*

Niklas Herlin

Mokasiko talousnobelisti pahasti?

Bengt Holmström saa taloustieteen Nobel-palkinnon. Hyvä! Onneksi olkoon! Osataan Suomessa muutakin kuin pelata tehotonta lätkää.

Puolitoista vuotta sitten taitavat ja fiksut miehet, toimittaja Pekka Seppänen ja professori Markku Kuisma julkaisivat kirjan Suomen kaikkien aikojen bisnesmokista. Kamalista virheistä, joissa on palanut miljardeja.

Kolmanneksi pahimmaksi mokaksi Suomen taloushistorian ranking-listalla Kuisma ja Seppänen nostivat Nokian omien osakkeiden oston. Suuruutensa aikoina 2000-luvun taitteessa Nokia osti omia osakkeitaan noin 19 miljardilla eurolla ja mitätöi ne.

Omien osakkeiden osto omasta yhtiöstä noin isolla rahalla on taatusti hallitustason päätös. Bengt Holmström oli Nokian hallituksen jäsen 1999-2012. Vaikka omien osakkeiden osto virheenä on pantu hallituksen puheenjohtajan/pääjohtajan Jorma Ollilan piikkiin, hänkään ei voinut toimia hallituksen ulottumattomissa.

Jos virhe oli niin suuri kuin Seppänen ja Kuisma kirjassaan kirjoittivat, nobelistimme oli mukana tyrimässä! Tai ehkä hän oli kriittinen hallituksen kokouksissa, en tiedä, kun ei paikalle pyydetty.

Olen joskus haastatellut Holmströmiä nuorena toimittajana, ja olen samaa mieltä kuin Nobel-komitea: pirun fiksun oloinen mies.

Jos Nokian hallitus holmströmeineen teki pahan virheen, se antakoon lohtua meille kaikille muillekin, jotka olemme pahoja virheitä tehneet. Viisaatkin menevät vipuun.

Nyt, kun noita Nobeleita putoaa Suomeen alvariinsa, on syytä toivoa, että palkittuja kuunnellaan palkittuja tarkalla korvalla myös Suomessa. Nobel-palkitut joutuvat ja pääsevät maailman tärkeimpiin saleihin. Kuten Holmström, rauhan Nobelilla palkittu Martti Ahtisaari jaksaa kiinnittää huomiota kotimaahansa, vaikka kysyntää olisi muuallakin. Vaikka Ahtisaarikin on varmasti tehnyt virheen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

10Suosittele

10 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (64 kommenttia)

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Mahtoiko Holmströmillä olla päätökseen niin suurta valtaa, että tuon voisi laittaa hänen syykseen tai vastuulleen?

Nokia alamäen kerrotaan kuitenkin alkaneen toisesta syystä eli Nokialla oli jo kymmenen vuotta sitten valmiina käyttöjärjestelmä, jolla yhtiö olisi pystynyt tekemään kosketusnäyttöjä käyttäviä älypuhelimia.

Yhtiö päätti kuitenkin hylätä sen, ja panostaa Symbian 60 -käyttöjärjestelmään, jota ei koskaan saatu kunnolla toimimaan kosketusnäyttöpuhelimissa.

Mikä lienee totuus alamäen suhteen.
http://www.iltasanomat.fi/digitoday/art-2000000453...

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

En todellakaan tiedä. Mutta omien osakkeiden ostaminen oli varmasti hallitustason päätös - ja siinä hallituksessa Holmström istui. Sinänsä Nokian syyttäminen "mokasta" on vähän hassua, koska ilman oikeita päätöksiä ei yhtiöllä olisi ollut varaa edes ajatella omien osakkeiden ostoa.

Toinen juttu on se, että Holmströmin ekspertiisi kuuluu muun muassa johdon optio-ohjelmiin. Yhdeksi syyksi Nokian kriisiin on mainittu johtajien optio-ohjelmat - yhtiön pörssikurssi nousi tolkuttomasti, kun yhtiö itse osti osakkeitaan. Näin johdon optioiden arvo kasvoi, ja houkutus jättää yhtiö kasvoi rahastuksen jälkeen.

Mutta ihan varmasti Nobel-päättäjät ovat perehtyneet asiaan minua paremmin - oikeat äijät palkittiin.

Käyttäjän ollisaarinen kuva
Olli Saarinen

Optio-ohjelmiin ja omien osakkeiden ostoon littyy myös "moral hazard" varsinkin kun osakkeita ostetaan juuri johdon optioiden lauetessa.

Rahoitusteorian mukaan osakkeen kurssi kuvaa yhtiön arvoa ja siksi on yhtiön kannalta sinänsä yhdentekevää ostetaanko vai myydäänkö omia osakkeita ja asian ratkaisee yhtiön rahoitusasema. Tämä teoreettinen käsitys ei käytännössä pidä paikkaansa koska jos yhtiön koko osakekannasta käydään kauppaa ei yhtiötä saa ostetuksi tai myydyksi tämän päivän kurssiin mikä on sittenkin marginaalinen ilmiö.

Jostain syystä näkee usein jälkikäteen, että omia osakkeita on ostettu silloin, kun ne ovat olleet kalliita kun jäljelle jäävien osakkaiden kannalta tulisi toimia päinvastoin. Ehkä ostoihin liityy joitain suurten osakkaiden verotuksellisia intressejä: voitto on parempi kotiuttaa arvonnousuna kuin osinkona.

Yhtä kaikki: itse arvostelin 1990-luvun puolessavälin johtajaoptioita puheenvuoroissani nimenomaan osakkaan näkökulmasta. Mielestäni johtajan tulisi johtaa yhtiötä eikä sen osakekurssia. Olen suomalaisena ylpeä, että Holmström on saanut Nobelin tutkimuksista, jotka liittyvät mm. johtajien palkitsemiseen liittyviin ristiriitaisiin asetelmiin.

Bengt Holmströmin kaltaista akateemista teoreetikkoa ei ehkä yleisesti ottaen kannattaisi hallituksiin pyytää koska teoreetikko antaa teorian mukaisen vastauksen, mikä ei vastaa käytäntöä, tai käytännön arvion vaikka ei tunne käytäntöä.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Muistan myös hyvin, kuinka Holmström puolusti näitä minun mielestäni kohtuuttoman suuria johdon optioita. Siitä oli koko sivun juttu Hesarissa, jota jo silloin kovin ihmettelin. Ihmettelin, että se puolustuspuhe tuli juuri häneltä... Lienee ollut Nokian suuruuden aikaa ja hän menetti silloin osan arvostuksestani, mutta pitää kai se nyt unohtaa ja nostaa vain hattua korkealle ja onnitella hienosta suorituksesta.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

#3 Niklas Herlin
Kerrot Holmströmin kuuluvan johdon optio-ohjelmiin. Kuitenkin Nokian vuoden 2011 toimintakertomuksen mukaan näin ei ole ollut. Hallituksen jäsenen palkkiosta on kylläkin osa (n. 40 %) maksettu yhtiön omina osakkeina. 31.12.2011 Holmiströmillä on ollut yhtiön osakkeita 41 981. Sen sijaan tulospalkkiota ei näy Holmströmille maksetun. Sama käytäntö näyttää olleen myös aiempina vuosina. (2010 Holmistörmin hallituspalkkio 130 000 euroa)

"Noin 40 % hallituksen jäsenten palkkioista maksetaan markkinoilta ostettuina Nokian osakkeina. Yhtiön käytäntönä on myös, että hallituksen jäsenten tulee säilyttää omistuksessaan kaikki palkkioina saamansa Nokian osakkeet hallitusjäsenyytensä päättymiseen saakka (lukuun ottamatta osakkeita, joilla katetaan mahdolliset osakkeiden hankkimisesta aiheutuvat kulut, mukaan lukien verot). Tämän lisäksi yhtiön toimintatapana on, että toimivaan johtoon kuulumattomat hallituksen jäsenet eivät osallistu mihinkään Nokian osakepohjaiseen kannustinohjelmaan, eivätkä saa optio-oikeuksia, tulosperusteisia osakepalkkioita tai ehdollisia osakepalkkioita,
eivätkä muitakaan osakeperusteisia tai muuttuvia palkkioita hallituksen jäsenenä toimimisesta." http://company.nokia.com/sites/default/files/downl...

http://company.nokia.com/sites/default/files/downl...

Vuoden 2012 vuosikertomuksessa kerrottua;

Jorma Ollila, Bengt Holmström ja Per Karlsson toimivat hallituksen jäseninä
vuoden 2012 yhtiökokouksen päättymiseen asti. Heidän vuoden 2012
varsinaisen yhtiökokouksen loppuun päättyneen toimikautensa palkkio
maksettiin kokonaisuudessaan vuoden 2011 aikana, eikä heille suoritettu
palkkiota vuonna 2012. Lisätietoa heille vuonna 2011 maksetuista palkkioista
löytyy konsernitilinpäätöksen liitetiedosta 31.

http://company.nokia.com/sites/default/files/downl...

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin Vastaus kommenttiin #45

En kertonut Holmströmin kuuluneen optio-ohjelmaan. Kerroin, että hän on istunut siinä Nokian hallituksessa joka hyväksyi omien osakkeiden ostot. Tämä nosti Nokian kurssia. Talousmokista kirjoittaneiden Kuisman ja Seppäsen mielestä osto-ohjelma oli virhe. En edes tiedä olivatko kirjoittajat oikeassa.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #50

Ilmeisesti sitten käsitin väärin kirjoittamasi "....Holmströmin ekspertiisi kuuluu muun muassa johdon optio-ohjelmiin.". Luin tuon lauseen siten, että asiantuntijana hän kuului mm. optio-ohjelmiin.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin Vastaus kommenttiin #52

Juu, tarkoitin siis sitä, että Holmström on tutkinut palkitsemissopimuksia, kuten yritysjohdon optio-ohjelmia.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

@1. Tuoltahan voit lukea, että miten oikeasti yrityksen sisällä toimittiin:

http://muropaketti.com/artikkelit/nokia-meegon-tarina
http://muropaketti.com/artikkelit/nokia-meegon-tar...

Kosketusnäytöllisiä olisi saatu markkinoille, mutta Nokia oli vähän liian aikaisin liikkeellä ja komponentit sen verran kalliita ja kynällä ohjata, ettei kannattanut tuoda markkinoille eikä sitä paitsi ollut vielä yhtään mitään appseja.

Mutta tuolta artikkeleista saa hyvän kuvan, että miten sen ajan Nokiassa johdettiin huonosti firmaa.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Maamme eläessä vuodesta toiseen velkarahalla, talousromahduksen partaalla, pidän talousnobelin myöntämistä maanmiehellemme eräänlaisena lohdutuspalkintona. Tuskin kuitenkaan vinoiluna.. Tulee mieleen Sillanpään saama kirjallisuuspalkinto talvisodan aattona.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Tai kannattaa kuunnella nobelisteja - Sillanpään "Nuorena nukkunut" on hyvä kirja vaikka miten päin kääntäisi.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Vastaavia Siljaromaaneja on maailma ollut ja on tulvillaan. Nobel Sillanpäälle oli henkinen tuki alkavalle itsenäisyystaistelullemme.

Käyttäjän wahrheit kuva
Kari Kero Vastaus kommenttiin #16

No oli oli. Silti " Ihmiset suviyössä" olisi voinut jopa oikea peruste.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin Vastaus kommenttiin #34

Sillanpäätä oli kyllä kirjallisuusnobelistiksi spekuloitu kymmenen vuotta ennen palkintoa, kuten tietysti monta muutakin kirjailijaa. Palkinto tuli kuitenkin talvisodan avittamana ja "Nuorena nukkunut" mainitaan usein perusteena. Nobel-palkinnot kuitenkin myönnetään urasta tai teosta tai niiden yhdistelmästä. Holmströmiä, Sillanpäätä, Martti Ahtisaarta ja A.I. Virtasta yhdistää ainakin se, että kullekin on veikkailtu Nobel-palkintoa monta kertaa etukäteen. Ja onhan näissä aina mukana politiikkaa, vaikka myöntäjät mitä sanoisivat.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Ei Suomea ulkomaailman silmissä pidetä talousromahduksen partaalla elävänä kansakuntana. Suomalaiset vain ovat tottuneet olemaan vähävelkaisia kolmen A:n edustajia ja nyt kun olemme luisuneet lähemmäksi keskikaartia, niin perisuomalainen alemmuuskompleksikkuus ja pessimismi saavat hyvää ravintoa itselleen. Missään nimessä ainakaan hypoteesisi tuosta lohdutuspalkinnosta ei pidä paikkaansa.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn
Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Ei se tässä yhteydessä ole lainkaan olennaista, sillä nyt puhutaan joka tapauksessa Nobel-säätiön vakiintuneesta palkinnosta, jolla on sellainen nimitys. Alfred Nobel ei testamentissaan maininnut kyseistä tieteenalaa, mutta palkinto jaetaan Ruotsin Keskuspankin erikseen myöntämistä varoista.
Jaetaanhan sitä rauhanpalkintoakin, vaikka rauhaa tuskin voidaan tieteenä pitää.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn
Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #8

Osaat ihailtavasti olla tyylillesi uskollinen!

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn Vastaus kommenttiin #9

Rinnastat tieteen ja maailmanpolitiikan Höpöä.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #10

Mielestäni viimeisessä edellisen kommenttini lauseessa päinvastoin kumosin tai kyseenalaistin moisen rinnastuksen, mutta kyse on tietysti siitä mitä "rinnastamisella" tarkoitetaan.

Taidan ryhtyä opiskelemaan okkultisia tieteitä ...

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #11

Niin, mutta onnea Bengt Holströmille sillä hänen tieteellinen tutkimustyö on keskittynyt työn taloustieteeseen sekä toimialan taloustieteeseen.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn Vastaus kommenttiin #13

Kilpailukykyä, tuottavuutta jne. voidaan vertaiila vain toimialakohtaisesti. Onko nobelisti nostanut älämölön?

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #14

Hiljainen viisas mies on kovin vaatimaton älämölöön saakka, mutta tässä artikkeli jossa hän kertoo jotain. Minusta aika fiksu mies ja palkinto meni oikealle miehelle.

http://www.talouselama.fi/uutiset/talouden-nobel-b...

Kalle Karvinen

Se on siinä mielessä olennaista että nyt kun joka tuutti sokeasti toitottaa "talousTIETEEN" nobelistia niin on hyvä tosiaankin muistuttaa lukijoita siitä että mistään varsinaisesta tieteestä ei ole kyse.

Tiede kertoo maailmasta varmoja totuuksia ja selittää todellisuutta tosiksi todennettujen väitteiden avulla.

Taloustieteessä taas kyse on enempi ideologis-lähtöisestä ajattelusta jossa tulokset määrittyvät pitkälti määrittelijän itsensä käsityksistä siitä millaiseen maailmaan pitäisi pyrkiä ja millaisin keinoin ja missä järjestyksessä tavoitteeseen parhaiten päästään.

On hyvä tiedostaa se ettei lukijalle jää sellaista kuvaa että näiden taloustieteilijöiden teoriat edustaisivat jotakin "absoluuttista totuutta".

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin Vastaus kommenttiin #12

Mielestäni taloustiede on tieteenala. Jonkun muun mielestä ei. Ehkei asiaa kannata tässä jankata enempää, siitähän on jo yksi blogi tehty aiemmin tänään.

Siis Lauri Gröhnin toimesta. http://grohn.puheenvuoro.uusisuomi.fi/224176-talou...

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari Vastaus kommenttiin #15

Ehkä olisi positiivista keskustella "taloustaiteesta". Siinä määrin on finanssiala todistettavasti jäänyt luovasta kirjanpidosta kiinni, aiheutettuaan sitä ennen massiivisia tappioita "sofistikoituneilla sijoitusinstrumenteilla".

Myönnetäänhän arvostettuja muotoilupalkintojakin, vaikka kauneus on katsojan silmässä. Taiteen puolella myös väärennökset ovat yhtä yleisiä kuin pankkimaailmassa.

Ja taloustaiteiden museo meillä tarvittaisiin ehdottomasti, koska vaietusta historiasta emme opi mitään.

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin Vastaus kommenttiin #15

Cambridgen yliopiston 'taloustieteen' professori Ha-Joon Chang:

"Taloustiede on poliittista toimintaa. Se ei ole eksakti tiede eikä voi koskaan ollakaan: taloustieteessä ei ole objektiivisia totuuksia, jotka voidaan osoittaa paikkansapitäviksi ottamatta poliittista tai moraalista kantaa."

Chang vieraili juuri Suomessa, luennoi eduskunnassa ja yliopistolla. Suomeksi ovat ilmestyneet hänen kirjansa '23 tosiasiaa kapitalismista' sekä Taloustiede, käyttäjän opas'.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #24

Näin varmasti on. Mutta jaetaanhan rauhan ja kirjallisuuden nobeleitakin. Sosiologeilla on siis mahdollisuus kolmeen palkintoon, biologeilla vain kahteen: kemian tai lääketieteen.

Käyttäjän nurmenmarkku kuva
Markku Nurmi

Ainakin teksti-tv:n sivulla Bengt Holmströmin kerrotaan saaneen Nobelin taloustieteen palkinnon.

Sen sijaan Kolumbian presidentti Juan Manuel Santos sai Nobelin rauhanpalkinnon, ei Nobelin rauhantieteen palkinnon!

Käyttäjän HannuValtonen kuva
Hannu Valtonen

#6
Taloustieteilijät itsekin tietävät, ettei se ole tiede, vaan tietämyskehitin.
Tietämyskehitin ja kaiken naamioiva alan henkilöiden toimeentulon ja vaurastumisen lähde.

Taloustieteilijät ovat itsensä luoneita talousguruja omine lainalaisuuksineen kaiken yllä.

He ovat luoneet Haadeksen pedot, pankin, pörssin ja verotuksen. Näennäisesti ne toimivat ihmisen hyväksi, mutta tosiasiassa suurimmat ihmisten luomat maailman katastroofit ovat näiden aikaansaanoksia.

Toivoisin olevani väärässä, mutta kun en vaan ole.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Herää sellainenkin kysymys, kannattaako kuulua ihan kaikkiin hallituksiin, joihin ei ehdi kiinnittää huomiota. Holmströmhän on ollut Aalto-yliopistonkin hallinnossa, vaikka suhtautuu skeptisesti erityyppisten yliopistojen yhdistämiseen.

Jos nyt kyyninen olisi, niin voisi mainita siitä, että tusinassa englanninkielisessä Nobel-valintaa koskevassa artikkelissa Suomi taidettiin mainita kahdesti, sanoin "born in Helsinki, Finland".

Holmström itse toki muistaa suomalaisuutensa, vaikka vastaakin aina kun kysytään.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Pysyvä ongelma. Suomessa ei todellakaan ole liikaa osaavia ja ehtiviä isojen yhtiöiden hallituksiin.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Miksi tämä Gröhn kirjoittaa, että kaikki on väärin niin innovaatioissa, taloustieteissä, varhaiskoulutuksessa, terveydenhuollossa, uskonnoissa ja ties missä ?
Ja, että Tekes ym ,josta Nokia Gröhn aikanaankin nautti on hullua.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Minkäs siile voin, että ymmärrän nuo asiat. On suorastaan hupaisaa, ettei innovaatiorahoituskeskus tiedä mitä innovaatio tarkoittaa....

http://grohn.puheenvuoro.uusisuomi.fi/170239-tekes...

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Olin ennen Holmströmin aikoja Nokia Datassa sorvin varressa 1986-92. Kirjoitan viime vuonna julkaisemassa kirjassani:

"Nokian johtotähdeksi noihin aikoihin valitun Jorma Ollilan johdolla yhtiöstä muodostui suomenkielisten maalaispoikien ylpeyden aihe. Ollilan jälkeen yhtiön keulakuvaksi nousi taloustoimittajien tilapäishäiriöksi leimaama Olli-Pekka Kallasvuo, jonka tilalle toimittajat ryhtyivät odottamaan kestomessiaaksi Magnus Savanderia, talousnobelin saajaksi veikatun optioajattelun rapakon takaa Suomeen tuoneen Nokian hallituksen jäsenen Bengt Holmströmin veroista näkijää.
Nokiaa seuranneiden parissa oli jo pitemmän aikaa ounasteltu milloin ”perheiden pojat” alkavat tosissaan kiinnostua yhtiön meheviksi paisuneista optioista. Lopulta Esko Aho, Anderssonin kulttuurisuvun edustaja Robert ja presidentin poika Marko pääsivät Nokian ylimpään johtoon melkein kuin odottelemaan, elleivät suorastaan pohjustamaan, yhtiön romahdusta. Marko Ahtisaari on sittemmin hiihdellyt Esko Ahon peräänsä jättämiä edellistalven latuja Harvardin yliopistoon."

Huom. korjaan virheeni: Savanderin oikea etunimi on Niklas.

Jatkan kirjassani myöhemmin:

"Suomen Pankkiin turhaan yrittänyt, mutta ensin Sitran ja sieltä Nokian johtajaksi kutsuttu Esko Aho ohjattiin Harvardin yliopistoon lähemmäs Bengt Holmströmiä, hänkin kokeneita nokialaisia."

Käyttäjän KimmoHoikkala kuva
Kimmo Hoikkala

Kaikillahan mokia on ja vain rehellinen ihminen ne tunnustaa. Vai pitäisikö sanoa, voi niitä mokia, kun meni Nokia? :)

Hannu Rautomäki

Nokian osakkeiden jatkuva takaisinostaminen pörssistä ja niiden mitätöinti oli keinottelua puhtaimmillaan.
Tempulla osakekurssi saatiin vuosittain ylös, kuten myös osingot ja johtajiston bonukset.
Käytännössä Nokia heitti Kankkulan kaivoon parikymmentä miljardia euroa.
Talousnobelisti on ollut mukana tässä keinottelussa, jolla Nokiaa sumeilematta kupattiin ja lypsettiin.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Tällaista tämä on. Vanhoja mokia suomalaiset ovat hyviä löytämään. Kuitenkin pitäisi jakaa kiitosta niille, jotka eivät mokanneet. Ja niille, jotka ovat onnistuneet - kuten nyt Ruotsin keskuspankki teki Bengt Holmströmille.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Taas heräsi henkiin se suomalaisille niin tuttu ominaisuus, suomalaisen onnistumisesta nouseva paha mieli, ehkä jopa kateus. "Mielensäpahoittajia" Suomessa tuntuu riittävän.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Jos minua tarkoitat, olen iloinen siitä, että palkinto tuli osaavalle suomalaiselle tiedemiehelle. Otin esiin yhden anekdootin, joka kuvaa palkintojen ja yleisen mielipiteen ristiriitoja.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Niin, saihan Barack Obamakin jo vuonna 2009 Nobelin rauhanpalkinnon ydinaseriisunnan ja maailmanrauhan hyväksi tekemästään työstä.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

En takoittanut, tarkoitin noin yleisti.

Käyttäjän vinettoa kuva
Juhani Penttinen

Eivätkö juuri amerikkalaiset osakkeenomistajat vaadi että omia osakkeita on ostettava ja sitten mitätöitävä ne kuin että vastaava summa rahaa jaettaisiin omistajille osinkoina ? Yhtiön hallitushan on toteuttanut ennen muuta omistajien ehdottoman enemmistön tahtoa.

Toki johdon mittavat optio-ohjelmat, jotka lisäävät osakkeiden lukumäärää, luovat myös painetta omien osakkeiden ostamiseen ja mitätöimiseen jotta osakkeiden lukumäärä pysyisi suunnilleen vakiona yhtiössä.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Noinhan viisaat sanovat. Mutta Amerikassakin on jo vuosia kinastelu siitä, ovatko nämä omistaja-arvoa nostavat, mutta johdon yltäkylläisesti palkitsevat järjestelmät järkeviä.

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Onko sinulla Niklas tietoa tai vaikkapa aavistusta, onko Nokialla ollut optio-ohjelma myös hallituksen jäsenillä, siis Hölmströmin palkkioon hallitusjäsenyydestä kuuluisi myös optio? Jos näin olisi, haiskahtaisi sisäpiirikauppaan ja lopunajan häämöttäessä viimeiseen suoneniskuun lähinnä amerikkalaisille eläkeyhtiöille tai vastaaville omistajille.

Voisi mennä näin, Holmströmillä ei optioita eikä muutakaan vastavaa venkoilu vaan aivan tavallinen palkkio jäsenyydestä. Sitten ujutti jollekin vähemmän älykkäälle tämän takaisinoston ja klaani hurmaantui . Kävi miten kävi, mutta suurin rahastaja oli kuitenkin Suomen valtio 66% verolla optioista. Voisin luonnehtia tekijää tai tekijöitä nykyajan Robin Hoodeiksi, erittäin isänmaallinen teko. Eihän optioita vastusta muut kuin epäälyllinen, kateellinen vasemmisto, jolla on turhan suuri medianäkyvyys muutenkin iltasaduillaan modernissa valtiossa

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #42

Osakeyhtiölain 6. luvun 4. pykälä:

"Hallituksen jäsen ei saa osallistua hänen ja yhtiön välistä sopimusta koskevan asian käsittelyyn. Hän ei myöskään saa osallistua yhtiön ja kolmannen välistä sopimusta koskevan asian käsittelyyn, jos hänellä on odotettavissa siitä olennaista etua, joka saattaa olla ristiriidassa yhtiön edun kanssa. Mitä tässä pykälässä säädetään sopimuksesta, sovelletaan vastaavasti muuhun oikeustoimeen sekä oikeudenkäyntiin ja muuhun puhevallan käyttämiseen."

Joten ihan niin helppoa ei hallituksenkaan jäsenten ole omia palkkioitaan päättää.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin Vastaus kommenttiin #42

Ymmärtääkseni hallituksen palkkiot maksettiin osin Nokian osakkeina, kuten monessa muussakin pörssiyhtiössä. Optio-ohjelmilla kannustetaan johtoa, ei hallitusta.

Niko Sillanpää

#41: "Mutta Amerikassakin on jo vuosia kinastelu siitä, ovatko nämä omistaja-arvoa nostavat, mutta johdon yltäkylläisesti palkitsevat järjestelmät järkeviä."

Holmström tutki mm. tätä asiaa. Ja löysi, että optio-ohjelmat ovat järkeviä tai haitallisia riippuen mittareista, joilla onnistuminen tai epäonnistuminen tulkitaan. Karkeasti, keskiverrosta onnistumisesta nousumarkkinoilla ei kannata palkita kuten ei myöskään rangaista laskumarkkinoilla.

Käyttäjän mattiosaisa kuva
Matti Säisä

Tämä nyt on vain yksityiskohta mutta ei tarvitse olla nobeltason tieteilijä todetaakseen että Suomessa työmarkkinoiden jäykkyys ja maailmanlaajuiset talousongelmat ovat huonon taloudellisen tilanteemme päätekijöitä.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Toimittaja Olli Ainola on koonnut Iltalehteen listan niistä talousmiehistä jotka eivät ole onnitteleet nobelista.

Toimittajien pitää kokoontua torille lausumaan ja viheltämään päälle isäntäpilleihin.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Jos olen oikeassa, Suomea hallitsee kasarmeilla kasvaneiden menetetty sukupolvi. Ei uskalleta luottaa omien aistien välittämiin havaintoihin, koska on totuttu saamaan niin paljon valmiina.

Jos siis olen oikeassa Holmströmin Nobel osoittautuu strategiseen ajatteluun perehtyneiden järjestämäksi peiteoperaatioksi. Ehkä haetaan torjuntavoittoa, mutta mistä?

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin
Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Juuri luen Iltalehdessä ministeriön esittävän kaikkein yksityisimpien viestien avaamista terrorismin pelossa. Hyvästi Suomi! (Olen toki jo jättänyt)

Käyttäjän pekkakorvenniemi kuva
Pekka Korvenniemi

Amerikkalaiselle taloustutkimukselle tuo palkinto annettiin, Holmberg toki mukana. Jenkeissä sanellaan maailmantalouden pelisäännöt ja valtavaa asearsenaalia käyttäen se pakkoviedään kaikkiin maihin kuin kristinusko jesuiitta-aikaan.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Kyllähän asian voi noinkin tulkita, mutta jos Bengt Holmström lasketaan "amerikkalaiseksi", niin kyllä äijä sinne liberaaliin kulmaan kuuluu.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Jos olisin Olli Rehn menossa Suomen Pankkiin lukisin uudelleen tämän aamun Hesarin pääkirjoituksesta Holmströmin saaneen Ruotsin Keskuspankin myöntämän ns. kunnianobelin.

Niinpä esittäisin Liikaselle että pidettäisiin palaveri hyvien ruotsalaisten kollegoiden kanssa tavoitteena päästä vuorovuosin myöntämään tuo kunnianobel. Onhan Suomen Pankilla legendaarinen tutkimusosasto joka kyllä löytää palkittavan paremman tekemisen puutteessa.

Suomalaisia pidetään itsessään sen verran yksinkertaisina ettei Lipposen munimaa Millenium-palkintoa missään noteerata.

Toki ruotsalaiset saattaisivat totuttuun tapaan epäröidä maineen tarttumista koska ovathan "suomalaiset flirttaileet natsien kanssa", kuten monenlaisten puolustushankkeiden kariutumisista viime metreillä vuosikymmenestä toiseen on nähty.

Käyttäjän roopeluhtala kuva
Roope Luhtala

Omien osakkeiden osto ei periaatteessa poikkea tuloksen jakamisesta osinkona. Kun yritys ostaa omia osakkeitaan, markkinoilla olevien osakkeiden omistusosuus yrityksestä nousee. Tällöin myös osakkeiden arvo nousee.

Yrityksen tehtävä on tuottaa voittoa osakkeenomistajille. Tuloksen jakaminen osakkeiden arvonnousuna tai osinkoina tuskin on mikään bisnesmoka, jollei sitten rahoille ole tiedossa järkevää investointikohdetta.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Joo, tuostakin oli puhetta, kun Kuisma & Seppäsen kirja julkaistiin. Enemmistön muodostaneet rahastot, varsinkin jenkkiläiset, halusivat arvonnousun juuri tällä menetelmällä.

Tämä puolestaan (näin väitetään) johti yritysjohdon ylikorvauksiin; houkutus jättää yhtiö kasvoi, kun tilillä oli pirusti rahaa.

Oli miten oli, huippukurssiin myyneet tienasivat hyvin, mukana moni suomalainen.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

"Amerikkalaiset omistajat halusivat osakkeiden ostoja, ei osinkoja, jolloin olimme tähän pakotettuja, vaikka yritimme tasapainoilla eurooppalaisen kulttuurin kanssa, jossa osingot ovat tärkeitä, Ollila sanoi Mahdoton menestys -omaelämänkertansa tiedotustilaisuudessa." Taloussanomat

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset