Niklas Herlin

Liikenneturvallisuutta koulujen lähelle, heti!

Vuosia sitten lapseni kävivät Taivallahden koulua Helsingin Töölössä ja viettivät iltapäiviään Hesperian leikkipuistossa. Kirjoitin tuolloin, en edes muista mihin, että Mechelininkadun ja Hesperiankatujen kulmiin tulee jonakin päivänä alennettuja nopeusrajoituksia ja/tai hidasteita.

Edelleen kirjoitin, että ikävä kyllä hidasteet ja alennettavat nopeudet edellyttävät ihmisuhria. Joskus on tosi ikävä sanoa, että mitä minä sanoin. Kimmokkeen tekstiini taisin saada osin siitä, että Helsingin Laajalahdentien holtiton liikenne pantiin kuriin ihmisuhrin jälkeen.

(päivän onnettomuudesta: http://www.uusisuomi.fi/autot/104380-lapsi-kuoli-helsingissa-suojatiella...)

En tietenkään kaipaa syyllisiä. Asuin nimittäin mainitun töölöläisristeyksen kupeessa kaksikymmentä vuotta. Näin ylinopeusautoja ja punaisiin ajavia autoja. Punaisiin huomaamattaan tai tahallaan käveleviä aikuisia ja lapsia. Päättöminä kanoina kouhottavia kaikista säännöistä piittaamattomia polkupyöräilijöitä, sikamaista parkkeeraamista, tolkuttomia kaistanvaihtoja ja muita kamaluuksia. Näin joka päivä.

Taivallahden alakoulu ei ole Suomen ainoa koulu, josta pienimpien on kotiin tai iltapäivähoitoon siirtyäkseen ylitettävä vilkasliikenteinen väylä.

Kaikkialla Suomessa on paikkoja, joissa lapset ja liikenne kohtaavat joka päivä. Näiden paikkojen liikenneturvallisuuden lisäämiseen on ryhdyttävä heti. Heti, ei ihmisuhri kerrallaan.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

13Suosittele

13 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (61 kommenttia)

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Nimenomaan. Nämä ovat niitä aivan ensimmäisiä asioita jotka meidän on saatava kuntoon. Pelkästään pienellä asennemuutoksella me teemme maasta paremman paikan kaikille elää.

Annetaan hitaammankin mummon kulkea tien yli rauhassa sitä tahtia kuin hyvältä tuntuu ja hymyillään päälle. Ajetaan mieluummin vaikka pelkällä kytkimellä ne käännökset joissa kohtaamme jalankulkijoita. Ja ne seuraavat vihreät tulevat kahden minuutin päästä. Haaveillaan sen aikaa vaikka vaimosta. Lähdetään viisi minuuttia aiemmin kuin ennen ettei maailma kaadu kun ajamme koulujen ohi oikeasti nopeusrajoituksia noudattaen.

En onneksi tiedä - enkä haluakaan tietää - miltä tuntuu menettää muksu.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Nojoo, eipä tässä syyllisiä taida ollakaan, vaan onnettomien yhteensattumien summa. Jutun mukaan molemmille palanut vihreä valo, joten lapsi vain yksinkertaisesti jäänyt kuljettajalta huomaamatta. Sitä ei keskivertotallaaja tajuakaan, kuinka suuria katvealueet kuorma-auton kuskin penkiltä ovat.

Siitä on toki helppo olla samaa mieltä, että erityisesti liikenneturvallisuuteen pitäisi kiinnittää huomiota sellaisissa paikoissa, joissa liikkuu lapsia.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Emme tiedä mitä tuossa tapahtui. Mutta jos vihreisiin kvellyt lapsi tosiaan jää huommamatta ammattikuskilta, vikaa on autossa (liikaa katvetta) tai kuskissa (jalankulkija nyt ei vain saa jäädä huomaamatta, varsinkaan ammattilaiselta). Tai molemmissa.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Tämäkin linkissä oleva herättää kysymyksiä:

"Tietojen mukaan molemmille on palanut tapahtuma-aikaan vihreä valo."

Ja se katve.

Ja sekin onko lapsi yllättäen juossut suojatielle vai ei.

Raskas kokemus lapsen omaisille, mutta myös kuljettajalle. Isän ammatin kautta tunsin kuljettajan, jonka linja-auton eteen oli samoin seurauksin juossut risteyksessä aikuinen (mikä ei välttämättä tarkoita että nyt olisi käynyt niin) ja hän kertoi näkevänsä siitä jatkuvasti painajaisunia. Lapsesta puhumattakaan.

Jollain tavalla tilannetta varsinkin koulujen lähellä täytyy voida parantaa.

Käyttäjän ollivaisala kuva
Olli Väisälä Vastaus kommenttiin #6

Mitä kysymyksiä lainausmerkeissä oleva herättää? Tuohan on aina tilanne, kun auto kääntyy, ellei ole nuolivaloja.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #16

Vain siitä tilanteesta, lähinnä ajonopeudesta.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Se on varmasti ollut vahinko. Mutta niitä sattuu liikaa. N.H. pointti tuosta autojen huonosta suunnittelusta on myös aiheellinen. Niin kauan kun autoilla ajetaan taajamissa, näkyvyyden merkitystä ei voi korostaa liikaa. Jollain ilveellä kuskin on pystyttävä penkiltään näkemään kaikkialle minne se auto voi edes teoriassa töytäistä.

Hannu Tanskanen

Täällä Nummelassa autoilijat ovat pääsääntöisesti hyvin kohteliaita jalankulkijoille, olen tämän todennut nyt kun me vanhukset kuljemme jalan kauppaan tai sitten mukanamme on nuorin tytär 11 kk:n ikäinen vauvansa rattaissa. Siitäkin huolimatta että työstäpaluun aikaan kun nuo 6000-7000 pääkaupunkiseudulla työssä käyvää palaavat, ruuhka keskustan kolmessa kiertoliittymässä on melkoinen.

Vauvanrattaat taitavat hellyttää paatuneimmankin kaahaajan mielen, alkuviikosta olimme aikeissa ylittää kadun suojatietä, kun sitä lähestyi hurjaa vauhtia kaksi viritettyä mopoa, ilmeisesti kilpaillen, toinen ajoi keula ylhäällä. Sanoin tiukan STOP vaimolle ja tyttärelle, jotka jo olivat aikeissa ylittää kadun, sitten tapahtui ihme, molemmat mopot jarruttivat rajusti ja pysähtyivät viiden metrin päähän suojatiestä odottamaan ylimenoamme. En juuri tapaa kiitellä näitä raggareita, vain autoilijoita, mutta nyt käsi nousi vaistomaiseen kiitokseen ... taidan olla tulossa vanhaksi ...

Hannu Tanskanen

Saattoihan moinen ihme tietenkin johtua siitäkin, pikkupaikkakunnalla kun kuva on ollut kuntavaalin ja eduskuntavaalin aikaan yhtämittaa lehdissä ja kadun varressa, että kaverit tunnistivat siinä kävelevän suositun kunnanvaltuutetun ja lautakunta/johtokuntajäsenen. No, taidan luulla liikoja itsestäni ...

Osuin opparin toisella luokalla kerran paikalle heti onnettomuuden jälkeen jossa pyöräilevä pieni koulutyttö oli jäänyt kuorma-auton alle, takapyörä kulki pään yli, palokunta huuhtoi juuri verta, aivoja ja luunsiruja kadulta, se oli näky joka kummitteli unissa vuosikausia, en ymmärrä miten rekkakuski selvisi siitä, puhumattakaan omaisista ...

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Ajattelin ensin että liian yksityiskohtainen kertomus, mutta kuljettajahan joutuu näkemään yliajonsa seuraukset vaikka se ei olisi ollut estettävissäkään. Tuntemani kuljettaja puhui ammatin vaihdosta, en tiedä vaihtoiko.

Kaaharit, humalaiset ym. kuljettajat ovat sitten erikseen.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll Vastaus kommenttiin #11

#11

En kavahtaisi yksityiskohtaisiakaan kertomuksia silloin kun ne ovat totta. Mässäily on erikseen.
Maailma on hieno paikka elää, mutta myös vaarallinen.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

Tuollaiset ovat kokemuksista raskaimpia asianosaisille.
---

Onko täällä paljon 50- luvun alun Helsingissä kansakoulua käyneitä. Silloin meitä koululaisia yritettiin opettaa tulemaan autojen kanssa toimeen tekemällä meistä liikennepoliiseja (sic!). Aina yhdelle oppilaalle kerrallaan puettiin päälle valkoinen vyö ja olkaremmi. Intissä sitä kait olisi kutsuttu rähinäremmiksi.
Käteen annettiin "ajoneuvolla ajo kielletty "- merkki kepin päässä. Oppilaan oli tarkoitus mennä suojatien eteen ja pysäyttää autojono, jotta jalankulkijat pääsivät suojatien yli. Minäkin olin siinä liikennettä ohjaamassa muutaman kerran.

Muistan kuinka hurjalta tuntui joskus kun iso kuorma- auto lähestyi suojatietä . Kaikki eivät pysähtyneet. Kävin Kaisaniemen kansakoulua ja suojatie koulun edessä taitaa olla suurin piirtein samanlainen tänäänkin.

Toiminta lopetettiin. Olisikohan se päättynyt niin että tällaisessa tilanteessa sattui onnettomuus.

Jälkeenpäin on lasten käyttäytymistä ja liikennettä tutkittu paljon. On todettu, että varsin myöhäisellä iällä lapsi alkaa tajuta asioiden mittasuhteita liikenteessä: nopeus ja pysähtymismahdollisuus yms.

Tänään tuskin kukaan ehdottaisi moista toimintaa lapsille.

Käyttäjän PiiaCollan kuva
Piia Collan

Lapsi liikkuu liikenteessä lapsen lailla. Pyrähtää outoon suuntaan, juoksee punaisia päin ja on lyhyt ja katveessa. Siksi juuri aikuisen pitää olla supertarkkana ja tunnollisena liikenteessä. Auto on tappava väline. Vahinkoja sattuu silti. Kuten Töölössä ehkä on käynyt. Nyt on kuitenkin ollut liikaa törttöilijöitä liikenteessä. Päivittäin näkee jokainen ties minkälaista sikailua ja näille sikailijoille kaikki on ok. Miksi?

Seppo O. Saarela

Mulla Niklas Sinulle ehdotus. Olen vuosia pyytänyt, vaatinut, rukoillut, uhkaillut Hgin kaupunkia rakentamaan hidasteita Lauttasaareen, mutta ilman tulosta.

Nythän Sinulla olisi hieno tilaisuus (ja rahaa) tehdä hyväntekeväisyyttä, ja kustantaa lapsellesi turvallinen koulutie maksamalla itse "töyssyt".

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Ehkä lauttasaarelaisten kannattaisi maksaa lauttasaarelaisten töyssyt, jos niitä tarvitaaan. Mielestäni kuitenkin liikennevalvonta ja liikennekäyttäytyminen ovat ensisijaisesti kuntien ja valtion rooteliin kuuluvia asiaoita.

Käyttäjän OlliBackstrom kuva
Olli Bäckström

Kiitos Niklas Herlinille tärkeästä kirjoituksesta. Olin keväällä töissä Taivallahden koululla erityisoppilaiden koulunkäyntiavustajana, ja siksi tämä surullinen uutinen kouraisi syvältä.

Kannatan sataprosenttisesti Niklaksen ehdotusta Taivallahden koulun kohdalla toteutettavista liikenteen poikkeusjärjestelyistä. Toivottavasti tämä tahtotila löytää tiensä myös Helsingin kaupungin liikennejärjestelyistä vastaaviin lautakuntiin.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

En usko että tässä enää mitään kummempaa tahtotilaa tarvitaan. Kyllä tuon risteyksen valvonta hoituu kuntoon nyt.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Hidasteilla saadaan autojen vauhti pois, koska kuski säälii ajoneuvoaan paljon enemmän kuin jalankulkijoita. Kymmenen sentin (tarkoitan korkeutta, en hintaa) melko jyrkiksi luiskattuja töyssyjä kymmenen metrin välein, niin eipä kukaan ajele sillä kadulla reippaasti.

Tiedän autoilukokemuksesta, että moinen töyssypätkä vit... sapettaa, mutta se tulee aina ajettua varovaisesti.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Olen ajanut töyssyyn moottoripyörällä tutulla tienpätkällä hidastamatta, kun en tiennyt töyssyn olemassaolosta. Liikennekäyttäytymiseni rauhuhoittui nopeasti. Omakotialue, paljon lapsiperheitä. Hyvä, että töyssy tehtiin, vaikken ylinopeutta ajanutkaan.

Juha Kuittinen

"Tapakaahareiden pitäisi luovuttaa ajoneuvonsa valtiolle, sanoo Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen ylikonstaapeli Risto Maksimainen."

http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2015/07/24/lains...

Juha Kuittinen

Kameravalvonta laskee keskituntinopeuksia.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Kävin 60-luvulla samaista Taivallahden kansakoulua ja yksi luokkatovereistani kuoli Merikannontiellä jäätyään auton alle.

Useimmat meistä joutuivat kävelemään Runskin ja Museokadun risteyksen yli koulumatkallaan. Sinne oli aamuisin laitettu liikennepoliisi, joka ohjasi lapset kadun yli. Koulussa meille neuvottiin, että Runeberginkatu pitää koulumatkalla ylittää tietyn puolituntisen aikana, jolloin kyseinen liikennepoliisi on paikalla.

Liikennepoliiseista on nykyään pitkälti luovuttu, mutta koulujen lähellä eritoten lapsia varten tuo vanha käytäntö saattaisi olla varsin toimiva.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

En nyt tiedä mitä käytäntö vaatisi, mutta kerrostalomme (n. 1,5 km kaupungin keskustasta) ohi kulkee kadulla vuosittain polkupyörä- ja juoksutapahtumia, jolloin järjestysmiehillä on käsiliikennemerkit, joilla pysäyttää ja sallia liikenne. Kadulla kulkee kaupungin bussikin, joten ei sivukatu. Mahtaisiko vastaava onnistua vapaaehtoisvoimin koulujen lähellä kaupunkien keskustassakin, ilman liikennepoliisia jos ei ole resursseja.

Antti Kivilaakso

Hidastetöyssyt eivät olisi estäneet tätäkään todella kuvottavaa onnettomuutta. Töölöläisenä 9 ja 6 v isänä, autoilijana, lenkkelijänä ja pyöräilijänä toivoisin peltipoliiseja eli kameravalvontaa ja tuntuvia rangaistuksia. Esim. Auton menetys määräajaksi valtion varikolle kovien sakkojen lisäksi.

En ole kovin viherpiipertäjä, mutta hidastetöyssyjen yhteydessä ei koskaan mietitä päästöjä mitä seuraa jatkuvasta kiihdyttämisestä ja jarruttamisesta töyssyjen välillä. Luonnon ja hengitysilman vuoksi töyssyistä pitäisi päästä eroon.

Tämä oli todella kuvottava onnettomuus ja kuskin syyllistäminen tai töyssyjen vaatiminen ei lasta tuo takaisin.

Toinen asia mikä tässä maassa ja ainakin Helsingissä on todella pielessä on suojatien kunnioittaminen. HS uutisen lopussa mm. esimerkkeja tässäkin kuussa sattuneista giljotiinitapauksista missä suojatien eteen pysähtynyt ohitetaan viereiseltä kaistalla. Tämän rikoksen rangaistavuutta pitää lisätä tuntuvasti.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Aika tunnevaltainen kommentti, ja tunnevaltaisuuttahan suuri yleisö suosii aina kun puhutaan lapsista.

Tosiasia kuitenkin on, että taajamaliikenteessä Suomi on yksi maailman turvallisimmista maista. Suojateiden noudattamisessa on petraamista, mutta useimmissa muissa maailman maissa sitä on kosolti enemmän. Olen itse asunut kymmenen vuotta Kiinassa ja voin taata, että suojateiden merkitys jalankulkijalle on Suomessa noin sata kertaa suurempi kuin siellä.

Hannu Tanskanen

Kyllä, kolme päivää Shanghaissa riitti vakuuttamaan tuosta, suojatiellä ei ole mitään merkitystä siellä. Vielä Pudongin lentoasemalle tullessa hotellin pikkubussi, istuin kuskin vieressä kun oli iso aurinkopaneelipaketti matkamuistona, turistibussi oli pysähtynyt suojatien eteen ja matkustajat poimivat matkatavaroitaan bussin sivulla kadun puolella. Suharini ei hiljentänyt vauhtia tippaakaan, katselin kauhistuneena ja aioin karjaista että h...tti, sähän ajat ihmisten päälle. Bussimatkustajat lakosivat kuin vilja tuulessa joka suuntaan ja pikkubussi paahtoi tippakaan hiljentämättä joukon läpi, kuskillani tuntui olevan jopa hauskaa tai sitten pysyvä virnistys naamallaan ...

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

Työpaikkamme 90- luvulla oli Teollisuuskadulla Helsingissä. Jouduin ylittämään kadun Primulan kahvilan kohdalta. Siinä ei ollut suojatietä. Kadun ylittäjiä oli paljon. Paikka oli ilmiselvästi vaarallinen

Lähetin asiasta sähköpostin Liikennesuunnitteluviraston ao virkamiehelle ja kerroin tilanteen Primulan edessä.

Kului viikko- pari ja paikalla oli iso kuorma - auto miehineen, maaleineen ja työkaluineen. Siihen tehtiin suojatie.
Ehkäpä tein kansalaisena velvollisuuteni.
Mahdollisesti yhteydenottoni tehosi.

Sähköpostin, jonka lähetin yritin muotoilla mahdollisimman asialliseksi ja kohteliaaksi.

Asiallinen lähestyminen kannattaa aina.

Käyttäjän lumiaura kuva
Jari Kuusisto

Koulujen luona liikenneturvalisuutta voidaan parantaa monella tavalla kun niin halutaan. Esimerkiksi USA:ssa asuessamme lapset saattoi koulun läheisen suojatien yli varta vasten paikalla oleva henkilö (useimmiten eläkeiässä oleva henkilö), joka lätkällään pysäytti autot ja vei lapset & aikuiset tien yli turvallisesti.

Hannu Tanskanen

USA:ssa onkin nämä keltaiset koulubussit, joiden ohittaminen silloin kun se on pysähtynyt ja isot varoitusvalot vilkkuvat, on raskas liikennerikos. Siellä pidetään koululapsista ihan toisella tapaa huolta kuin meillä.

Yossi Smed

Kauhulla olen minäkin seurannut kahden läheisen alakoulun oppilaiden taaperrusta, ja vielä epävermaa pyöräilyä, kolmen 50km/t tien risteyksissä. Keskustan 40km/t ei enää päde, eikä siis korotuksia. Kunnalta sanotaan, että yksi tie kuuluu kantatieverkkoon, joten ei alennusta. Kahteen muuhun on esitykset tehty, mutta ei tietoa kunnalta.
Joka keväiset suojatievahdit ( onhan meillä Liikenneturva, Autoliitto, Leijonat ja muut Rotaryt ) käyttöön edes kuukaudeksi, niin varmaan tilanne paranisi.

Käyttäjän JanneAlanne kuva
Janne Alanne

Tässä oli ilmeisesti auto kääntytnyt, ja lapsi juossut alle. Siinä eivät nopeusrajoitukset ja töyssyt auta, joten turha teksti.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Todella mielenkiintoinen kommentti.

Käyttäjän JanneAlanne kuva
Janne Alanne

Kiitos. Sääntely ja nössöily ovat maamme todellinen ongelma. Siksi kannatan vapautta ja reippautta. Töyssyt ja rajoitukset väljemmiksi ja yksilön harkintakyky kunniaan.

Ikävä kyllä syyllistyt tässä jutussa juuri tähän.

Uusi Suomi on hyvä portaali; Miksi johtohenkilönä kirjoitat tällaista?

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin Vastaus kommenttiin #37

Kommenttisi tässä blogissa ovat todella mielenkiintoisia. Hetken aikaa olen luullut, että olet tosissasi. Mutta tuskin sentään. Kirjoitatko omalla nimelläsi?

Käyttäjän JanneAlanne kuva
Janne Alanne Vastaus kommenttiin #46

Tietysti olen tosissani ja omalla nimelläni. Miksi epäilet?

En voi sietää töyssyjä, hidasteita enkä myöskään aitoja tonttien rajoilla esim. Töölössä. Ne ovat jotenkin hmm.. naisten juttu.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin Vastaus kommenttiin #48

Minä puolestani pidän töyssyistä enemmän kuin siitä, että lapset kuolevat kun autot ajavat lasten päälle. Mutta meitä on moneen junaan.

Käyttäjän JanneAlanne kuva
Janne Alanne Vastaus kommenttiin #53

Lapset ovat minulle tosi tärkeitä. Silti töyssy ei olisi estänyt tätäkään onnettomuutta.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin Vastaus kommenttiin #57
Tuula Wahlsten

Hyvä Niko puhut täyttä asiaa ja suurella sydämelläsi <3 :D

Tarzan Kuusela

Puolet elämästäni Musarin ja Meklun kulmatalossa asuneena ja satoja röökejä ikkunasta roikkuen polttaneena traaginen tapahtuma ei ihmetytä minua lainkaan. Hirvittäviä tilanteita on vuosien varrella nähty. Mechelininkadun punaisen allon päättyessä kyrpiintyneet autoilijat kiihdyttävät kohti Sibeliuspuiston sumppua ja uutta valosumaa ymmärtämättä lasten ylittävän tietä. Jos kaveri vielä huutelee kadun toiselta puolen, ei pieni reppuselkä ehkä muista varovaisuutta vaan juoksee sokeana ja päättömänä.
Tässä tapauksessa erikoista on onnettomuuden tapahtuminen varsin rauhallisessa risteyksessä. Siitä huolimatta: lisää liikenne kasvatusta niin lapsille kuin aikuisillekin. Koskaan ei voi olla niin kiire, että kuviteltu puoliminuuttinen merkitsisi ihmiselämää enemmän.

Käyttäjän hietanenkaija kuva
Kaija Hietanen

Monessa maassa, mm. Tanskassa, on koulujen alkaessa näkyviä kanmpanjoita koululaisista liikenteessä telkkarissa, teiden varsilla ja busseissa. Minusta se kannattaisi ottaa käyttöön täälläkin. Ehkä se pikku hiljaa iskostuisi ihmisten mieliin, että lapset ei ymmärrä liikenteen vaaroja, ja että on joitakin aikuisia, jotka ajavat jopa punaisia päin. -Valistus kannattaa aina.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Tuossa aikaisemmin joku mainitsi amerikkalaisista systeemeistä. Eri puolilla ko. maata olen nähnyt hurjia, paikallisia rajoituksia koulujen lähellä. Myös aikaan sijoitettuja; vilkkuvat keltaiset valot ja alennettu nopeus siihen aikaan, jolloin pienimmät ovat liikkeellä. Jotain tuonhenkistä Suomeen taritaan. Heti.

Käyttäjän JanneAlanne kuva
Janne Alanne

Hyvä idea ne vaihtuvat nopeusrajoitukset. Ainoa vaan että niitä ei osata käyttää: Hämeenlinnanväylällä ne otettiin juuri käyttöön nopeutta alentavasti vaikka aurinko paistaa ja +21 astetta.

Hannu Tanskanen

"En ole kovin viherpiipertäjä, mutta hidastetöyssyjen yhteydessä ei koskaan mietitä päästöjä mitä seuraa jatkuvasta kiihdyttämisestä ja jarruttamisesta töyssyjen välillä. Luonnon ja hengitysilman vuoksi töyssyistä pitäisi päästä eroon" (eräs kommentti tässä blogissa)

Olipa erikoisin perustelu liikenneturvallisuuden vesittämiselle mitä olen koskaan kuullut ...

Käyttäjän JanneAlanne kuva
Janne Alanne

Oletteko ajatelleet, että maanteiden hidasteet aiheuttavat kiihdytyksien takia liikenteen päästöjä ja melua? Kuka haluaa asua siinä lähellä? Pitääkö koululaiset tappaa keuhkosyöpään?

Teiden pitää olla tasaisia ja nopeita; se on niiden tarkoitus. Turvallisuutta voidaan parantaa muillakin tavoilla kuin rakentamalla kalliita töyssyjä.

Hannu Tanskanen

No enpä voi tuohon yhtyä. Mistäs se keuhkosyöpä tulee, eivät katalyyttiautojen pakokaasut juuri tervaa sisällä, lyijybensiinikin on kaukaista menneisyyttä? Meidän Euroopan vanhin autokantamme toki saattaa savuttaa, mutta ei se yksin voi olla syy luopua jalankulkijoiden turvallisuutta parantavista ratkaisuista. Tietenkin paras ratkaisu olisi että jalankulkijoille olisi tunneli tai silta tien yli, mutta eiköhän tuo vähän kalliimpi liene kuin muutama lapiollinen asvalttia?

Käyttäjän JanneAlanne kuva
Janne Alanne

Poltettu dieselöljy sisältää pienhiukkasia ja mm. bentseeniä, joka nimenomaan aiheuttaa syöpää.

Rakennetaan parempaa infraa jatkossa. Risteysalueilla pitää olla hyvä näkyvyys, jottei lapsi tule yllättäen auton eteen. Pikkukaduilla ajetaan kovaa. vaikka pysäköidyn auton takaa voi ilmestyä vaahtosammuttimen kokoinen ihminen.

Hannu Tanskanen Vastaus kommenttiin #43

Totta että keuhkorakkuloiden läpi verenkiertoon meneviä < 2 nanometrin pienhiukkasia syntyy dieselissä, mutta vielä sata kertaa enemmän näissä uusissa "ekomoottoreissa" (TUV-tutkimus), todella ojasta allikkoon, säästettiin CO2:a, mutta saatiin roimasti enemmän hiukkasia. Toisaalta, kun autot hidastavat töyssyissä, kierrokset laskevat ja päästöjä tulee vähemmän, plus-miinus nolla ainakin tästä syystä, mutta jalankulkijoiden turvallisuus lisääntyy.

Käyttäjän JanneAlanne kuva
Janne Alanne Vastaus kommenttiin #45

Vanhat dieselit työntävät niin mustaa savua, että silmiä kirvelee ja keuhkoon pistää.

Hidasteet aiheuttavat jarrutuksen, jonka jälkeen taas kiihdytetään.
Autojen taloudellisin ja vähäpäästöisin ajonopeus on noin 80 km/h.
Pienemmällä nopeudella päästöt siis lisääntyvät tästäkin syystä.

Hannu Tanskanen Vastaus kommenttiin #58

Uusissa taitaa tuo hiukkasloukku/polttolaite olla jo pakollinen? Raskaan liikenteen ureasäiliö tai vastaava typen oksidien poistoon tullee pian myös henkilöautoihin. Kaikenkaikkiaan diesel apulaitteineen (lämmitin!) alkaa olla niin monimutkainen ja vika-altis systeemi, etten minä ainakaan edes harkitsisi autokseni. Suurissa automaissa Yhdysvallat ja Japani ei diesel ole juurikaan yleistynyt. Pitäisi muistaa että jo keksijänsä Rudolf Diesel epätoivoissaan hyppäsi lautalta sumuiseen Englannin kanaaliin ;-)

Yossi Smed

Katvealueista tulee mieleeni entinen autokoulunopettajani, myös varusmieskouluttajana puolustusvoimissa toiminut mies, joka, sanottuani peruuttaessani autoa, ettenoikein nää..." No sitten turvavyö pois, avaat oven ja käyt katsomassa onko siellä mitään!" Jo alkoi peilien käyttö onnistua. Ei ihmisen päälle saa autolla ajaa, vaikka minkä väriset valot palaisivat, käsittääkseni tieliikennelaissa olisi moinen kohta.

Tuomas Honkanen

Sanoin taannoin meidän esikoisen kouluun tutustumisen yhteydessä (mm. Taiviksen reksille ja ties kuinka monelle), että yritetään nyt yhdessä tehdä jotain! Stadi ei tee ali-/ylikulkulkua koulun kohdalle ilman painostusta tai ennen kuin vähintään kaksi lasta on kuollut koulumatkalla! Se on niin nähty (mm. Munkassa Huopalahdentiellä). Hitto, että harmittaa, kun mitään ei tehty... Menen joka päivä töihin ko. risteyksestä, ja joka päivä joku ajaa punaisia päin

Nina K Pitkänen

Onnettomuus järkytti henkilökohtaisesti, sillä tyttäreni 10v käy Taivallahden koulua.Olin juuri aikeissa antaa hänen mennä yksin kouluun, ratikalla ja ylittämällä tuon Mechelininkadun tänä vuonna ensi kertaa, koska jo viidennellä ja järkeä&varovaisuutta enemmän. Käytäntö loppui nyt perjantain onnettomuuteen, tajutessani, et kyseinen lapsi olisi voinut hyvin olla hän. Maanantaista lähtien hän saa kyydin kouluun päivittäin ja näin yritän tehdä oman osani minimoimalla riskin.Riski jää koulusta paluumatkaan hänelle, mutta siinäkin olemme jo vuosia sitten sopineet, ettei hän käytä kyseistä monentien risteystä (on olemassa turvallisempi ylityskohta) sillä nähnyt niin monet aamut häntä kouluun viedessäni todella paljon läheltäpititilanteita, törkeitä punaisiin ajamisia. Kerran viime vuonna vein tyttäreni kouluun, ja kun ajoin kyseiseen risteykseen, valot olivat jo keltaisella.Siitä huolimatta viereinen kuski kiihdytti, minä jäin punaisiin, mutta hän meni 60km/h Ainakin yli punaisten.Tööttäsin, ja hän vilautti keskisormea mennessään.Risteykseen oli juuri astumassa kaksi lasta, jotka pysähtyivät, onneksi nopean tööttäykseni ansiosta. Oli vähällä tulla 2 uhria. Laitoin samantien viestiä kouluun, että lapsille painotetaan malttia ja etteivät rynni suojatielle vihreissä, vaan että tarkastavat tilanteen ennen suojatielle astumista. Pelkästään tyttären luokalla on jo 2 kpl auton tönäisytapausta, läheltä piti tilannetta, alueella, kertoo jotain alueesta!!

Jesse Vierelä

Hyvä Nina K Pitkänen,
pyydän vielä miettimään muita tapoja taata lapsesi turvallinen koulumatka kuin kouluun autolla kyyditseminen.

Asun itsekin alueella ja olen ammatiltani opettaja, en tosin Taiviksessa.
Hyvää tarkoittavat vanhemmat tekevät tarkoittamattaan lapsille karhunpalveluksen kuskatessaan heitä autoilla kouluun: se lisää liikennettä koulun ympäristössä ja siten vähentää pienten koulumatkan turvallisuutta.
Monissa maamme kouluissa ajattelemattomimmat vanhemmat ovat ajaneet koulun pihalle asti. Siis kurvailemaan ja peruuttelemaan keskelle koulun alkua odottavia, leikkiviä lapsia. Sinä tuskin toimit niin, mutta näitä nähdään joka syksy.

Kaikissa kouluissa, joissa itse olen työskennellyt, on painotettu sitä, että huoltajat eivät kyyditsisi autolla lapsiaan kouluun, koska se vain luo lisää vaaratilanteita koulun lähellä.

Voimia kaikille, joita tämä onnettomuus on läheltä koskettanut.

Antti Kivilaakso

Töölössä pidempään asunut vaimoni kertoi, että nuo (tai viereiset) liikennevalot saatiin edellisen kuolemantapauksen yhteydessä.

Hannu Tanskanen: Et ole tainnut itse mopolla tai prätkällä ajella? Ei töyssyillä ole vauhtiin mitään merkitystä. Ei muuta kuin tapeille seisomaan ja täysillä yli, parhaimmillaan pienen ilmalennon kera.
Töyssyt ovat päästöjä aiheuttavia ja talviaurausta vaikeuttavia turhakkeita.
Muita keinoja on löydyttävä!

Hannu Tanskanen

Talviaurauksen haitan ymmärrän, mutta en jaa käsitystäsi päästöjen lisääntymisestä töyssyjen vaikutuksesta.

Nina K Pitkänen

Nyt on siis aika tehdä liikenteenturvallisuusanalyysi Taivallahdessa ja monessa muussakin Suomemme maan vilkasliikenteisen koulun luona. Päästän mielelläni lapsen kulkemaan yksin kouluun, ruuhkaisena aamuna, kunnes tehdään uudet suunnitelmat alueen liikennejärjestelyihin. Miksi ihmeessä pitää olla samanaikaisia vihreitä koulualueella? Eikö niitä saisi Nyt ainakin pois? Niillä keillä on oma lapsi Taiviksessa, tämä uutinen varmasti säikäytti koko koulun ja toivotaan että myös koulun taholta aletaan ajamaan asiaa eteenpäin, jotta vanhemmat eivät ala nyt kauhuissaan kuskaamaan kullannuppujaan ovelta ovelle!

Jukka Laine

Itse pyöräilin Tikkurilantietä Viinikkalasta Tikkurilaan alkuviikolla ja useampi rekka/kuorma-auto tunki pyörätielle estäen vapaan kulun pyrkiessään poikkikaduilta tai varastojen pihoista Tikkurilantielle.

Kiire, stressi ja kuuma keli vaikuttivat kuskeihin enemmän kuin liikennesäännöt. Kyllä se pyöräilijä väistää, en tiedä katsoivatko edes aina pyörätielle, kun liikenne on vähäistä. Vielä kun näpräävät navia tai kännykkää, niin se on siinä. Pyöräijän pitää huolehtia omasta turvallisuudestaan.

Asuessamme Porvoossa painotin useasti lapsille kun koulutielle lähtivät että vihreä valo ei takaa että on turvallista ylittää tie vaan aina pitää katsoa ettei autoa/mopoa tule. Sanoin lapselle että vaikka sinä olet oikeassa ja auto ajaa päällesi, niin sinuun sattuu.

Enpä tiedä sitten jäikö oppi mieleen. Ainakin muistivat silloin kun alakoulussa ollut poika ajoi pyörällä suojatielle (itsekun muistan nimen vielä) ja jäi taksin alle. Koulun rehtorikin itki. Kyllä se henki jää aina autoilijan tunnolle varsinkin kun lapsi jää alle.

Ajoin tänään Töölössä turmapaikan ohitse. Joku aikuinen oli polvistuneena puhuen lapselle ja pikkulapsi katseli uteliaana kukkia ja kynttilöitä. Ainoa taloudellisesti järkevä keino parantaa turvallisuutta olisi pitää punainen valo suojatielle kun autot tulevat risteyksestä. Siltikin voi joku elämäänsä kyllästynyt karauttaa suojatielle ihmisten päälle.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Kerran olen nähnyt, kuinka järkkärit vilkkaassa kaupunkiliikenteessä turvasivat koululaisten kadunylitystä. Suojatien kohdalla molemmin puolin ajorataa seisoi huomioliiviin pukeutunut vahti, jolla oli käsissään parimetrisessä varressa kirkasvärinen kieltomerkki. Joksikin aikaa pysäytettiin autoliikenne, ja kohta samat puomit käännettiin estämään jalankulku kadun yli, ja antamaan siten vuoro ajoneuvoliikenteelle. Kätevää!

Sekä koululaisten että autojen määrän on oltava suuri, ja varsinkin jalankulkijoiden on ehdottomasti käytettävä tiettyä suojatietä tiettyyn aikaan, jotta moinen järjestely olisi mielekäs. No, Jerusalemin keskustakorttelissa se toteutui.

Nina K Pitkänen

Hyvä, että tyttäreni luokkakaverin isä on jälleen tullut esille Taivallahden liikennekäyttäytymisasiassa : http://m.iltalehti.fi/uutiset/2015082220218953_uu....

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Näin siinä käy. Kyseinen risteys otetaan luupin alle. Surullista ja välttämätöntä.

http://www.hs.fi/kaupunki/a1305980661750

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset