita, mitä milloinkin. Lapselle ei pitäisi antaa käsiin mitään laitetta millä on suora yhteys luottokorttiin. Omalla kohdalla olen ratkaissut asian niin, etten laita ikinä tällaisiin mobiililaitteisiin mahdollisuutta ostaa mitään enkä luottokorttitietoja ja vielä varoitan lasta siitä, että jos peli tarjoaa ostoja, niihin ei pidä suostua, ne ovat huijausta.

Täyttä ryöstöähän tuo nykyinen malli on. Pelien sisäiset ostot ovat yksi pahimmista vitsauksista pelialalla ja monet kotimaiset pelifirmat ovat siinä täysillä mukana. Se alkoi maksullisista lisäosista muutama vuosi sitten ja nyt pelit saa usein ilmaiseksi mutta pärjätäkseen pitää maksaa.

Jonne Sirén

Ikävintä tässä on se, että pelien tai puhelinten "sallitaan lisäostot" asetus on oletusarvoisesti kassavirta-ulos asennossa, vaikka järjellä ajatellen sen pitäisi olla "ei sallita". Tuostahan voisi joku tarpeeksi kärkäs kuluttaja vaatia istuntoa juristisetien kansssa pahimmillaan, mutta ilmeisesti ihmiset nielevät tappionsa hiljaisesti ja maksavat kiltisti muutaman kympin edestä penskojen hölmöilyt.

Ja jos onkin kielletty, niin viimeistään softaupdeitti kääntää sen salakavalasti päälle, vaikka olisikin käynyt lukitsemassa lukkokoodin kera sen toiseen asentoon. Eikä auta vaikka ei olisikaan näppäillyt luottokorttinsa numeroa, lisäostoksen voi maksaa myös puhelinmaksun kautta.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

En osaa käyttää Applen koneita (paitsi tätä omaa iPadia), mutta luulen, että toi softan päivittäminen saattoi olla syy ongelmaan.

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

ei seppänen kovinkaan usein vauraita kiittele ja sä sillonkin sen tuomihet.

toi lasten uunotus on kyllä melko törkeetä. varmaan kielto tulee kunhan riittävän moni kadulle joutuu noiden takia.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Seppänen ylisti näitä kavereita siksi, että he ovat maksaneet veronsa pimittämättä. Samasta syystä muuten voi kiittää minuakin ja sinua myös (jos olet maksanut verosi pimittämättä).

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

"Vapaamielisen ja oikeudenmukaisuuden takana olevan ihmisen näkökulmasta kyseenalaista on se, että suomalaistaustainen peliyhtiö perustaa osan bisneksestään lasten ja heidän hyväuskoisten vanhempiensa huijaamiseen."

Samaa toki tekevät kasinot yms. järjestelmät kusettaen ihmisiä tietoisesti (luin eräästä kirjastakin, mahdollisesti "The Power of Habit", miten perusteellista ja systemaattista tuo ihmisten huijaaminen on.. oikein valistavaa). Jo pelkät suomalaisetkin peliautomaatit on taidettu ohjelmoida luomaan "habit", joka vie rahat taskusta. Toki vain yli 18-vuotiaille.

Mobiilipeleissä tietenkin voidaan houkutella myös lapsia peliaddiktioon, mutta minkäs teet. Siitä tulee tapa, kun jotain asiaa tarpeeksi toistaa. Lapsilla vain harvemmin on luottokorttia, joten vanhempien kannattaisi tietää millä mekanismeilla homma toimii. Eli mikäli joku on tehnyt pelinsä "hyvin" (eli mahdollisimman paljon tuottavaksi... eikös se ole joku nykymaailman tapa..), niin silloin peli nyhtää "asiakkaaltaan" rahaa tasaisin väliajoin. Peli yleensä tehdään myös niin että sitä voi pelata ilmaiseksi, mutta käytännössä pärjäämiseen joudut maksamaan.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Esimerkkitapauksessa sekä äiti että poika oppivat. Reklamaatio on tehty etc. Loppuohjeena ehdotin myös vanhan luottokortin irtisanimista ja uuden hankkimista, ja uuden numerolla ei enää pelejä osteta.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

Hyvä juttu. Kaikki eivät valitettavasti edes älyä tahi kehtaa reklamaatioita tehdä.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin Vastaus kommenttiin #12

Itse asiassa ko. äiti kertoi että aiemminkin on tluut esim. kympin laskuja jostain, eikä hän ole niitä jaksanut-viitsinyt reklamoida. Se on luultavasti pääbisnes.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

Tuo Supercellin käyttämä tapa, missä laitetaan pelaaja ostamaan pelissä tavaraa/whatever (mahdollisimman toistuvasti parhaimmillaan), on toistaiseksi tehokkain keino saada rahaa nyhdettyä eli pelin sisäiset ostot, ns. "in-app purchases". Niin sitä rikastuu kunhan vain saa pelaajat ensin pelaamaankin peliään (ja se onkin jo asia erikseen).

Ainakin jenkkipuolella yrityksillä (peliyrityksilläkin? enpäs tiedä, mutta olettaisin) on psykologian asiantuntijoita mukana, jotka osaavat kertoa suunnittelijoille miten parhaiten jujutetaan ihminen tapaan/habit, joka vie hänen rahansa. Sataa yrityksen kassaan ja eikös se ole useimmille tärkeintä eli tulos rahallisessa mielessä.... Joillakin yrityksillä lienee jotain moraalisiakin puitteita, joiden sisällä toimitaan (vaikka vielä lain mukaan voisi toimia hyvinkin paljon ikävämmin)... Sitten on porukkaa, joka ei välitä muista p$$$$$$$$n; paitsi heidän rahoistaan tietenkin.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Kysyn vaan, kuinka määritellään Esko Seppäsen tapauksessa etuliite " vanha kokoomuslainen" ?

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Sillä, että Esko Seppänen on vanha kokoomuslainen. Toki myös liberaalisen kansanpuolueen, Suomen kommunistisen puolueen, vasemmistoliiton, SKDL:n ja EU:n demariryhmän jäsen ollut myös. Saattaa noita olla lisääkin, nuo ovat ihan ulkomuistista.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

"Entinen kokoomuslainen" lienee tuossa tapauksessa se oikea etuliite.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin Vastaus kommenttiin #14

Totta kyllä. Puhetavassani nämä "vanha" ja "entinen" ovat sunonyymejä, mutta ei kaikkien puhetavassa.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #15

Joku voi olla vanha juoppo ja joku toinen entinen juoppo. Moni vanha juoppo toivoisi olevansa entinen juoppo. Toisaalta moni entinen juoppo näyttää vanhalta juopolta.

P.S. Kyseessä ei ole henkilökohtaisuus :)

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Niklas Herlin,

Ihan uteliaisuudesta: missä vaiheessa Esko Seppänen on ehtinyt olla kokoomuslainen ja liberaalisen kansanpuolueen jäsen?

Wikipedia, johon tosin ei aina ole luottamista, kertoo että:

Seppänen aloitti politikoinnin demarinuorissa. Vuonna 1974 hän liittyi Suomen kommunistiseen puolueeseen[1]. Ennen vasemmistoliiton muodostamista Seppänen kuului Suomen Kommunistiseen Puolueeseen, sen enemmistöryhmään.

Eduskunnan edustajamatrikkeli:

Kansanedustajana: 21.03.1987 - 18.11.1996

Eduskuntaryhmät: Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä (Suomen kansan demokraattisen liiton eduskuntaryhmä - 31.12.1990) 21.03.1987 - 18.11.1996

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin Vastaus kommenttiin #38

Nuorena kauppakorkeakoululaisena Seppännen vaikutti sekä kokoomuslaisten että liberaalien joukoissa. Tämä siis 1970-luvun aalussa. Seppänen, joknka tuotantoon kuuluu virolaisille suunnattu kirja "Suomi, itä ja villi länsi" ei varsinaisesti kiistä nuoruutensa oikeistolaisuutta. Hän ainoastaan yrittää saada muut unohtamaan sen. "Suomi, itä ja villi länsi" on väkivaltaisin suomalaisen virolaille kirjoittama neuvostojärjestelmää ylistävä kuvaus, joka on kirjoitettu.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #38

Esko on ainakin kokoomuslaisesta kodista, eli syntyi kokoomuslaisena;)

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #49

Enpä tiennyt sitäkään, joskin epäilin oikeistolaisuutensa olleen aivan nuoruuden ajoilta, mutta että noin varhaiselta:)

Seppäsen kirjoistakaan en ole lukenut muita kuin Punapääoman romahdus, täytyypi kysyä löytyisikö kirjastosta Niklas Herlinin mainitsema.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #49

Lienee ollut vaikea synnytys.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Ei älypuhelinta turhaan nimitetä älypuhelimeksi. Täytyy olla älykkyyttä, jotta sitä voi ylipäänsä käyttää.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Esimerkkitapauksessa älytettiin älykästä - mutta 10-vuotias ei voi ymmärtää maailman- tai suomalaisnörttien -pahuutta.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

Ei... mutta asia ei ole ihan yksinkertainen. Hmm.. "moraalisen" peliyrityksen pitäisi sitten löytää se balanssi rahan tienaamisen ja liian floppaamisen (konkka) väliltä.... eli kaikkia kieroimpia keinoja rahan ansaintiin ei käytettäisi, vaikka kuinka tiedostaisi ne. Täytyisi tutustua firmojen sisällä enemmän korostetaanko missään nyt sen kaltaisia arvoja vai mennäänkö tuloksen pohjalta... veikkaisin tulosta. Noh, on firmoja jotka tekevät esim. lapsille pelejä tavoitteena kouluttaa/auttaa heitä... jotain sellaista firmaa olisikin mukava auttaa.

Heh, "nörtit" eivät tietenkään ole sen pahempia tai parempia kuin muutkaan. Maailma taas on tunnetusti ikäviä asioita täynnä.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo Vastaus kommenttiin #20

Balanssi on helppo löytää. Reilussa pelikaupassa ei ole lainkaan pelin sisäisiä ostoja. Pelillä on hinta, jonka maksettuaan voi sitä pelata niin kauan kuin huvittaa ilman lisämaksuja.

Nythän ei ole kyse siitä, ettei tiedetä, miten voi ansaita reilusti vaan siitä, että halutaan ansaita vielä enemmän ja epäreilusti.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen Vastaus kommenttiin #21

Mites reilussa autokaupassa? Eikös olisikin reilua että ostaessasi auton niin saat ajaa autoa niin kauan kuin huvittaa ilman siihen liittyviä lisämaksuja. Minustakin olisi oikein mukavaa ajaa ostamaani autoa ilman tankkausmaksua, huoltomaksua, vakuutusmaksua, veromaksua jne...

Käyttäjän jhiden kuva
Johannes Hidén Vastaus kommenttiin #21

"Balanssi on helppo löytää. Reilussa pelikaupassa ei ole lainkaan pelin sisäisiä ostoja. Pelillä on hinta, jonka maksettuaan voi sitä pelata niin kauan kuin huvittaa ilman lisämaksuja."

Niinkö? Samalla logiikalla ravintolat ovat epäreiluja: sanovat, että päästään ilmaiseksi sisään tai saatetaan jopa periä sisäänpääsymaksua ja lisäksi vielä veloitetaan palveluista sisällä. Samalla logiikalla myös huvipuistot ovat epäreiluja: ensin maksetaan sisäänpääsymaksu (yleensä) ja sisällä joudutaan maksamaan ylihintaa mm. roskaruoasta. Autot taas ovat epäreiluja, koska ostohinnan jälkeen langetetaan vielä veroja käytöstä.

Käyttäjän jeremiaskangas kuva
Jeremias Kangas

Kyllä tässä on vastuu myös vanhemmilla, jotka ovat tietoisesti luovuttaneet luottokortin lapsen käyttöön. Kyllä pitäisi olla nykyaikana tietoinen mobiilisovellusten in-app maksuista (ja siitä kuinka helppo niitä on ostaa).

Itsellä ei tätä ongelmaa ole, koska ei ole lapsia. Mutta jos olisi, liittäisin älypuhelimeen korkeintaan prepaid-debitkortin tai rajoitetun luottokortin.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin Vastaus kommenttiin #27

"Pitäisi olla". Mielestni Inkoossa pitäisi olla Alko.

Käyttäjän PasiHurri kuva
Pasi Hurri Vastaus kommenttiin #33

Mitähäh? Ei kai sitä tuolta satamasta ole lopetettu?

Sami Kiiski Vastaus kommenttiin #33

Rukouksesi on kuultu, Inkoossa on Alko.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

"Clash of Clansin erityispiirre on se, että kymmenvuotias ei ymmärrä, että klikkaamalla hän ostaa rahalla uusia "tasoja" ja "mahdollisuuksia" ja mitä lie. Klikkaukset sitten kertyvät vanhempien luottokorttitileille. "
******************************************************************'

Se ei liene erityispiirre, vaan ollut jo pari vuotta yleinen (ja usein tehokkain) tapa saada rahaa pelillään. Ilman tuota pelin sisäisiä ostamisia tienestit pelifirmoille olisivat reippaasti pienemmät. Muut pääkeinot olisivat A) maksat vain pelistä B) pelin kehittäjät tienaavat pelissään olevien mainoksien kautta ... tai jokin sekoitelma vaikka kaikkia noita mikäli oikein haluaa sählätä.

Tietenkään lapsi ei välttämättä ymmärrä tai jaksa välittää peli-innossaan rahan menosta, jonka vuoksi yleissivistykseen pitäisi vanhemmilla kuulua ettei lapselle anneta luottokorttitietoja.

Firmoillakin on usein pikkaisen paineita saada sitä rahapuolta... ja kun pelin sisäiset ostokset ovat tällä hetkellä se tehokkain keino netota, niin kuinka moni pelifirma ei käyttäisi tuota menetelmää, mikäli tulostakin tulisi saada...

Taitaa se olla niin, että mikäli itse koemielessä julkaisen pari peliä ihan yksityishenkilönä, niin inn-app-purchases -periaatteelle voivat mennä. Milläs ihmeellä varmistan sen että luottokortilla jotain pelistä ostava on aikuinen eikä tämän lapsi ilman valvontaa? Kiinnostaisi kovasti... epäilen tosin pahasti ettei sellaisia konsteja ole vai mitä?

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Turha naukua jos muut toimivat tavalla,joka on hallitusta myöten hyväksyttyä.Bisnes on bisnestä ja onhan Suomessa huostabisneskin,sen eettisyydestä ei itke kukaan.Miljoona bisnestä sentään,veronmaksajien rahoilla.

Mainokset ainakin pyörivät yötä päivää tv:ssä.Rehti,reilu,edullinen,Suomalainen..Sillä lailla.

Keitähän siellä on vippi jne.firmoissa ja niiden omissa perintä toimistoissa mukana.Eduskunta ei halunnut korkokattoa kuin satasen,parin vipeille.Ei tietenkään, nyt saavat enemmän koronkiskonnalla,laillistetulla.Piirit pienet pyörii,samat naamat hyörii..

SITRAKIN on sijoittanut firmoihin joiden eettisyydestä ja voittoa tuottavasta bisneksestä voi olla montaa mieltä,verojen kiertämisestä niin,ettei Suomeen tarvitse maksella.

Kyllä näitä "lainoja,joustoluottoja,tilejä" jne.mainostetaankin harhaanjohtavasti ja epämääräisesti.Suomessa onkin 90-luvun velkaorjien ja luottotietonsa menettäneiden määrät ylitetty jo.Moni on mennyt harhaan korkojen ja kulujen mainonnan ollessa väärää ja epäselvää,satasen parin vipeistä on jouduttu näiden koronkiskonta luottojen ansaan.Vipit suurenivat ja korkokattoa ei säädetty.

Sieltä kun aloittaa puhdistamisen ja säätää koronkiskonnalle lait,kuten myös läpinäkyväksi keiden taskuun rahat menevät.Kyllä ne Suomalaiset firmat osaa.

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/ekn-kokkila-m...

http://yle.fi/uutiset/kaleva_ekn_kokkilan_yhtio_si...

"Toivottavasti kaikki ymmärtävät sen, että nyt ei ole aika ajaa omia etuja"

http://yle.fi/uutiset/ekn_kokkila_olisi_valmis_ale...

Susanna Kaukinen

Niin. Kapitalismi on kieltämättä mennyt koko ajan irstaampaan suuntaan, kun mitään sääntöjä ei ole ja lapsista on tehty riiston välikappale.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Totta kyllä tavallaan. Mutta sääntöjärjestelmääkin on kokeiltu ja kokeillaann, eikä sekään lapsia pelastanut tai pelasta.

Käyttäjän PetriMkel kuva
Petri Mäkelä

Vilkaiseppas miten sen vihaamasi USA:n oikeuslaitos on hoitanut nämä asiat... vinkki ei ole kapitalistin päätä silitetty.

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Kiitos Niklas!

Tällaisesta rahastuksesta on syytä pitää sen verran meteliä, ettei kovin moni joutuisi ottamaan opikseen kantapään kautta.

Periaatteessa tällaisiin peleihin olisi lisättävä sisällöstä riippumatta K-18-leima ja varoitustekstit, kun se muiltakin vastaavia haittoja sisältäviltä tuotteilta vaaditaan.

Vanhemmiltakin voisi kyllä odottaa sen verran järjen käyttöä, etteivät luovuta luottokorttinsa tietoja lapsilleen. Pelihimo saattaa kyllä puraista täysi-ikäistäkin siinä määrin, että talouskontrolli unohtuu.

Tonni on muuten sellainen raha, mitä harva työelämään siirtyvä nuori saa käteen kuussa "epätyypillisiksi" muuttuneilla työmarkkinoilla. Pärjäähän sillä vanhempien nurkissa, mutta itsenäisellä budjetilla jää pelivelat maksamatta.

Jonne Sirén

"etteivät luovuta luottokorttinsa tietoja lapsilleen."

Ei välttämättä auta, kuten ylempänä mainitsin niin sitten rahastus hoidetaan puhelinlaskun kautta kun peliosiotilaus tehdään tekstiviestillä.

Meillä juniori onnistui softaupdeitin jälkeen (jolloin esto meni pois päältä) kerran tilaamaan peräti euron edestä pelilisää. Toista kertaa ei onnistu, sen verran skarpiksi kävin noiden säätöjen kanssa. Joiden pitäisi olla oletusarvoisesti estoasennossa ja eikä kääntyä itseksiään toiseen.

Joskus kauan sitten käyttöliittymäohjelmoinnin alkeiden kurssilla "ysärillä" painotettiin sitä, että kaikki tapahtumat mitkä mahdollisesti aiheuttavat ylimäääräistä kulunkia käyttäjälle, pitää estää asetuksella jonka käyttäjä tietoisesti kääntää pois päältä. Ilmeisesti tämä asenne on ollut selkeä haitta bisnekselle kun siitä on luovuttu...

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Vastuunsa ymmärtävä aikuinen osaa laittaa myös lapsen kännykkäliittymään estot jolla ei voida tehdä ostoja.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin Vastaus kommenttiin #68

Juuri näin. Se, että aikuiset oppisivat on motivaatio tehdä tällainen blogi.

Käyttäjän valtteriaaltonen kuva
Valtteri Aaltonen

Suomen lainsäädännössä (niinkuin aika monen muunkin maan) alaikäisen mahdollisuutta tehdä sopimuksia on rajoitettu. Monissa tämän kaltaisissa tapauksissa pelifirma on maailmalla joutunut palauttamaan rahat.

Sanoisin, että myös Suomen lakien mukaan alaikäisen tekemät ostot eivät luultavasti ole tällaisessa tapauksessa päteviä, ei eli muuta kuin luottokorttifirmalle reklamaatio pikavauhtia.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Reklamaatio on tehty. Mutta koskeeko laki Supecelliä? Ei se ainakaan suomalainen yhtiö ole, vaikka Esko Seppänen siitä tykkääkin. Pusu, Esko.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Saattaapi olla mutta se että antaa lapselle kukkaron ei poista aikuisen vastuuta siitä että kukkaon on antanut. Lapsella ei ole mahdollisuutta hankkia itselleen luottokorttia joten jos maksuväylä on laitteeseen avattu niin kortinhaltijan ei tule antaa laitetta muiden käyttöön.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Suomessa on paljon aikuisia, jotka eivät ole tottuneet luottokorttitemppuihin. Suomessa pikkivarkaudet ovat historiallisestikin harvinaisia. Siksi kirjoitin yllä olevan. Ja tuhat euroa Applelle ja Supercellille on yhdestä kolmen euron pelilatauksesta joka tapauksessa liikaa,.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen Vastaus kommenttiin #56

Suomessa on vieläkin jossakin päin ihmisiä jotka laittavat harjan ovea vasten osoittamaan ettei kotona olla. Vakuutusyhtiölle se ei vain enää riitä. Harmillinen tapaus ja kallis opetus mutta aikuinen ei voi paeta vastuutaan sanomalla ettei tiennyt - varsinkaan tämän kaltaisessa asiassa.

Käyttäjän elinakeranen kuva
Elina Keränen

Peli yleensä tehdään myös niin että sitä voi pelata ilmaiseksi, mutta käytännössä pärjäämiseen joudut maksamaan.

"Pärjäät vain maksamalla" -konsepti on pelinkehittäjien kesken aika huonossa huudossa. Yleensä pyritään mieluummin esim. tarjoamaan mahdollisuutta nopeuttaa peliä (Clash of Clansissa kylän rakentamista voi nopeuttaa maksamalla, mutta kylän voi rakentaa muutenkin), tai löytämään muita ominaisuuksia joilla olisi jotain lisäarvoa, mutta niiden ostamatta jättäminen ei pysäyttäisi peliä kokonaan.

Pelinkehittäjät ovat usein itsekin intohimoisia pelaajia, ja monille on tärkeää mahdollisuus kehittyä pelaajana, ja myös omissa tuotantoon menevissä peleissä tähdätään samaan. Tietenkään tämä ei aina onnistu.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Tuntuu aika omituiselta,että luottokorttiin on automaattisesti piikki auki. Juuri eilen katselin Veikkauksen nettipelejä; siinä pitää erikseen avata pelitili, ei siinä panokset nyhdätä suoraan luottotililtä. Pelaajan pitää myös rekisteröityä.
Kuten Valtteri edellä huomauttaa alaikäisen tekämät maksulliset klikkaukset eivät päde, mutta luulisin tuollaisen "suoraveloituksenkin" olevan laiton.
Raha on raha olkoon sitten vanhaa tai uutta. Yhtä virtuaalista.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Veikkaus on Suomen valtion täysin omistama bisnes. Maksaa varmasti veronsa ja noudattaa maan tapaa.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Tietenkään valtion pelifirma ei voi käyttää laittomia keinoja, mutta pelaaajien koukuttamiseen käyteetään monenlaisita suggerointia ja houkuttimia.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Nimenomaan "maan tapaa",kuten RAY:kin.Nämä valtion monopolit jakavatkin rahaa sinne,missä sitä on ennestään.es.RAY jakelee kohteille jotka edistävät es.huostabisnestä.Sijarivanhempien tukemiseen annettin es.700 000 euroa ,yli, rahaa.Perheille ei rahaa herukkaan,eikä järjestöille joiden TODELLINEN tarkoitus on perheiden auttaminen keinoilla joista on oikeata hyötyä.Kun katselee kohteita joille rahaa jaellaan,näkyy selkeästi keille tuki menee.

Nyt kun 90-luvulta asti on karsittu perheiden tukitoimet(lainmukaiset,kunnat eivät niitä anna,eivätkä käytä huostabisnes rahoja perheiden tukitoimiin ),huostakertoimen ottaminen tilalle 2008 onkin tuonut miljardibisneksen vuositasolla ulkolaisille firmoille ynm.perheillä rahastaville tahoille.Poliittiset päätökset ja poliitikot kas,vain,häärivät siellä.Huostabisnes onkin julkinen salaisuus,josta ei lehdissä kirjoitella ,eikä sen tunkiota sovi kaivella.

Kulut ja henkilökunnan pyörittäminen maksaakin maltaita.Johtoporras palkkoineen ja etuineen onkin omaa luokkaansa näissä valtion monopoli firmoissa,raha kiertääkin mukavasti "oikeisiin"kohteisiin,ei kannata unohtaa keitä hommaa liikuttaa.

"Nyt pitää kysyä, miksi Veikkaus kerää suomalaisella jalkapallolla 16 miljoonaa euroa vuodessa, mutta palauttaa lajille vain miljoona euroa. Me seurat teemme show'n ja kehitämme pelaajat, muut käärivät hillot"

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/Veikkausliigasta+...

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #50

Kyllä Ray jakaa rahaa muihinkin kohteisiin kuin huostabisnekseen, esimerkiksi tukee erinäisiä potilasyhdistyksiä.
Sitä on vaikeata hyväksyä, että jonu saa palkkaa kuukaudessa mitä toinen ansaitsee vuodessa.

Janne Suuronen

Tekee pahaa tällaiset tapaukset, joissa lasten kautta höynäytetään suuria summia.

Luottokortin sijaan pre-paid on eräs hyvä tapa pitää homma hanskassa. Onnistuu ainakin Appletuotteissa ja steamissa; eipä ole tarvinnut jännätä luottokorttimaksujen suuruuksia.

Vielä parempi tietysti olisi, jos peliyhtiöt itse rajoittaisivat vapaaehtoisesti maksimisummia johonkin järkevää.

Kahdesti ovat hakkerit tässä vuosien mittaan vieneet pieniä summia lapsieni peleistä. Habbo-hotellivarkauksista kait vähän sen jälkeen uutisoitiinkin ja steamistä onneksi olivat myös pelikotelot tallessa tärkeimpiin peleihin, joista kuvan postaamalla siirsivät pelien lisenssit takaisin muksuille.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Eikö sitten jokainen luottokorttimaksu pitää allekirjoittaa ainakin salasanalla?

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Luottokorttisi kääntuolellla on numerosarja. Kolme viimeistä numeroa ovat "sormenjäkesi".

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #41

Sittenhän sen voi käyttää kuka tahansa,ellei vaadita mitään tunnistamista.
Olenkin pitänyt viisaampana olla hankimatta luottokorttia.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #41

Aika monella täytyy olla sama "sormenjälki"

Vuokko Kangas

En kyllä ymmärrä, mitä huijausta tässä on. Kun kirjaudut nettimyymälään omilla tunnuksillasi, olet vastuussa mitä siellä tehdään.. Älä anna ID: tä ja salasanaasi lapsille.äläkä kenellekään muulle. Älä pidä piikkiä auki, vaan poista heti maksutiedot, kun ostos on tehty. Lisäksi minulle ainakin tulee joka kerta sähköpostiviesti, kun tiliäni veloitetaan. Jo ensimmäisestä viestistä pitäisi reagoida! Näin toimivat kaikki netistä ostettavat jutut. Kyseinen peli taitaa olla ilmainen, ja se sisältää sisäisiä ostoja. Hyvin pääsee etenemään, vaikka ei tekisi yhtään sisäistä ost oa.

Juuso Uotila

Toi linssiinviilaaminen onnistuu ilman, että on edes lapsi. Ongelmana peliteollisuudessa on se, että tuotto pyritään maksimoimaan käyttäjää huijaamalla eikä ainoastaan sillä, että ihmiset haluaisivat hyvän pelin. Tuo huijaus on yleensä sitä, että peleihin laitetaan jatkuvat kuukausimaksut tai just näitä minimaksuja, jotka toki ihmisen pitää hyväksyä, mutta niiden määrän kertyminen on vaikea huomata. Jatkuvat kuukausimaksutkin toki mainitaan käyttöehdoissa, jotka yleensä on iso pitkä litanja lakitekstiä jota kukaan ei lue. Aina voi tietty syyttää pelaajaa huolimattomuudesta ja omista valinnoista ja toki se sitä onkin, mutta on se silti arvelluttavaa toimintaa rahastaa ihmisten virheillä.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Ei myyjä voi tietää ennakkoon oletko tekemästä milestäsi virhettä vai et. Se on ihan sinun itsesi vastuulla. Jos haluat pitää huolen siitä ettet maksa automaattisesti sellaisesta mitä kadut kenties myöhemmin, älä tee mitään sopimuksia jossa on automaattiset veloitukset ellet varmasti halua sitä. Vaihtoehtoisesti hanki erilliseen tiliin electron-kortti tai hommaa prepaid-maksukortti netistä. Silloin ei tule yllätyksiä.

Tänäpäivänä ihmiset vaan tavattoman herkästi syyttää muita omista virheistään.

Juuso Uotila

Tiedostan näkemyksesi. Kyse on kuitenkin siitä, että myyjä asettaa tietoisesti tilanteen, jossa rahaa on tarkoitus tehdä ihmisen huolimattomuudella, eikä tuotteella. Peliyrityksissä tämän vielä huomaa, sillä monissa peleissä on pelitilejä joilla ei ole pelattu vuosiin, mutta peliyritys silti velottaa pelaajalta kuukausimaksuja kyselemättä. Tässä voidaan vielä kaikenlisäksi käyttää vanhentunutta luottokorttia (joka on varsin yleistä yhdysvalloissa).

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen Vastaus kommenttiin #51

Pelissä kuten vaikkapa puhelinliittymässä voi olla kuukausimaksu vaikka sitä et käyttäisikään. Joka paikkassa jossa antaa luottokortin maksuksi tulee varmistaa mihin sitoutuu ja miten siitä pääsee irti. Jos teet puhelinoperaattorin kanssa määräaikaisen liittymäsopimuksen tai asunnosta määräaikaisen vuokrasopimuksen olet vastuussa sitoumuksestasi. Aivan samalla tavalla olet vastuussa muistakin sitoumuksista.

Lääkkeenä tuohon ongelmaan on se ettei netissä käytä pääluottokorttia tuon tyyppisissä maksuissa joihin sisältyy kuukausimaksut tai mikromaksut lainkaan vaan käyttää niihin erikseen hankittua maksuvälinettä.

Se että ihmiset tekee tyhmiä juttuja ei ole myyjän vastuulla vaan kauppa on aina ostajan ja myyjän yhteispeliä.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #53

Monenlaisia tyhmyysloukkuja viritellään ihan tarkoituksella. Sellainen joka paljon käyttää maksullisia nettipalveluita ei juuri muuta ehtisikään kuin lukea pienellä präntätyt sopimusehdot.

Juuso Uotila Vastaus kommenttiin #61

Juurikin näin. Nettimaksaminen yleistyy ja käyttöehtojen sivumäärä senkuin kasvaa. Onhan tässä syntymässä sairaalloinen tilanne, jossa yritys voi piilottaa käyttöehtoihin mitä monimutkaisempia rahastuksia toivoen, että joku tarttuisi koukkuun. Asiaa on tietty vaikea hahmottaa jos ei itse käytä nettipalveluita juurikaan.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Jos lapselle antaa rahapussin täynnä rahaa ja lähettää lelukauppaan, voi käydä niin että kotiin tullessa rahapussi on tyhjä. Jos taas samaan rahapussiin laittaa parikymppiä niin lapsi saa ostettua sen lelun jonka halusi.

Jos aikuinen ei ymmärrä luottokortin käytöstä sen vertaa ettei laita sitä ympäristöön jossa se on vapaasti hyödynnettävissä niin ei se ole peliyhtiön vika. Se on vain ja ainoastaan kortin omistajan vika.

Pankista voi saada myös electron-kortin ja netistä voi saada prepaid-kortin jotka käyvät erinomaisesti juurikin mikromaksuihin ja joissa ei ole riskiä että juniori käyttää limiitin tappiin.

Omasta mielestäni korttiyhtiöllä tai maksun saajalla ei ole mitään velvollisuutta palauttaa rahoja huolimattoman kortinkäytön johdosta.
Silloin on jos maksun välittäjä tai maksun saaja on tehnyt jonkin virheen, ei muuten.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Homma toimisikin hyvin jos kaikki ihmiset olisivat yhtä hyvin asioista perillä kuin sinä olet. Mutta eivät ole, ja tätä peliyhtiöt käyttävät hyväkseen.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Niin valitettavaa kuin se onkin, niin sanonta sen jo sanoo; tyhmyydestä sakotetaan. Nyt sakko tulee visalaskun muodossa. Joissakin asioissa olen ihmisille ankara, ja yksi niistä on se että ei kanneta omaa vastuuta asioista.

Itse olen omat tyhmyyteni tehnyt ja on minua huijattu - mutta itse olen valintani tehnyt syyttämättä siitä muita.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Luottokorttimaksua käytetään amerikassa enemmän,Suomessakin on firmoja ja paikkoja,joista ei voi kuin luottokortilla maksaa,tai varata.Peestähän se on.Lapsille ei kukaan normaalijärkinen luottokorttimahdollisuutta annakkaan.Eli ei kuulu lapsen käsiin kortit.Johan se lakikin kieltää sen,korvauksia ei heru jos niin on toimittu.
Kunhan amerikkalaiset saavat vapaan kauppaalueen suomesta,saamme nautiskella koko kansan voimin maksuista,kun alkaa vaatimuksia sopimusrikkomuksista jne.satelemaan niitä ei luottokorteilla maksella,vaan ne revitään suoraan ihmisten palveluista,terveydenhoidosta,koulutuksesta,palkoista,sosiaaliturvasta jne.
Nytkin maksatte vuosittain miljardilla huostabisneksestä,ettekä inise yhtään.Puhumattakaan eun kerhomaksuista jne.

Maksaja kansa,ainoa joka mukisematta nielee rangaistuksensa eun hinnasta.Mitään ei ole Suomi tilalle saanut kuin petosta ja lisääntynyttä huijausta.Luottokortin käytön voitte itse estää,kun ette netistä mitään tilaile tai maksele luotolla kortin kautta.

Olli Suvanto

Clash of clans on ilmainen i padille. Lapsi on tiennyt että äiti ostaa hänelle maksullisen lisäosan ja on todella outoa jos ei ole ymmärtänyt että jatkossakin lisäosat ovat maksullisia. Ainakin meidän perheen lapset sen ymmärtävät ja kaikki lapsieni loukkakaverit sen ymmärtävät.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Lapsesi ja fiksut luokkatoverit eivät ole koko Suomi.

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Suurin huijaus on markettien raskaat patteristot pokeripelejä idiooottivarmalla ansaintalogiikalla varustettuja (Raha-automaattiyhdistys).

Jyrki Paldán

Hyvä avaus!

Erittäin hyvän ongelman toit esille, vaikka kyseessä onkin enemmän ajan henki ja markkinatalouden ominaisuus kuin yksittäinen mätä omena. Suunniteltu vanheneminen, brändimarkkinointi, mielikuvamarkkinointi, tunteisiin vetoava markkinointi, tuotteen/palvelun sisäiset maksut, tietojen pimitys, sekavat sopimusehdot, lobatut erikoisoikeudet, palkkaorjuudessa valmistetut tuotteet ja niin edelleen, kaikki samanlaista kusetusta tyyni. Miltei kaikissa nykyajan menestystarinoissa on jonkintasoinen vastaava kusetus taustalla.

Näin toimii talous, joka asettaa tuotannon tavoitteeksi voiton, ei käytön.

Jukka Mäkinen

Meillä lasten tableteissa on omat apple-store ja google-play tilit, joihin ei ole liitetty luottokorttia ja joilla pelataan ainoastaan ilmaisia pelejä. Saavat klikkailla ihan rauhassa ostoirtopisteitä, nopeasti oppivat ettei mitään tapahdu, vaa pelaamalla pitää edetä.

Mielenkiintoista on miten samat pelit voivat olla ompussa maksullisia ja android versio ilmainen tai päinvastoin pelin tyypistä riippuen.

Ihan pienten "kehittävät" pelit ovat yleensä androidissa ilmaisia mutta lähes järjestään maksullisia ompussa. Ilmeisesti johtuu siitä, että koska kaupat ovat maakohtaisia, ja meilläpäin iipadit ovat vain varakkaiden luottokortti-ihmisten omaisuutta jotka ovat valmiita maksamaan "kehittävistä" peleistään. Miljoonat köyhät sitten pelaavat samoja pelejä ilmaiseksi halvoilla android-laitteillaan.

Räiskintäpelit taas menevät päinvastoin, android versio on usein maksullinen mutta iipadiin sen saa ilmaiseksi.

Itse pelaan 99,9 prosenttisesti vain freecelliä ja spideria.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Ovat nuo mielenkiintoisia yksityiskohtia, minulle tuo oli uutta (en tosin pelaa netissä). Ja viikon päästä kaikki systeemit voivat olla jo päälaellaan. Eli kovakin asiantuntija voi antaa vääriä ohjeita, jos ei tiedä viikko sitten tapahtuneista muutokssta.

Käyttäjän Json kuva
Jani Jansson

Jos tilaan netistä kalsarit, ne saa kai lain mukaan palauttaa ilman selittelyjä parin viikon sisällä. Jos ostan tulimoukarikatapultti-iskujoukon linnoituksen, eikö sama "vaihto- ja palautusoikeus" ole voimassa samalla tavalla?

Henri Pihala

Ystäväsi oli työkiireiden vuoksi jättänyt 10 vuotiaan vartioimatta
illaksi ja paimenena oli ainoastaan iPad. Hah tonni on pieni oppiraha siitä.

Käyttäjän ReimaHeikkil kuva
Reima Heikkilä

Niin, ei kai nyt yksinhuoltajan tarvitse töissä käydä kun rahaa varmaan on ihan liikaa.

Käyttäjän JarmoSalonen kuva
Jarmo Salonen

Näitä tulee vastaan tasaisin väliajoin ja silti tämä tulee ihmisille aina ihan yhtä suurena yllätyksenä.

Opetelkaa käyttämään niitä laitteita ensin itse ja sen jälkeen neuvokaa myös lapsianne niiden käytössä.

Yksi asia on myös, että onko Clash of Clans sopiva peli kymmenvuotiaalle?

Jos 10 -vuotias surffailee aikuisviihdesivustolla, onko syy a: internetin b: vanhempien?

Pasi Ihamäki

Myönnän, että ihan koko ketjua en jaksanut lukea, mutta omakohtainen kokemus on, että perheessä iPadia käyttää lapset 6v, 8v ja 10v. Ei koskaan yhtään vahinko-ostosta, koska iPadin nerokasta, ostoon salasanan vaativaa toimintoa, ei ole ITSE laitettu pois päältä. Eli se siitä suomalaisten pelifirmojen kierosta käytännöstä sitten...

Käyttäjän JanParviainen kuva
Jan Parviainen

Olisi kannattanut mainita tekstissä että kyse on fiktiosta, osa lukijoista saattaa kuvitella että tämä "yksinhuoltajaäidin" kova kohtalo on todellisuudessa tapahtunutta.

Tarina lähtee väärille raiteille jo siitä että tuota Clash of Clansia ei ensinnäkään voi ostaa, se kun on ilmainen.

Varmasti noita in-apps ostoksia lapset tekevät, ilman lupaa, mutta sama asia se on kuin että jos annata luottokortin lapselle ja hän ostelee netistä sitten jotain - onko sekin sitten suuri huijaus?

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Tarina on tasan tarkkaan tosi. Kaipa se peli ilmainen on ja nuo in-appsit maksavat. Pahoittelen asiantuntemattomuuttani. En ole ladannut itse netistä pelin peliä, enkä oikein tunne asiaa. Mutta kyllä se tonni lähti clahs of clansin mukana. Ja kyllä, yksinhuoltajaäiti oikeasti tietää toimineensa tyhmästi.

Käyttäjän JanParviainen kuva
Jan Parviainen

Jos tallennat luottokorttisi tiedot tablettiin ja annat sen sekä luottokortin käyttämiseen vaadittavan salasanan lapselle ja tämä tekee sillä ostoksia niin ehkä kyseessä ei kuitenkaan ole Supercellin huijaus. Clash of clans peliä voi pelata täysin ilman ostoksiakin, rahalla tosin pääsee sitten nopeammin eteenpäin mutta se ei ole välttämätöntä.

En tiedä onko joskus clash of clansissa ollut alle kolmen euron in-app ostoksia, ainakin tällä hetkellä halvimmat ovat 4.49 ja tosiaan peli itsessään on maksuton joten alkuperäiset faktat ovat pielessä joten se ei edistä tarinan uskottavuutta.

Onhan näitä lasten tekemiä ostoksia vaikka kuinka mutta vanhempien ensinnäkään ei pitäisi jättää niitä luottokortin tietoja lapselle, toisekseen lapselle pitäisi kertoa ettei pelissä saa ostella ilman lupaa ja kolmanneksi prepaid puhelin muutenkin on tuon ikäiselle järkevintä tai sitten ainakin puhelinyhtiön kanssa sovittu ettei maksullisia palveluita voi käyttää.

Käytännössä lasten tekemät isommat ostokset kyllä hyvitetään.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin Vastaus kommenttiin #91

Vajaa kolme oli se ensimmäinen ollut ja himppua vajaa tonni oli loppulasku. Tämä ei ole fiktiota.

Tomi Tukiainen

In-App myynti on ollut useiden vuosien ajan ihan normaalia bisnestä, ei Clash of Clansin erityispiirre. Clash of Clans on jopa positiivinen esimerkki IAP-mallin käytöstä ja antaa ihan oikeasti pelata peliä kunnolla ilman mitään maksuja. Monissa IAP-mallin peleissä on sitä vastoin vahva rahastuksen maku.

Tässä tapauksessa kun vahinko-ostoksia on lapselle tapahtunut ennenkin, äidin olisi pitänyt jo ymmärtää että niitä tulee jatkossakin jos hän ei tee asialle mitään. Niinkuin muissakin asioissa ongelmiin kannattaa puuttua. Riittää kun kirjautuu omalla luottokorttitunnuksellaan ulos sovelluskaupasta ennenkuin antaa puhelimen lapselle.

Itse olen sitä mieltä, että Clash of Clansin väittäminen Suomalaishuijaukseksi on aika räikeää ymmärtämättömyyttä. Kokeilisit itse peliä niin ymmärtäisit paremmin.

Leevi Rasila

Tuossa luettuani tämän artikkelin jäin miettimään pitkään epäuskoisessa mielentilassa sitä että mitä ihmettä voisin tähän sanoa.

Aloitan sanomalla että olen Tamperelainen, opiskelen Kajaanissa pelituottamista ja -suunnittelua enkä henkilökohtaisesti pidä Free-to-Play-mallista mutta pelaan Candy Crushia sekä Papa Pear sagaa mutta kumpaankaan en ole pistänyt senttiäkään. Pelaan muita videopelejä aktiivisesti.

Artikkelissa ensin ruvetaan puhumaan siitä kuinka Clash of Clans on ostettu, vaikka kyseessä on Free-To-Play-ilmaispeli. Se vie heti kirjoittajalta uskottavuutta. "Tietääkö tää jätkä mistä se ees puhuu" oli oma ensimmäinen ajatukseni.

Kommenteissa mainittiin kuinka esim: kuukausimaksut ovat huijausta. Voi jehna, kertokaa toki että miksi teidän puhelinliittymänne, internet-yhteytenne sekä sähkölaskunne ovat pahasta. Toisaalta internetissä ei ikin pitäisi kommentteja lukea, siellä kun kansan syvät rivit kertovat omia mielipiteitään. Olen hypokriitti tässä mielessä kun nyt jopa kirjoitan tämän viestin. Oli vain pakko.

Ihmiset eivät nykyään osaa arvostaa sähköistä palvelua. Yleensä vain siksi että se on sähköinen. Se alkoi musiikista ja on nyt siirtymässä peli- ja elokuva-alalle. Hintoja poljetaan koska harva haluaa enää maksaa täyttä hintaa mistään. Samalla myös piratismi vie osan asiakkaista pois (ja tästäkin voisi puhua päiviä) ja tuotantokustannukset pysyvät samoina mutta tuotteesta saa pyytää vähemmän rahaa. Varmaan yksinkertaisempikin näkee mikä tässä on ongelma?

Tekniikan kehittyessä ja työkalujen käytön helpottuessa peliyrityksiä ja pelien tekijöitä on enemmän kuin koskaan, minkä vuoksi on jouduttu miettimään vaihtoehtoisia ansaintatapoja, kuten nykyisin suosituin Free-To-Play, joka maksaa itsensä takaisin mainoksilla sekä sillä että pieni osa pelaajista ostaa peliin maksullista sisältöä. Esimerkiksi peleistä suositut Candy Crush ja Clash of Clans.

On täysin väärin keskustella siitä kuinka "lapsia huijataan" ostamaan näissä peleissä asioita. Miksi lapsella on ylipäätään käyttöoikeus teidän rahoihinne? En nyt aio tähän mennä syvemmin koska se ei liity mitenkään pelinkehitykseen, pelaamiseen tai siihen miten niillä tehdään rahaa.

Se tuhat euroa minkä muutama ihminen hukkaa varmastikin noin viikottain tällä tavalla vahingossa hukkaa peliin (ja sitten reklamoi sen ja saa takaisin) on hyvin pieni osa rahasta mitä pelintekijät saavat. Tällä hetkellä näiden F2P-pelien suurin tuotonlähde on kotiäidit.

Nykyisen kehityksen vuoksi sähköisistä tuotteista ollaan tekemässä palveluita. Spotify, Netflix sekä pienemmät vaihtoehtoiset palvelut. Pelit ovat seuraavana listalla. Peliala on kuitenkin nuori verrattuna musiikin sekä elokuvien tuotantoon, mikä johtaa näihin lastentauteihin, varsinkin kun pelaamisesta itsestään on vasta nykyisellään tullut valtavirtaa.

En usko että tämä viestini on kovin koherentti tai lisää paljoa arvoa tähän älylliseen keskusteluun, mutta halusin päästä purkamaan tätä tänne teidän tietoonne. Selvittäkää mistä puhutte ennenkuin puhutte siitä.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Siis tietysti, herra asiantuntija, äiti ja kymmenenvuotias tekivät virheen. Kuten olen yllä maininnut, en ole asiantuntija peliasioissa, koska en noita pelejä juuri pelaa. Luottokorttitietoja ei pitäisi jättää millekään koneelle, ko. äiti varmasti sen oppi. Tänään selviää tulevatko rahat takaisin. Edes sinä pelituotannon opiskelija tiedä paljonko tuossa liikkuu rahaa ja millä ansaintalogiikalla yhtiöt rahansa tekevät. Tai sitä, että "muutama ihminen viikossa" menettää tonnin.

Leevi Rasila

Ei tarvitse vinoilla, kiitos. Ei tarvitse olla asiantuntija kirjoittaakseen nettiin viestejä mutta kannattaa silti tehdä hieman taustatutkimusta ennenkuin rupea huuteleman mielipiteitään nettiin.

Rahat tulevat takaisin. Siitä on olemassa esimerkkitapauksia esimerkiksi http://www.ftc.gov/news-events/press-releases/2014... sekä http://www.nbcnews.com/business/consumer/apple-let... . On siis täysin turha syyttää moraalittomuudesta peliyrityksiä. Jälkimmäisessä artikkelissa neuvotaan myös miten estää tämän tapahtuminen myöhemmin.

En tiedä kuinka paljon rahaa liikkuu tässä siksi että olen opiskelija? Niklas hyvä, opiskelen sitä millä ansaintalogiikalla rahat tehdään sekä sitä kuinka paljon sitä rahaa menee. Tässä esimerkiksi se kuinka paljon Clash of Clans tekee rahaa päivässä, noin 1,3 miljoonaa dollaria: http://thinkgaming.com/app-sales-data/1/clash-of-c... . Täällä taas mainitaan kauppojen päivittäisiä tuottoja, hieman vanhentunutta tietoa mutta kuitenkin, Applella 5 miljoonaa dollaria, google playlla miljoona dollaria: http://techcrunch.com/2013/06/10/apples-app-store-...

Eli Apple on saanut nuo 32,5 miljoonaa dollaria mitä maksoi "korvauksina" pois noin viikossa.

Näitä juttuja kuulee silloin tällöin iltapäivälehdissä sekä muissa vastaavissa. Kuten Tuomas jo muutamaan kertaan mainitsikin (ilman että te häntä huomioitte), on hän kertonut miten tapauksissa kuten tämä toimitaan.

En halua syyttää äitiä ja kertoa että hän on huono äiti. En halua syyttää lasta tyhmäksi tai helposti houkuteltavaksi. Oma silloin 5-vuotias pikkuveli onnistui myös kuluttamaan satoja euroja vahingossa vanhempieni ipadilla mutta siitä selvittiin. Tässä on tapahtunut täysin puhdas, normaali ja viaton vahinko. Siitä on turha tulla huutamaan pelialaa pahaksi tai sitä kuinka poliitikot tämän hyväksyvät.

Toivottavasti tämä avaa vähän sinulle pelialasta tietoa.

Lisäksi haluaisin vielä erikseen sanoa Tuomas Piriselle kiitoksen siitä että oli keskustelussa mukana asiallisesti ja kylmän viileästi. En tosin olettanut että tapaisin sinut ensimmäisen kerran näin... Sanottakoon että Warhammer sekä Mordheim ovat suosikkipelejäni. Toivottavasti pääsemme tapaamaan kasvotusten.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin Vastaus kommenttiin #102

Anteeksi. Ei ollut tarkoitus loukata. Tosiaan, pelialasta tiedän tosi vähän, mutta netin ansaintalogiikoista ihan perkeleesti kylläkin. Kun lakia noudatetaan, vastassa on enää moraali, ja se on henkilökohtainen asia. Mutta vaikka vääntäisimme loppupäivän asiasta, tuo luottokorttivedätys on ihan normaalia bisneskäytäntöä. Ja se tiedetään sekä Applella että Supercellillä. Ja kuten sanoin, nyt ainakin yksi äiti ja yksi lapsi enemmän tietävät asiasta. Ja jos tätä ketjua tai mun blogia lukevat muutkin, niin saattaa olla, että joku toinenkin oppi. Ja toi mun alkuperäinen teksti on taivaan tarkkaan tosi, vaikka siinä fiboja onkin, kuten tässä kommenttiketjussakin on kerrottu.

Käyttäjän jhiden kuva
Johannes Hidén

Yksi keskeinen asia, mitä koko ketjussa ei näytä vielä kukaan maininneen on se, että tällaisessa tapauksessa ongelma ei ole pelin kehittäjän vaan iOS-vehkeiden tapauksessa Applen päässä. Ei pelinkehittäjä sitä päätä, kysytäänkö salasanaa joka ostolla.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

En tuota pelien maailmaa kovin hyvin tunne, mutta tiedän että noin ylipäätään Apple tekeepaljon yhteistyötä ns. sisällöntuottajien kanssa.

Tuomas Pirinen

Harmillinen juttu. Nyt vain valitusraportti Applelle, ja rahat kyllä tilitetään takaisin, tätä tapahtuu koko ajan kun lapsille tapahtuu virheostoksia. Sitten vaan asetukset kuntoon jotta asia ei toistu.

Rahat saadaan takaisin ja ollaan opittu jotain. :)

Tämä lasten ilman lupaa tekemien ostosten korvaaminen on Applen toimintaohjeiden mukaista:

http://www.nbcnews.com/business/consumer/apple-let...

Käyttäjän Verraton kuva
Kalle Salava

No nyt oli huti Niklas. Halpa sellainen.

Tässä on tapahtunut niin, että ystäväsi on 1) tallentanut luottokorttinsa numeron varmenteineen koneelle (normaalia), 2) laittanut koneen muistamaan salasanan, joka tarvitaan luottokortin käyttämiseen (ei niin normaalia) ja 3) lopuksi antanut tämän laitteen lapselle (tökerön huolimatonta).

Ja nyt sitten huutaa lehdistössä kun lapsi käytti laitetta ja osti sillä tuotteita. Näin esitettynä kaikki webbikaupat, joissa ostamista ei ole tehty tarpeettoman hankalaksi, on sitten "huijareita".

Onko sinulla Niklas esittää näyttöä siitä, että tämä tarina ei olisi valitettava leväperäiseen luottokortinsäilytykseen liittyvä poikkeus, ja Supecelllin tuotteen myynti perustuisi laajemmin huijaukseen? Niinhän sinä menit tuossa väittämään.

Ps. Luottokortin huolellisen säilyttämisen velvollisuuden rikkominen on muuten ihan ennen nettiaikaakin, johtanut menetyksiin luottokortin omistajalle. KKO:n tulkintaa asiasta valotti prof. Kemppinen aikanaan sangen hyvin

http://kemppinen.blogspot.fi/2006/10/vastuu-luotto...

Analogia ei ole suora, mutta kyllä se nyt aika huolimatonta toimintaa on, että antaa lapselle laitteen, johon on syötetty luottokortin koodi ja mahdollisuus ostaa tuotteita ilman erillisen salasanan syöttämistä.

Pps.
Supercelliä ylistetään yli puoluerajoijen aivan läpi kentän, koska se on toiminut vastuullisesti ja esimerkillisesti niin monella tavalla, vaikka se on ollut harvinaista kovin monella alalla. Jos olet itse toiminut samoin, niin se on hyvä. Se ei kuitenkaan anna mitään syytä halventaa muita hyvin tehneitä.

Ppps. Kannattaa tosiaan reklamoida. Se ei kuitenkaan mitenkään poista sitä, että ystäväsi tässä oli vastuuton, ei Supercell.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Toistavasti olen kirjoittanut tähän ketjuun, että äiti tietää toimineen typerästi ja tunnustaa typeryytensä. Mutta huijauksen maku minulle tuosta jäi kuitenkin. Ja tuo on isoilla ja pienillä summilla oleerllinen osa ansaintalogiikkaa, vaikka miten täällä huudettaisiin vastaan.

Markku Viitanen

Eihän vastuunsa tunteva vanhempi päästäisi kymmenenvuotiasta fyysiseenkään peli- tai muuhunkaan kauppaan luottokortin ja tunnusluvun kanssa (tämä esimerkki olettaa, ettei myyjä kieltäydy myymästä). Ainakin Androidilla Google Play -myymälä vaatii oletuksena salasanaa jokaiseen ostokertaan - voisi uskoa, että näin olisi Applenkin versiossa.

Jos tosiaan antaa lapselle vapaat, valvomattomat kädet tilanteessa, jossa tällä on luottolimiitin korkuinen ostomahdollisuus, ei voi saada valitusoikeutta. Pitäisi sen verran ymmärtää vastuunsa - mielsi itsensä kuuluvan "mä en ymmärrä tekniikasta mitään^tm" -luokkaan kuuluvaksi olennoksi tahi ei.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Vastaus parissa kohtaa tuossa yllä.

Käyttäjän kalevisaas kuva
Eero Saastamoinen

Ei tämän tapauksen äiti tosiankaan ole syyllinen ja huolimaton.

Hän on halunnut antaa lapselleen kasvattavan ohjelman, jolla oppii pelaamaan ja luomaan omia toisintoja pelin edetessä.

Näitä toisintoja sitten vaivihkaa pelinkehittäjäyhtiö käyttää hyväkseen, kun huomaa, että pelaajan takaajana on täysi-ikäinen ja vielä huoltaja.

Aiemmin kaikki ensivaiheen yrittäjät ilmoittivat esivaiheen ohjelmistojen käyttäjien vanhemmille, että lapsi on ostamassa ohjelmaan lisää osia ja haluaa suoraan vanhemmalta sähköisen allekirjoituksen, jotta osto voi tapahtua VANHEMMAN luottokortilla.

Eli tapahtui siis oikeuden mukainen ostajan kahdentaminen, eli lapsen ostaessa , aina kysyttiin vanhemmalta sähköinen allekirjoitus ostoon.

Nyt esim. Supercell ja kumppanit ovat tahallaan ja ahneuttaan poistaneet ostamisen kahdentamisen.

Yrittäjät kyllä ovat olleet tietoisia kaikista mahdollisuuksista, mutta ovat huomanneet, että poliittiset päättäjät eivät jaksa seurata huonoa kaupantekotapaa yli rajojen ja ottaneet riskin, että paljastuvatkin huijareiksi.

Ja toisaalta, koska mennään niin monen maan lakien mukaan, koskaan kuitenkaan yksikään valtio ei halua mennä sekaantumaan miljardibisneksiin, missä löysä raha virtaa todella tyhjänpäiväisiin ohjelmapäivityksiin.

Vastaavassa tilanteessa aikuinen huomaa heti ensimmäisen huolimattoman kestotilausostonsa luottokorttitilistään, koska kukaan aikuinen ei ole niin tyhmä, että ostaa ensin 3 eurolla jotain ja perään huuhaata 1000 eurolla.

Valtioitten, eli Esko Seppäsen johtamien valtioiden vika on tämä sairas tyhjästärahastaminen ja kasvatusmaailma vielä puhuu kehittävistä it-laitteista:

Ja minä sanon , ei paskaakaan kehitä, muuta kuin rahaa myyjien kassaan!

Sellaista soopaa se Seppänenkin nyt sitten myykin!

Käyttäjän elinakeranen kuva
Elina Keränen

Peliyhtiöllä ei ole mitään mahdollisuutta huomata, onko pelaaja lapsi vai aikuinen. Aivan kuten verkkokaupatkaan eivät näe, minkä ikäinen sitä hiirtä klikkaa.

Leevi Rasila

"Vastaavassa tilanteessa aikuinen huomaa heti ensimmäisen huolimattoman kestotilausostonsa luottokorttitilistään, koska kukaan aikuinen ei ole niin tyhmä, että ostaa ensin 3 eurolla jotain ja perään huuhaata 1000 eurolla."

"Huuhaata", niinkö?

Nykyisellään tiedetään että muutama prosentti pelaajista maksaa mitään F2P-peleissä. Näistä muutamasta prosentista taasen muutama prosentti on ns. "Valaita" jotka tuottavat suurimman osan tuotosta peliin. Tähän sisältyy kaikenlaisia ihmisiä, ja veikkaan että he loukkaantuisivat jos sanoisit että he ovat tyhmiä heidän harrastuksensa puolesta.

Googlen kautta esimerkiksi tässä ( http://kotaku.com/who-are-the-whales-driving-free-... ), jossa näkyy muutamia graafeja aiheesta. Tässä on vähän läheisempi lähestymistapa:
http://www.wired.com/2012/11/meet-the-whales/all/

Se että kutsut tätä "huuhaaksi" taas on vain olkinuken käyttämistä arvon alentamiseksi. Pelinkehittäjät tekevät digitalisia tuotteita ja haluavat niistä rahaa. Jos joku pitää tuotteesta niin paljon että haluaa käyttää siihen tuhat euroa, se hänelle sallittakoon. Tietenkin voi tapahtua näitä vahinkoja, mutta ne on saatu sovittua, kuten on jo aiemmin sanottu. Pelialalla on paljon keskustelua free-to-play-mallin eettisyydestä ja esimerkiksi Rovio sekä SuperCell ovat malliesimerkkejä hyvästä mallista. Pahempia esimerkkejä löytyy tuhansittain.

Käyttäjän kalevisaas kuva
Eero Saastamoinen

Hei, en koskaan siteraa ketään.

Enkä matki ketään.

Maailmaan mahtuu sanoja ja ihastusta, mutta huuhaata on kaikki se, mikä ei vastaa todellista tarvetta.

Aikuiset eivät tarvitse suojaa, mutta lapset tarvitsevat.

Jokainen pelatkoon vaikka taskubiljardia isolla rahalla, mutta jättäkööt isot firmat lapset rahastamatta!

Kerroin jo äsken kaiken ja tiedän mitä sanoin.

Lapsilla ei tehdä rahatulevaisuutta ja aikuisten rahoilla eivät pelifirmat kauan elä.

Olkoon vain nyt tuo Mikki Hiiri ja Aku Ankka.

Muuta kaupallista ei vain tarvitse ylistää!

Eikä niitäkään!

Leevi Rasila Vastaus kommenttiin #108

Eero hyvä, älä nyt viitsi nolata itseäsi puhumalla tästä jos et ymmärrä mistä puhutaan.

"Aikuisten rahoilla eivät pelifirmat kauan elä."

Pysähdyin hetkeksi miettimään että mitä minun pitäisi tehdä. Harkitsin kuvan ottamista viestistäsi ja sen laittamista Facebookkiin jotta muutkin näkisivät tämän täysin absurdin, mihinkään perustumattoman väitteesi. Kuten jo yhdessä aiemmassa viestissäni linkitin, lähes kaikki pelien tuotto tulee aikuisilta. Supercell tienasi viime vuonna pelkillä peleillään noin 830 miljoonaa dollaria ( http://www.forbes.com/sites/ewanspence/2014/02/12/... ). Väitätkö todellakin että nämä rahat ovat lapsilta petoksella riistettyjä?

Eero, sanot että kaikki mille ei ole "todellista tarvetta" on huuhaata. Tarkoittaako tämä siis sitä että tuomitset kaiken viihdeteollisuuden? Mitenkä on esimerkiksi erinäiset urheilumahdollisuudet? Golfia, sulkapalloa tai jalkapalloa tuskin kukaan oikeasti tarvitsee. Tokihan niissä kunto kohenee mutta niin kohenisi fyysisessä kunnon työssäkin. Tai miten esimerkiksi vesi-WC? Hyvin pärjättiin ennenkin, huuhaata tuollainen veden käyttö vessassa.

On totta että lapsia täytyy nykymaailmassa suojella. Siihen ei liity mitenkään se, että lapsi tekee tuhannen euron ostokset pelissä jotka sitten reklamoidaan pois. Miten pelifirmat muuten tekevät rahansa, kun nämä vahinko-ostokset reklamoidaan pois? Kukaan aikuinenhan niitä ei siis pelaa, niinhän?

Lopetat vielä sanomalla että mitään kaupallista ei tarvitse ylistää. Onnittelen sinua siitä että olet päässyt täysin materialismin yläpuolelle. Valitettavasti taidat vain olla hypokriitti tämän asian suhteen joka tuomitsee ne asiat mistä ei pidä tai mitä ei ymmärrä, nostaen oman arvomaailmansa jalustalle.

Käyttäjän kalevisaas kuva
Eero Saastamoinen Vastaus kommenttiin #110

Leevi sinullakin on täysi oikeus mielipiteeseesi, pysy siis siinä, niin tulee varmaan hyvä.

Minun kaatamiseni täällä ei maailmaa edistä.

Kannattaa ottaa kantaa ja pysyä kannassaan.

Kaikilla meillä on hyviä ystäviä ja hyvää tuottavia aisoita.

Kaikki me jotenkin pärjäämme.

Tuskin tarkoitin kaataa edes pientä SuperCelliä, otin vain kantaa tapaukseen, joka ei missään mielessä suututa eikä hajota minua.

Jokainen saa ostaa, mitä haluaa ja kannattaa mitä vaan!

On hauska ottaa kantaa siihen asti, kunnes joku alkaa ollakin pahoin mielin ja alkaa haukkua kannanottajaa.

Asia siinä unohtuu ja varsinaisen viestin sisältö.

Niin se näköjään aina vain käy!

adios!

Leevi Rasila Vastaus kommenttiin #111

Mielipiteiden ehdottomasti paras puoli on se että ne voivat muuttua ihmisen oppiessa uutta. Mistään "kaatamisesta" ei tässä ole puhe, sehän ei ole keskustelun eikä edes argumenttien tarkoituksena. Hyvässä väittelyssä molemmat oppivat jotain uutta ja muuttavat mielipiteitään tämän mukaisesti. Fundamentalistikristityt ovat malliesimerkki siitä miten tätä ei sovelleta käytännössä.

Ei, kannassa ei kannata pysyä (varsinkaan jos ei ole mitään millä tukea kantaansa muuta kuin oma subjektiivinen mielipide). Yleisesti vaikutat vain jääräpäältä joka kaivautuu korsuunsa huutelemaan mielipiteitään antamatta muiden asioiden vaikuttaa itseensä.

Jos jokainen saa ostaa mitä haluaa ja kannattaa mitä vain, ei varmaan kannata tulla huutelemaan asioita kuten "tämä on huuhaata" ja "kukaan aikuinen ei tätä tee". Varsinkin kun "ei kukaan/kaikki"-tason argumentti on niin absurdi että sitä ei kannata ikinä käyttää.

On totta että rupesin agressiiviseksi ja tein argumenttivirheen mennessäni henkilökohtaisuuksiin viimeisessä kappaleessa viime viestiäni, mutta toisaalta sitä saa mitä tilaa. Olen aikuinen ja käytän rahaani peleihin. Edellisten viestiesi perusteella se siis tekee minusta hölmön ja sanoo että harrastukseni on "huuhaata". Kannattaa siis miettiä ehkä itse että miksi ihmiset ottavat agressiivisesti kantaa viesteisihi, eikö?

Asiastasi en ole vieläkään ihan varma. Pelifirmat ovat pahoja ja yrittävät rahastaa lapsia, niinkö? Jos olet avannut ainuttakaan linkkiäni niin tiedät, että ainakaan hyvät ja moraaliset peliyhtiöt (kuten Supercell) eivät näin tee.

Odotan innolla josko saisin viimein perustellun vastauksen.

Tuomas Pirinen

Ai niin, kannattaa myös muistaa että peli on kielletty alle 13-vuotiailta, joten 10-vuotiasta ei olisi pitänyt päästää edes pelaamaan. Pelin kuvauksen etusivulta:

"PLEASE NOTE! Clash of Clans is completely free to play, however some game items can also be purchased for real money. If you do not want to use this feature, please set up password protection for purchases in the settings of your Google Play Store app. Also, under our Terms of Service and Privacy Policy, you must be at least 13 years of age to play or download Clash of Clans."

https://play.google.com/store/apps/details?id=com....

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Jaaha. Tuosta huomautan ko. äidille erikseen; hän on ihan natsitarkka noiden ikärajojen kanssa noin muuten. Sinänsä noihin ikärajoihin liittyy toinen hankaluus: lasten kilpavarustelu. "Miks mä en saa kattoa tätä leffaa, ku kaikki kaveritki saa...". Siinä on vanhemmat aika puun ja kuoren välissä kyllä,.

Tuomas Pirinen

Hyvä! Muistuta myös että rahat saa kyllä takaisin Applelta, siitä on niin Applen oma kuin oikeudenkin päätös. Ei ole kenenkään etu että kuluttajille ei palautettaisi rahoja lasten tahattomista ostoksista.

Käyttäjän mikkoahonen kuva
Mikko Ahonen

Addiktion lisäksi mobiilipelien ongelma on terveysriskit satojen / tuhansien tuntien pelaamisesta. Rahojen lisäksi voi mennä terveys.

Suomen Lääkärilehden numerossa 36/2014 on kirjoitus mikroaaltosäteilyn aiheuttamista hedelmällisyysongelmista. Myös oksidatiivisen stressin aiheuttamat DNA-vauriot mainitaan.

On jo olemassa 3 tutkimuskatsausta, jotka osoittavat saman lopputuloksen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24927498,217991.... Eikä DNAmmekaan kiitä 'tabletti kiinni mahassa & sukuelimissä' -pelaamisesta: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19285841,221126... .

Arvostan, että toit Niklas addiktioon ja busineksen vastuuseen liittyvät kysymykset esille.

Timo Hyppönen

Clash of clans ei maksa kolmea euroa? Se on ilmainen ladata, ja se kysyy että haluatko varmasti OSTAA kohteen blah blah blah. Joten aika vaikea vahingossa...

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Siis äiti ja kymmenvuotias eivät ymmärtäneet, että ne in-appsit maksaa. Lapsi ei todellakaan tehnyt tätä tahallaan. Mutta välitän mielelläni kymmenvuotiaalle itkua tuhertaneelle viestisi: "vai että vahingossa? BLAH BLAH BLAH". Onko sinulla lapsia?

Janne Suokas

Vanhemmilla pitäisi olla edes sen verran itsesuojeluvaistoa, että eivät anna lapsiensa käyttää älylaitetta, jonka tili on kytketty luottokorttiin. Ohjeet siihen löytyvän alle sekunnin Googlauksella: http://support.apple.com/kb/HT2534. Omaa (kasvatus)vastuuta ei voi ulkoistaa.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Mä olen kymmenkunta kertaa tähän ketjuun kirjoittanut, että äiti tietää tehneensä virheen ja että sekä äiti että lapsi oppivat taatusti paljon. Kasvatuksen asiantuntijat täällä toki opettavat kasvattamaan ja peliasiantuntiijat kertovat, että tällaista tapahtuu joskus harvoin, jos koskaan. Asiantuntijat meillä on aina joukossamme!

Janne Suokas

Käsittääkseni Apple on myötämielisesti korvannut selkeissä tapauksissa "tapahtuneen vahingon" ainakin Jenkeissä. Toivottavasti näin myös Suomessa. Surkea juttuhan tuo on ...

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Olennaista tässä asiassa ei ole mielestäni se että pelissä on mikromaksuja tai se että lapsi on käyttänyt väärin talletettua maksuvälinettä vaan se ajalle tyypillinen ongelma ettei omaa vastuuta asioista haluta kantaa vaan vastuu omista virheistä halutaan ulkoistaa.

Emme me pääse eroon vastuusta sanomalla ettemme tiedä. Vanhemmista pääsemme eroon sijoittamalla heidät laitokseen tai jättämällä omilleen mutta pääsemekö silläkään tavalla eroon vastuuntunnosta joka saattaa tulla kummittelemaan meille vuosien kuluttua.

Hyväksymällä sen että vastuusta pääsee livistämään vedoten tietämättömyyteen on aivan sama kuin jättäisimme kadulla makaavan ihmisen huomioimatta, luottaen siihen että jollakin toisella on aikaa.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Vielä kerran, vaikka jankuttamalla. Yksi tämän blogin motiiveista on saada ihmiset tajuamaan, että heitä kusetetaan.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Samoin hyvä Niklas, vaikka jankuttamalla... ei heitä kuseteta.

Hyvä asia on se että tämäkin tapaus nousee esille ja lisää tietoisuutta ihmisten valinnoista ja vastuusta. Kuten tuolla monesti on kommenteissa jo mainittu että tapoja suorittaa maksuja on erillaisia ja välineitä myös. Tietoisuus niistä vähentää riskejä.

Mutta vaikka kuinka varoitamme ihmisiä, niin edelleen ihmiset antavat jopa pankkitunnuksensa sähköpostiin vaikka jokaiselle pitäisi jo olla aivan selvää ettei niin pidä tehdä. Ei pankitkaan enää korvaa ihan kaikkea jos asiakas on totaalisesti hölmöillyt.

Samalla tavoin tämä teksti kaikkine kommentteineen on hyödyllinen ja saamme ihmiset ymmärtämään paremmin myös omaa vastuutaan tekemistään.

Janne Suokas

Ei tässä tapahdu kusetusta. Firmat ovat kehittäneet uuden ansaintalogiikan, jossa kuluttajille annetaan mahdollisuus pelata peliä ilmaiseksi.

Itse olen pelannut Clash of Clania vuoden verran sijoittamatta siihen jeniäkään ja olen hyvin pärjännyt "hitaasti hyvää tulee" - asenteella. Sama ansaintalogiikkahan on mm. Oululaisen Fingersoftin Hill Climb Racingissa.

Toki markkinoilta löytyy päinvastaisiakin esimerkkejä mutta niissäkin valinta rahojen käytöstä on kuluttajalla. Törkeitä kusetuksia / yliluonteja on juuri tehty lapsille suunnatuissa peleissä. Näissä caseissa tarvitaan vanhempien jämäkkää otetta.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Jos jottakuta kiinnostaa vielä, tänään on käynyt ilmi, että asiaa selvitetään. Ja ansaintalogikka-ekspertit ja varsinkin jälkipertit saavat ihan kohta opetella asiaa alusta minua neuvomatta.

Leevi Rasila

Olettaisin kuitenkin että asian "selvittäminen" on ihan normaali osa prosessia, eihän haluta että rahoja yrittäisiin huijata "takaisinmaksun" perusteella. En tietenkään sano että tässä tilanteessa olisi näin, uskon toki että tämä lasku on vahingossa tullut. Mutta ei kannata hätäillä, asioilla on tapana järjestyä loppujen lopuksi. Opiskelijana ymmärrän toki että väliaikainen tuhannen euron lovi on paljon budjetissa.

Ja jos ei järjesty, voidaan ottaa yhteyttä itse Paanaseen.

Sanni Rannikko

Mikä tässä nyt niin vaikeaa oli monelle ? Itse olen 9 vuotiaan tyttären yh-äiti ja tiedän aikalailla tarkkaan, että tyttäreni ei ymmärrä rahaa niinkuin aikuisten oletetaan se ymmärtävän. Harmillinen tapahtuma, mutta on kyllä aika kohtuutonta syyttää tästä yksistään äitiä tai lasta. Jos ohjeissa olisi tullut selväksi, että luottokortin tiedot jää peliin, äiti olisi tietenkin tehnyt toisin. Ja ymmärtääkseni tässä tapauksessa lapsi ei suinkaa ymmärtänyt maksattaneensa äidillä niitä "tasoja" pelissä. Kylmäävä esimerkki todella, mitä voi tapahtua, minusta tässä on nyt jonkun ihan muun ahneus kyseessä. Toivon todella että äiti saa rahat takaisin, sekä osaa lapselle selittää tapahtuneen niin ettei lapsi siitä tunne syyllisyyttä.

Käyttäjän lindapelkonen kuva
Linda Pelkonen

Olen myös huomannut sukulaislasten kanssa pelatessa tabletilla, että eivät he edes katso mitä klikkaavat. Kunhan kokeilevat jokaisesta nappulasta mitä tapahtuu. Sikäli ei voi välttämättä syyttä lastakaan tästä asiasta.

Olen pelannut Clash of Clansian useamman kuukauden, ja olen ollut tyytyväinen peliin. Olen kuitenkin monesti ihmetellyt, miksi pelissä on lähes 100 euron kertaoston mahdollisuus. Tuntuu kuin pelin tekijät olisivat kiusallaan tehneet tuollaisen nappulan, jotta lapset vahingossa painelisivat sitä. Eikö edes pienempi summa riittäisi?

Leevi Rasila

Free-To-Play-monetisaatiomalliin kuuluu oleellisena osana se, että ostokattoa ei laiteta. Tämä mahdollistaa sen, että rahaa voidaan käyttää niin paljon kuin halutaan pelin pelaamiseen. Jos yksikin ihminen ostaa (siis ostaa, eikä vahingossa klikkaa ja sitten reklamoi sitä, kuten lapset tekevät) on sen mahdollisuuden lisääminen ollut todennäköisesti sen arvoista.

Käyttäjän lindapelkonen kuva
Linda Pelkonen

Soitimme kuluttajavirastoon, joka taistelee parhaillaan tämän ongelman kanssa Googlea ja Applea vastaan. Kuluttajaviraston lakimies oli sitä mieltä, että pelifirmojen pitäisi selkeämmin informoida etenkin lasten vanhempia siitä, että pelaajalle jää niin sanotusti piikki auki, kun sen kerran avaa.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/72562-lapsi-aiheut...

Ville Karppinen

Lakimiehellä on mielenkiintoinen näkemys aiheesta sikäli, että Supercellin sivuilla ei voi olla törmäämättä "parents"-linkkiin, joka on kiinteänä sivujen alalaidassa. Paitsi tietenkin jos pelifirmoilla tarkoitetaan tässä tapauksessa Applea/Googlea, eli niitä sivustoja, joista pelit ladataan - tällöin Supercell ei kuitenkaan liene syypää asiaan, kun tuo kyseinen parents-osio sisältää ohjeetkin siihen, miten hallita "in-appien" asetuksia siten, ettei kuka tahansa voi ostella mitä tahansa. En ole tosin tietoinen onko sivuilla esiintyvä teksti nähtävissä myös peliä ostettaessa / pelin sisällä - joku voisi ystävällisesti kertoa, jos tuo löytyy em. paikoista? Itselläni ei ole mahdollisuutta tätä tarkistaa.

Ja tuohon ylempänä pähkäiltyyn ikärajaan sen verran, että vaikka SC ja Google ilmoittavatkin ikärajaksi 13, Applen sivut sen sijaan ilmaisevat pelin olevan sopiva yli 9-vuotiaille (tai itse ainakin sain sen käsityksen).

Lindan haastattelema Katri Väänänen tuntui olevan hieman hukassa juttuinensa:
"– ...Onko se eettistä tehdä tällaisia pelejä pienille lapsille? Väänänen ihmettelee."

Kuten ylempänä ilmaistu, ei peli ole mitenkään erityisesti suunnattu pienille lapsille. Kolmentoista ikävuoden kohdalla ymmärrys rahasta pitäisi olla olemassa.

"–Esimerkiksi Applen iPadissa pitää osata laittaa järjestelmän asetuksista, ei suinkaan pelin asetuksista, jos haluaa säädellä sitä, onko piikki auki. Mistä kuluttaja löytää ja ymmärtää, että pitäisi ottaa käyttöön tällaisia rajauksia?"

Aihetta käsittelee tuo parents-osio pelin kotisivuilla.
http://www.supercell.net/parents

Korjaantuisiko kaikki, jos olemassa oleva informaatio olisi vain paremmin esillä? Epäilen vahvasti.

Käyttäjän Milleniar kuva
Miikka Välimäki

Minulle tästä kaikesta herää kysymys, että miksi ihmeessä 10 v lapsella on oma iPad?

Tuo ostaminen on kyllä tehty käytettävyyden varjolla liian helpoksi.

Timo Mättö

Itselläni ainakin iLaitteet vaatii salasanan vaikka kuinka tekisi ohjelman sisäisiä ostoja. Eli joko tapauksesi äiti ei osaa laittaa asetuksia kohdalleen, vaan on sallinut ostot ilman salasanan kyselyitä, tai sitten lapsi tietää äidin salasanan. Ensimmäisessä vaihtoehdossa äiti voisi mennä hakkaamaan päätään seinään ja sen jälkeen muuttaa asetuksia, tai jälkimmäisessä tapauksessa hakkamaan päätään seinään ja vaihtamaan app storen salasanan.

Minusta tälläisessä tapauksessa saisi laittaa vielä toisen 1000€ maksun perään pelkästä tyhmyydestä. Järjen käyttö ei ole kiellettyä, mutta hyvinkin suotavaa.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Kaikki noi muutokset tapahtuu niin nopeasti, että suurin osa ihmisistä putaa vähän väliä kärryiltä, vaikka niille välillä nousisikin. Emme voi lähteä olettamalla, että kaikki ovat yhtä fiksuja kuin sinä.

Miikka Ruotsalainen

En lähde omassa kommentissani syyttämään vastuuttomuudesta tai huolimattomuudesta laiteympäristön käytössä, joka on ollut itsestään selvää ja joka on yllä kiistattomasti osoitettu alkupään kommenttien sekä keskustelunavauksen virheelliset tiedot oikaisten, vaan haluan tuoda mukaan näkökulmaa keskittyen ylipäänsä vanhempien vastuuseen kasvattajina.

En missään tapauksessa väitä olevani maailman paras vanhempi. Omasta kokemuksesta voin kuitenkin sanoa, että kaikista paras keino kontrolloida lasten laitteiden käyttöä ja pelaamista ovat yhdet ainoat ID:t sovelluskauppaan, jolloin jokainen lapsen lataaminen kaupasta vaatii vanhemmalta vahvistuksen lataukselle salasanalla, oli sovellus sitten ilmainen tai maksullinen. Lapsen pyytäessä lataamista ja ennen salasanan syöttämistä voi itse arvioida soveltuuko peli lapselle pelattavaksi. Lisäksi, jos sama ID on käytössä mm. lapset omassa puhelinlaitteessa niin sitäkin pystyy kontrolloimaan pelaamisen osalta samalla.

Toinen asia, johon haluan puuttua on tämä kaikkitännemulleheti -asenne, jossa vanhemmilla on äärimmäisen tärkeä rooli lasten kasvattajana. Toki se vaatii, että pitää viettää aikaa lasten kanssa ja tietää mitä nämä tekevät, jotta voi keskustella lapsen kanssa samalla tasolla ja tässä mennäänkin usein metsään. Kun tietää mitä lapsi tekee niin on hyvä mahdollisuus myös kasvattaa lasta samalla siinä ympäristössä, jossa lapsi haluaa olla luonnollisesti eli pelin ja leikin maailmassa. Miksi pelissä pitäisi saada kaikki heti? Eikö osa elämää ylipäänsäkin ole, että hyviä asioita joutuu toisinaan odottamaan ennenkuin ne toteutuvat? Lasta kasvatetaan pettymysten kautta, jolloin hän ymmärtää, että jotain saavuttaakseen sitä pitää usein tavoitella kärsivällisesti pitkäänkin ja kun sen sitten saavuttaa niin fiilis onnistumisesta on sanoin kuvaamaton verrattuna siihen, että kaikki tulee annettuna. Ja asenne saattaakin muuttua siihen suuntaan ettei halua mitään ilmaiseksi (pelien maksullinen nopeuttaminen), koska se on tavallaan itsensä huijaamista. Todelliset voitot saavutetaan ainoastaan, kun tavoitteet ovat riittävän korkealla ja niiden saavuttamiseksi joutuu ponnistelemaan.

Kannustan aikuisia tekemään asioita yhdessä lasten kanssa, siten tällaisetkin yllätykset saatetaan välttää, josta tämäkin keskustelu on kummunnut.

Minna Hakkarainen

Laitteissa on mahdollisuus kytkeä erikseen luottokortin salasanan kysely pois päältä. Tämä on tehty mahdolliseksi helppokäyttöisyyden saavuttamiseksi. Helppokäyttöisyyden kolikon kääntöpuolella ovat toki tietoturvaongelmat, mutta näitä ominaisuuksia kehitetään käyttäjien palvelemiseksi eikä huijaamiseksi. Mikäli käyttäjä ei halua/viitsi/osaa perehtyä tietoturva-asetuksiin tai -asioihin, ei voi sitten vedota tietämättömyyteenkään, jos mahdollisuus on kuitenkin tälle tarjottu. Helppokäyttöisyys ei ole itsessään huijausta.

Käyttäjän otsokallinen kuva
Otso Kallinen

Tekstissä kuvattu skenaario on melko uusi ja aidosti ongelmallinen. Mielestäni Niklas Herlin kuitenkin tulkitsee tarinan ‘roiston’ väärin ja päätyy aiheettomasti syyttämään Supercell:iä huijauksesta. Supercell ei pyri rahastamaan ihmisten tietämättömyydellä. Sekä ostotapahtuma että hinnat ovat esitetty ohjelmassa hyvin selkeällä ja ymmärrettävällä tavalla. Myöskin monille kuluttajille vieraasta freemium-mallista kerrotaan / varoitetaan näkyvästi Clash of Clans:in esittelytekstissä, eli jo ennen kuin kuluttaja tekee päätöksen pelin asentamisesta. Näiden lisäksi Supercell:in omilla kuluttajien tukisivuilla opastetaan, miten estää “in-app-purchase:t”. Viimeisin vastaa suunnilleen samaa kuin Pauligin sivuilla kerrottaisiin, miten välttää kahvin osto hetken mielijohteesta.
Supercell on siis kaikissa mahdollisissa konteksteissa pyrkinyt olemaan selvä ja läpinäkyvä. Se, että applikaatioiden sisällä tapahtuva ostaminen käy kenties liiankin helposti tai peräti vahingossa, johtuu pääosin Applen suunnittelmasta toimintalogiikasta sekä heidän kyseenalaisista oletusasetuksistaan.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset