*

Niklas Herlin

Verorahat veroparatiisiin - yleistä toimintaa?

Lääkäripalveluja tuottava suomalainen, kansainvälisen konsernin tytäryhtiö Mehiläinen on saanut melkoista julkista ryöpytystä osakseen. Eikä ihme! Yhtiö on erikoistempuin kierrättänyt tuloksestaan Jerseyn veroparatiisisaarelle 35 miljoonaa euroa. Lisäksi Mehiläisen johdon hulppeat pääomatulot ovat herättäneet huomiota.

 

Myös yhtiössä on kiinnitetty huomiota ongelmiin. Henkilökuntakin on varsin hämmästynyt. Niinpä yhtiön sisällä on lähetetty tietoja huolestuneelle henkilökunnalle:

 

Mehiläisen ja muiden konserniyhtiöiden maksamat ja saamat konserniavustukset ovat lakien mukainen ja yleisesti käytetty osa konsernien verotusta. Näin toimitaan yleisesti konserneissa. Asia koskee kaikkia toimialoja ja verovelvollisia, eikä vain yhtä yhtiötä tai toimialaa. Kysymys on siis yleisemmin kansallisesta veropolitiikasta kansainvälisessä kilpailussa verotuksen ja investointien suhteen. Mehiläisen ja muiden konserniyhtiöiden maksamat ja saamat konserniavustukset ovat lakien mukainen ja yleisesti käytetty osa konsernien verotusta. Näin toimitaan yleisesti konserneissa. Asia koskee kaikkia toimialoja ja verovelvollisia, eikä vain yhtä yhtiötä tai toimialaa. Kysymys on siis yleisemmin kansallisesta veropolitiikasta kansainvälisessä kilpailussa verotuksen ja investointien suhteen.”

 

Voitot kiepautetaan vippaslainoilla veroparatiisiin? Laillista ja yleistä konserneissa? No, laillista varmaan, kai se on tarkastettu, mutta sekä Suomessa että Ruotsissa toimii aika paljon konserneja, jotka eivät toimi näin. Menetelmän ”yleisyydestä” en tosin ole täysin perillä.

 

Mehiläisen konsernijohto on harmissaan kiusallisesta julkisuudesta ja varsinkin kiusallisista toimittajista. Yhtiön henkilökunnalle on kerrottu tarkalleen, kuinka toimia, jos toimittaja soittaa:

 

”Käytännön esimerkki: Mikäli toimittaja on ehtinyt aloittaa kyselyn, voi toimittajalle todeta, että 'olen hankalassa paikassa (tai nyt tähän tuli kiireinen tilanne väliin) enkä pysty nyt vastaamaan kysymyksiin, voinko soittaa hetken päästä uudelleen?' ja pyytää toimittajan nimen, numeron ja toimittajan edustama median nimi sekä soittaa X:lle ja kertoa tilanne.”

 

X siis tässä tapauksessa on Mehiläisen tiedotuksesta vastaava henkilö. Ehkäpä juuri noin kisallisista tilanteista selvitään. Yleistä ehkä tämäkin?

 

No, vitsit sikseen. Johtoryhmä nimittäin muistuttaa henkilöstöä vakavasta asiasta: "Teemme johtoryhmässä kaikkemme, että työrauha palaa ja innostus jatkaa hyvää työtämme säilyy. Haluamme huolehtia siitä, että Mehiläinen on myös tulevaisuudessa tunnetuin ja arvostetuin sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja sekä hyvä, kannustava ja vetovoimainen työpaikka."

 

Mehiläinen siis on tunnettu sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottaja. Itse asiassa ”normaalisti” veroparatiisissa kiepautetuista voitoista huomattava osa on sosiaalipalvelusta kiepautettua voittoa – Kela-rahaa. Kunnat ostavat Mehiläisen palveluja alihankintana. Mehiläinen tekee Kelakorvattua työsuhdehoitoa. Ja se on kannattavaa! Kun investoinnit on tehty, yksi laboratoriohoito tai röntgenkuva maksaa Mehiläiselle euron tai pari. Mutta yhtiö laskuttaakin hoidosta parikymppiä. Siitä jää 18 tai 19 euroa Kelalta veroparatiisiin kierrätettäväksi. Näin siis jokaisen suomalaisen maksamat verorahat päätyvät veroparatiisiin.

 

Ja Mehiläinen tietysti hoitaa vanhuksia yhteisillä rahoillamme. Ja ruotsalainen emoyhtiö on se, joka on saanut viime aikoina kuuluisuutta, ettei vanhuksen vaippoja saa vaihtaa, elleivät ne paina riittävästi. Terveisiä Jerseystä!

 

(kursivoidut kohdat Mehiläisen sisäisestä tiedotuksesta)

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Hyvä avaus arasta aiheesta, joihin eivät kaikki uskalla tarttua edes kepinnenällä. Toivottavasti syntyy hyvä keskustelu. Thanks!

Käyttäjän optimisti kuva
Juhani Niinipuu

Urpilaisen mukaan verokeinotteluun puututaan jo ensi vuonna:

http://www.sttinfo.fi/pressrelease/detail.do;jsess...

Toivotaan parasta.

Raine Taponen

Ote artikkelista "Ja Mehiläinen tietysti hoitaa vanhuksia yhteisillä rahoillamme. Ja ruotsalainen emoyhtiö on se, joka on saanut viime aikoina kuuluisuutta, ettei vanhuksen vaippoja saa vaihtaa, elleivät ne paina riittävästi. Terveisiä Jerseystä!"

Olisihan se mukava lukea tuon Mehiläisen "shareholderlist", vaikka sadan (100) suurimman osakkeen-omistajan nimet vuosilta 2009 - 2011. Hallituksen puheenjohtajanahan on suomalaisille jo entuudestaan yksi tuttu päättäjä. Tuskin rikotaan osakaslistan julkaisemisessa tietosuojalakia.

Ajankohtaista: http://www.mehilainen.fi/ajankohtaista/uutisarkisto

Pentti Järvi

Ruotsin TV-kanavat ovat pauhanneet tuosta asiasta jo monta päivää. Miksi aihe olisi arka Suomessa?

Hannu Heikkinen

Suomessa asia pyritään vaikenemaan kuoliaaksi.

Suomi ei ole demokratia, päinvastoin kuin Ruotsi.

Risto Jääskeläinen

En nyt halua leimata ketään, mutta ollessani aikoinaan työssä eurooppalaisessa konsernissa, niin tuotot menivät talouspäällikön kertoman mukaan Panaman kautta. Verojen optimointia. Että oman käsitykseni mukaan Mehiläisen toiminta on tavanomaista, joskin siinä ehkä Kela-korvaukset tuovat oman mausteensa.

Anssi Luoma-aho

Kirjoitus nostaa hyvin esille kaksi merkittävää epäkohtaa. Toinen niistä on verotukseen liittyvä, mutta toinen vähintään yhtä tärkeä on sairaanhoitoon liittyvä lääkäreiden monopoli Suomessa.

Lekurit ovat muka tekevinään töitä, silloin kun he hoitavat virkatehtäviään, mutta varsinainen töiden teko aloitetaan siinä vaiheessa, kun se tehdään yksityispraktiikan piikkiin. Molempien "töiden" kustannuksista vastaa suurelta osin yhteiskunta.

Käyttäjän mikkokangasoja kuva
Mikko Kangasoja

Julkisen puolen lääkäreiltä pitää kieltää sivuhommat ja yksityisten hoitojen Kela-korvaukset pitää lopettaa.

Lääkärille kuuluu hyvä palkka itse ammatin kuin myös pitkän koulutuksen takia, mutta kohtuullisuus siihenkin. Jos se kuudes makuuhuone ja kolmas auto tallissa lisää erikoisesti onnellisuutta, kannattaisi ehkä käydä lääkärissä. ;) Siellä se väärä hymy hyytyy.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Niin huvittavaa..mutta olkoot. Tätä se yksityistäminen teettää..raha vain katoaa kansantaloudesta ja huutakaamme yhteen ääneen nyt. "pummit ojaan,koska ne ovat kalliita ylläpitää!" Mutta yrityksiä toki pidetään pystyssä.. Kuinka häpeällistä toimintaa..

Petri Rautiainen

Se on tätä EU-vallan aikakautta. Kaikki pitää saada yksityistää, myydään kannattamattomat yritykset ulkomaille, myydään kaivokset ulkomaille, kohta koko Suomi ulkomaille osaksi Euroopan liittovaltiota. Meiltä häviää oma päätäntävalta ja itsenäisyys. Kohta se on muisto vain... En kehtaa tunnustaa olevani s...

Tapio Niemi

Tämäkö on sitä kuuluisaa yhteiskuntavastuuta, ja vielä verovaroin toteutettuna.

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

Osittain ei, osittain on.

Yhteiskuntavastuuta ei ole, mutta verovaroja käytetään runsaasti.

Tiesitkö, että lääkärin hoidossa oleminen on vaarallisempaa, kuin humalassa ajaminen: http://www.ts.fi/online/kotimaa/254064.html

No, tuo ei kuvaa muuta kuin sen, että liikenteessä kuolee vähemmän ihmisiä, kuin hoitovirheen perusteella.

Suomessa terveydenhoidon kustannusten ylivoimaisesti isoin ongelma on lääkärien palkat. Tiedän, että ne ovat kirjapalkoiltaan kohtuulliset, mutta lääkäripiireissä listapalkoille nauretaan.

On jotenkin mafian toimintaan viittaavaa, että viiden euron lääkereseptin saamiseksi pitää maksaa 50- euron maksu lääkärille, saadakseen sen.

Lääkärinduuni ei ole enää pitkiin aikoihin ollut ns. kutsumusammatti.
Siellä on semmoista enemmän helppoheikiltä kuulostavaa selittäjää, ettei millään väliä.

Luin eräässä paikassa talon tarjoamaa Iltalehteä muutama päivä sitten.
Yht'äkkiä aloin nauramaan aivan holtittomasti. Ihmiset katsoivat, mikä ihmeen hullu tuossa on.

Yksi tuli kysymään miksi nauroin? Näytin lehden juttua, jossa luki:

Potilas pyysi lääkäriltä lähetettä,
lääkäri vastasi. "painu helvettiin."

Petri Rautiainen

Vielä näytellään suurta ja kaunista. Korot ovat jo kääntyneet Suomessakin nousuun ja saavuttaneet 3 prosentin tason. Tätä kuvataan suhdannevaihteluksi.

Puheet suhdannevaihteluista joutaa lopettaa siinä vaiheessa, kun Suomen Kreikan takaamat lainat ja korot tulevat ensi vuonna maksuun.

Mitä tekee Suomen hallitus ja EU-komissio euroalueen vakauttamiseksi?

eve avolin

Onhan se surkuhupaisaa, jos yritys ei perinteiseen tapaan "riistä työläisiä" vaan asiakkaitaan. Lääkärit eivät tietenkään ole opiskelleet kaupallisia aineita, jotta tietäisivät, että "asiakas on kuningas".

Nykyisessä taloustilanteessa lienee voittojen sijoittaminen niin haasteellista, että on parempi järjestää jo voittoihin sijoitusten tuleva tuotto mukaan.

Olen kuitenkin ylpeä joidenkin ökyrikkaiden vanhan rahan edustajien korkeasta moraalista, että he eivät ole kirjoilla veroparatiisissa ja maksavat verot Suomeen. Tosin heidän ei tarvitsekaan sinne mennä, koska elintaso ei kovin paljon muutu siitä, jos 200 miljoonan sijaan saakin käteen vain 100 miljoonaa. Näin heillä on ikäänkuin varaa maksaa verot.

Jotkut tosin ovat onnistuneet tekemään konkurssin tuollaisistakin tuloista. Muuan Hjalmar Linderkin omisti puoli Suomea ja päätti lopulta loisteliaan elämänsä Ranskassa.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Mutta tuollahan lääkärit ei ole eenää pomoja, ekonomit on pomoja ja lääkärit ja muut tottelee.

eve avolin

Kyllä se edelleen on varsin yleistä, että yksityisissä lääkärikeskuksissa tai lääkeyrityksissä on myös sellaisilla paikoilla, joilla ei pitäisi olla, muun kuin kaupallisen alan ihminen. Varsinkin menneinä vuosina sen huomasi lääkemainoksista, nykyisin ne taidetaan enemmänkin adaptoida ulkomailta.

Jussi Suomalainen

Ongelma HYKsissä (mikä lienee uusi nimi :))on että lääkärit on pomoja.
Siksi se on tehoton ja kallis.

Kello löi jo yks hyvästi HYKS

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Hjalmar Linderin veto tähän kohtaan on huippua. Linder menetti omaisuutensa kun puolusti oikeudenmukaisuutta tuomitsemalla valkoisten ajojahdin punaisia kohtaan.

"Punaista hulluutta on maassamme totisesti seurannut valkoinen terrori".

Varo Niklas sanojasi, että Suomalaisella Klubilla ei laiteta Sinua.

eve avolin

Toinen vaihtoehto olisi ollut joku amerikkalainen filmitähti, mutta Suomen mystiset hahmot ovat paljon kiehtovampia. Itse olen häveliäästi piilottanut valokuvan valkoisista isovanhemmistani upotettuun kirjahyllyyn oven taakse, jotta minua ei pidettäisi fanaattisena.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Fantastinen sinä kylläkin olet!

eve avolin

Oletkohan jo avannut perjantaipullon? Puran tänne Nikon serverille niin paljon fanaattisuuttani, ettei mielikuva minusta voi kovin fantastinen olla.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

En ole ottanut viinaa moneen viikkoon, en edes muista milloin. Nyt sait minulta pisteet Linderin nostamisesta. Kytäjän nykyinen isäntä on kohta yhtä iso kiho, mutta ei hän vielä ole omaa rautatietä kustantanut autoliikkeidensä välille.

Käyttäjän henriheikkinen kuva
Henri Heikkinen

Verottajan kanssa Linderkin oli ongelmissa :)

"Ruotsissa Linder joutui pulaan, kun viranomaiset alkoivat perätä maksamattomia kruununvelkoja ja ulosmitata hänen omaisuuttaan. Velat määriteltiin aivan liian suuriksi, mutta verokarhu korjasi virheensä vasta Linderin kuoleman jälkeen."

Käyttäjän mikkolahti kuva
Mikko Lahti

Niin, Mehiläisen toiminta on valitettavaa yhteiskunnalta varastamista ja rikkoo Herramme 7. käskyn:"Älä varasta". Vaikka yritystoiminta NÄYTTÄISIKIN konserniyhtiöiden käytäntöjen ja lain kirjaimen mukaiselta.

Terveyspalveluja tuottavan yrityksen vastuuhenkilöiden olisi syytä mennä itseensä. Ja pohtia mitä syntisairaalle parantajalle merkitsee syntiemme sovittajan ja kuolleista herättävän Jeesuksen sanat:"Minä olen Herra, sinun Parantajasi".

Onneksi meillä on vielä paljon yrityksiä joilla on terve imago.

Mikko Lahti
saarnaaja
http://www.pp.kpnet.fi/mila

Petri Rautiainen

Tuo Mehiläisen tapaus varastamisesta on yksi tapaus monien joukossa. Varastihan hallituskin kansalaisilta EU-alueen kriisitukipaketteihin satoja miljardeja euroja erilaisina maksuina ja veroina. Taas se varastaa ensi vuonna, kun tulee ajankohtaiseksi maksaa takaisin osa kriisituista ja niiden koroista.

Oman kansan hyvinvointi jää toispuoliseksi asiaksi. Elintaso laskee alimmalle tasolle kymmeniin vuosiin. Kansalaisten keinot vastustaa elintason laskua ovat mitättömät. Suomeen tulee massatyöttömyys, koska kauppa ei tuota voittoa.

Sille rahalle oli käyttöä omassa kotisuomessakin, mutta maan hallitus ja EU käyttävät erilaisia pakotuskeinoja rahan ohjautumisessa muihin kohteisiin.

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti

Muutama päivä sitten kansanedustaja Maarit Feldt-Ranta nosti esiin
Karjaan kaupungin tilanteen.

Kun Karjaa oli vaikeuksissa terveyskeskuksensa kanssa, ei saanut esimerkiksi lääkäreitä, niin se päätti siirtyä ulkoistukseen.
Kumppaniksi tuli Folkhälsan, joka otti hoitaakseen osan terveydenhuollosta ja vanhustenhoidosta.

Kun tämä sopimuskausi loppui tilalle tuli Carema.

Oikein jäi korviin kaikumaan tämä Feldt-Rannan näkemys:
"Folkhälsanin pyhäkoulupojat vaihtuivat singaporelaisiksi pääomasijoittajiksi, ja sillä tiellä nyt ollaan"

Petri Rautiainen

Nämä ovat kuumia puheenaiheita näin kunnallisvaalien alla, kun kuntien pitäisi säästää, karsia menoja, kuitenkin ollaan tekemässä kuntaliitoksia ja uuden suurkunnan pitäisi tulla toimeen samanlaisella budjetilla mitä edellinen pienempi kunta tuli.

Kuntaliitosta seuraa väistämättä palvelutason heikentyminen, kun palvelut keskitetään toimikeskuksiin ja useita palveluita sen seurauksena lopetetaan. Palveluverkoston harveneminen tietää etäisyyksien kasvua palvelupisteisiin ja näistä on haettava erikseen korvausta Kelalta.

Naapurikunnassa Lohjalla ei sen riemukkaammin käsiä taputella. Sama suunta kunnasta riippumatta.

Käyttäjän eskoseppanen kuva
Esko Seppänen

Olen yleensä eri mieltä Niklas Herlinin kanssa (ja varsinkin hän minun kanssani), mutta en malta olla kiittämättä häntä tästä kirjoituksesta. En ole varma, puolustaako hän julkista terveydenhoitoa, mutta minäpä käytän tilaisuutta hyväksi ja sen teen.

Suomen julkinen terveydenhoito on ajettu rappiotilaan. Meillä on lääkäripula, vaikka maassa on enemmän lääkäreitä kuin koskaan 24 500, heistä 3 500 tuontilääkäreitä ja yli 1 000 äidinkieleltään muita kuin suomen tai ruotsin puhujia.

Se, että maakuntien terveyskeskuksiin ei saada lääkäreitä, tekee yksityisiä palveluja myyvistä lääkäriasemista rahastus- ja voittoautomaatteja, ja surkeaa tilannetta kuvaavat myös kuntien terveyskeskuksiin reppulääkärifirmoilta vuokratut ja alati vaihtuvat keikkalääkärit. He kirjoittelevat sairaille antibioottireseptit ja erikoislääkärilähetteet ja siirtävät ongelmat pois omista käsistään jollekin toiselle lääkärille, josta ei ole tietoa.

Kun privatisoidaan, kunnat joutuvat tyytymään terveyskeskuslääkäreiden ostopalveluihin kolmelta suurelta_ yksityisiltä ulkomaalaisomisteisilta yhtiöiltä (Mehiläinen, Attendo MedOne) tai pörssifirmalta (Suomen Terveystalo). Ne on perustettu tuottamaan omistajilleen rahaa ihmisten terveydellä.

Kun ruotsalainen Attendo, joka minimoi verojaan Jerseyn veroparatiisisaaren kautta, osti suomalaisen MedOnen, sinne oli siinä vaiheessa jo kasautunut myytävää niin että yksin toimitusjohtaja Pertti Karjalaisen osuus oli siitä 22 miljoonaa veroetuoikeutettua euroa.

Mehiläinen, jonka hallituksen puheenjohtaja on muuan Mikael Lilius, teki sen, mistä Niklas Herlin kirjoittaa siirtäessään Kela-korvauksilla kuorrutetut voittonsa Suomen verottajan ulottumattomiin ja järjestäessäään suomalaisille johtajilleen miljoonien eurojen (per ukko) aliverotetut myyntivoittotulot.

Näiden firmojen kanssa julkiselle terveydenhoidolle on yleisemminkin käymässä niin kuin on käynyt Pohjois-Karjalan Rääkkylälle: kunta on antanut kokonaan periksi julkisen terveydenhoidon privatisoimiselle. Paikallinen lääkäri kertoo lehdessä, että erästäkin potilasta hoiti puolen vuoden aikana 16 eri lääkäriä ja että eräälle toiselle oli yhdeksän lääkäriä määrännyt kymmentä eri lääkettä.

Lappeenrannassa Etelä-Karjalan keskussairaala joutuu maksamaan keikkafirman lastenlääkärin synnytyspäivystyksestä 6 000 euroa viikonlopulta, mikä on paljon: onhan suomalaisen keskipalkka alle puolet siitä eli 2 940 euroa koko kuukaudelta.

Kouvolassa on tutkittu, että keikkalääkäreille ulkoistetuilla asemilla ob tarjolla selvästi vähemmän vastaanottoaikoja kuin kunnan itse pyörittämillä asemilla, laboratorio- ja röntgentutkimuksia tehdään vähemmän, palvelu painottuu lääkäreitä halvempaan työvoimaan eli sairaanhoitajiin ja keikkalääkärit ovat kaupungin omaa terveyskeskusta kokemattomampi ja kirjoittavat kunnan lääkäreitä enemmän lähetteitä (joista lasku palaa kuntaan sairaanhoitopiirin laskutuksen kautta).

Julkisten palvelujen kimppuun käyviin desantteihin kuuluu jopa itsenäisyyden juhlavuoden rahasto Sitra, joka konsultteineen juoni Jämsän kaupungin yhtiöittämät terveyspalvelut yksityisen Pihlajalinna Oy:n omistukseen palvelujen laadusta tinkimällä.

Kun Suomen Terveystalo mainostaa, että sillä on käytössään yli 2 000 lääkäriä, eivät lääkärit helposti luovu lypsävästä lehmästä vaan hankkivat sivutöitään varten uusia.

Kun sinä Niklas Herlin pidät minua ideologisesti värittyneenä henkilönä, minä yllätän sinut ja ilmoitan kannattavani uutta Hyksin - vai liekö HUS:in - Sairaala-projektia.

Sinulta puuttui johtopäätös. Minkä kannan sinä otat julkisten palvelujen turvaamiseen?

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Rääkkylässä on vain tyytyväistä hyrinää ollut Ketin Helliin verrattuna.

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

Perskules vieköön. Minä ostin sian säkissä,- ja annoin puoltopisteen Seppäselle ennenkuin luin kommentin.

Luin sitten kommentin,- ja havaitsin, ettei piste mennyt hukkaan.

Tiesinhän minä, kun Seppäsen pojan isä avaa suunsa, ettei se sitä turhaan auo.

Petri Rautiainen

Suomen talouden alasajo on oikein suunnitelmallinen teko nykyiseltä hallitukselta. Eikä edellinen hallituskaan juuri sen parempi ollut. Kataisen hallituksen aikana tahti sen kun vain tiivistyi.

Yksi älyttömyyden huipuista oli ulkomaalasen työvoiman tuonti Suomeen, vaikka tällä hetkellä Suomessa on yli 200000 työtäntä työnhakijaa. Työvoimatoimisto kaunistelee vielä lukemia ohjaamalla osan työttömistä kursseille, jolloin he eivät ole työvoimien käytettävissä.

Jos verotus ei olisi niin kova Suomessa, mitä se on nyt, ei olisi tarvetta palkan korotuksiin. Johtajat uhkaavat heti lakolla, jos eivät saa palkan korotusta. Mikä lakkoilun aika tämä on, kun maa on tällaisessa taloudellisessa tilassa?

J. Gagarin

Aika huonosti toistaiseksi ovat onnistuneet talouden alasajossa, kun talous on kuitenkin kasvanut vuoden 2009 taantuman jälkeen. Kansainvälisen suhdanteen heikot näkymät ovat toki lisääntyneet aivan viime aikoina, mutta sitä tahdin tiivistymistä ei voitane pistää Kataisen hallituksen syyksi.

Ulkomaalaista työvoimaa on tuotu Suomeen jo parisenkymmentä vuotta. Sillä ei nykyhallituksen kanssa ole mitään tekemistä.

Mitä tarkoittat sanomalla, että "johtajat uhkaavat heti lakolla, jos eivät saa palkankorotusta"? Jos tarkoitat AY-johtajia, niin sitten ymmärrän.

Petri Rautiainen

Palkkasopimukset ovat yleensä määräaikaisia. Kun tuo aika on kulunut umpeen, ei vanha palkka enää riitäkää vaan vaaditaan lisää. Jos sitä ei saa suosiolla, sitten annetaan lakkovaroitus määrääaikaan sidottuna, jos kiista siihen mennessä ei ratkea.

Risto Jääskeläinen

Arvostettu kauppatieteiden kandidaatti Seppänen tuossa laajensi vähän keskustelua. Itselleni on päässyt syntymään kuva, että Lääkäriliittokin olisi jotenkin osallisena lääkäripulaan maassamme. Yhteiskunnalle olisi ehkä edullista kouluttaa muutamia lääkäreitä työttömäksi, jos samalla nuo muut epäkohdat puolittuisivat?

Petri Rautiainen

Lääkäreistä tiedetään olevan maassamme huutava pula. Leikkausjonot ovat pitkiä kuin nälkävuosi. Joudut kuukausia, jopa vuosia jonottamaan vuoroasi, minä aikana oireet ehtivät mennä huonompaan suuntaan. Joku kiireellinen tapaus saattaa jonossa ohittaa muut edellä olevat.

On paljon sen ikäluokan lääkäreitä, jotka siirtyvät lähiaikoina eläkkeelle. Uusia ei tule niin paljon kuin tarvittaisiin ottaen huomioon väestön ikääntymisen.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Voi oIlla, että olen kovasti myöhässä vastatessani tähän kommenttiisi. Teen sen kuitenkin. Olin 1990-luvulla Fin-EST tvinning -hankkeessa, jossa tapasin monia sikäläisiä lääkäreitä. Olivat todella huonopalkkaisia. Ei Virossa lääkäri ollut sen isompi ja merkittävämpi henkilö kuin tavallinen työläinenkään. En tiedä onko heillä paremmin tänäkään päivänä. Meillä lääkäri on ollut aina jotain ylivertaistsa. Olen toki työssäni tavannut surkeita suomalaislääkäreitäkin. Ovat ajautuneet tekemään muuta kuin lääkärin hommia, mutta itsetuntoa heillä riittää. Siitä on koulutus pitänyt huolen.

Henri Kangas

Ei tuossa ole mitään ihmeellistä.

Olin töissä Soneralla, kun teleurkintaskandaali nousi esiin. Toimittajat tekivät mm. sellaista, että soittivat Soneran vaihdenron kautta summamutikassa firmaan - siis näppäilivät satunnaiset neljä nroa vaihdenron perään. Ja sitten ruvettiin tenttaamaan joltain satunnaiselta tuotepäälliköltä tai assistentilta kommenttia.

Tein silloin ohjeet henkilöstölle, että älkää vastailko vaan ohjatkaa kysely viestintään. Ja näin pitääkin olla.

Tapio Niemi

Useissa seurakuntayhtymissä käytetään mehiläisen palveluja henkilöstöön, eli ainakin osa kirkollisverosta ohjautuu myös Jerseyn saarille.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Yritykset maksavat yleensä kirkollisveroa, vaikka eivät ikinä tekisi kauppaa seurakuntien kanssa.

Käyttäjän atsoeerikainen kuva
Atso Eerikäinen

Yritykset eivät enää vuosiin ole maksaneet kirkollisveroa. Yritysveron kantaa valtio ja jakaa sen kunnille ja seurakunnille. Seurakuntien osuus on häviävän pieni verrattuna aikaisempaan suoraan verotukseen. Seurakuntien osuus on korvamerkitty hautausmaiden ylläpitämiseen, koska kirkko hoitaa sen yhteiskunnan puolesta, mutta korvaus ei riitä nykyisellään siihen läheskään.

J. Gagarin

KELA-avustukset pönkittävät yksityisen sairaanhoidon kustannustasoa - vähän samaan tapaan kuin asumistuki vuokratasoa. Jos KELA-korvaukset poistetattaisiin, niin sitä ongelmaa ei olisi, että veronmaksajien rahoja siirrettäisiin veroparatiiseihin.

Käyttäjän Taksari kuva
Jani Pulkki

Gagarin ei petä..Jos köyhyys luokiteltaisiin tappavaksi taudiksi ja eutanasia sallittaisiin lopppuisi monta ongelmaa. Siivojia ei kyllä olisi, ainakaan kovin halpoja.

Matti Palviainen

"Jos KELA-korvaukset poistetattaisiin, niin sitä ongelmaa ei olisi, että veronmaksajien rahoja siirrettäisiin veroparatiiseihin."

Kyllä niitä veronmaksajien rahoja siltikin siirretään edelleen veroparatiiseihin, joskin vähemmän. Jos yritys ei maksa veroja, se ei maksa siitä, että se on saanut verorahoin hyvin koulutetutun henkilöstön ja todennäköisesti maailman parhaan infran käyttöönsä.

Mutta Gagrinin tietämyksellä ja ymmärrryksellä tämä on varmasti selvä asia, joten ahneusko, epäisänmaallisuusko vai epäsuomalaisuusko vaiko kenties kaikki yhdessä, ovat lausumasi pontimena?

J. Gagarin

Yksityisten lääkäriasemien olisi pakko alentaa hintatasoaan oleellisesti, jos ne eivät saisi KELA-korvauksia.

Henkilöstön koulutukseen aikoinaan uhratut varat eivät ole lääkäriaseman muuttuvista kustannuksista pois. Tuollaista argumenttia ei tähän kannata heittää. Työllistäessään sitä verovaroin koulutettua henkilökuntaa yksityiset lääkäriasemat osaltaan myötävaikuttavat työllisyyteen ja sitä kautta verovarojen kumuloitumiseen sekä työttömmyyskorvausten alenemiseen.

Samu Niveri

"Yksityisten lääkäriasemien olisi pakko alentaa hintatasoaan oleellisesti, jos ne eivät saisi KELA-korvauksia."

Samoin aloittavien yrittäjien olisi pakko alentaa hintataosaan jos eivät saisi starttirahaa?

J. Gagarin

Starttiraha ei varmaankaan yleensä vaikuta hintoihin, vaan ainoastaaan siihen, että yrittäjä pystyy aloittamaaan yritystoimintansa ylipäätään.

Samu Niveri

Jep, starttiraha oli ehkä huono esimerkki asiasta. Joka tapauksessa tarkoitin sitä että kela-korvaus on käsittääkseni sitä varten että tavallisella ihmisellä olisi vara käyttää suomalaista palvelua terveydenhuollossa. Tässä siis se hauskuus vielä että terveydenhuoltoa pitää nykyisin jo yksityishenkilönäkin ostaa.

Poistamalla moinen tuki/korvaus, ei terveydenhuoltoa sitten enää saisi suomalaisilta toimijoilta kohtuulliseen hintaan, vaan lääkärissäkin pitäisi käydä jatkossa muissa maissa. Palkka ja muut kulut kun eivät noin vain tukia poistamalla pienene yhtään mihinkään ja tuskin löytyy lääkäreitä jotka haluaisivat työskennellä esimerkiksi kolmen euron tuntipalkalla. Tai että terveydenhuollossa tarvittavia laitteita ja tarvikkeita saisi yhtäkkiä toimittajilta halvemmalla kun meillä täällä suomessa poistui kela-tuki.

Eli tällä muutoksella taas vain kiihdytettäisiin sitä tahtia jolla ulkoistetaan kaikki palvelut suomen ulkopuolelle. Mutta se kai nykypäivänä on homman juoni, kohtapuolin lääkärissäkin "käydään" etänä videopuhelumuodossa ja lääkäri on kiinassa.

J. Gagarin

Kuten mainitsin starttirahaan tarkoitus on varmistaa, että pienimuotoinen yritystoiminta ylipäätään voidaan aloittaa, jos muita rahoituslähteitä ei riittävässä määrin ole olemassa.

Ilman starttirahaa ei siis olisi kyseistä yritystä eikä mitään hintojakaan.

Käyttäjän timoelonen kuva
Timo Elonen

J. Gagarin

Miksi järjestelmässä, jossa ei ole mitään sääntelyä, on vuokrataloissa neljäsosa asunnoista tyhjinä?

Markkinatalouskaan ei aina toimi tehokkaimmalla tavalla, vaan enimmän voittoa tuottavalla.

Kyllä veromaksaja maksaa itsensä kipeäksi,vaikka rahoja ei valtion kautta kierrätettäisikään. Hoito tulisi olemaan puutostavaraa.

J. Gagarin

En tiedä minkä maan tilanteeseen viittaat, mutta ainakin vuokralaisen kannaltahan tuollainen tilannne olisi ideaali. Olisi varaa tinkiä vuokran tasosta. Suomessa kun vuokra-asunnot ovat kiven alla, kun on "myyjän markkinat".

Petri Rautiainen

Itse veikkaan, että vuokrataso on monelle vuokralle pyrkivälle liian kova.
Kolmioiden ja sitä suurempien asuntojen vuokrat ovat niin pilvissä, että harvalla niihin on varaa.

Toinen tekijä on vuokrasuhde / -sopimus. Omistajalla on tietyn määräajan irtisanomisajalla mahdollisuus sanoa vuokralainen irti asunnosta. Riski on suurempi yksityisissä kuin kunnallisissa vuokra-asunnoissa.

Vuokran antaja katsoo usein, millaiselle asukkaalle antaa asuntonsa vuokralle. Tämä on asunnon hakijasta riippumaton tekijä.

Hakijan tavoitteet saattavat vaikuttaa. Asunnon sijainti ja käyttötarkoitus. Esim. Opiskelija haluaa asunnon mahdollisimman läheltä oppilaitosta, hyvien kulkuyhteyksien varrelta.

Pienistä vuokra-asunnoista on jatkuva pula käsittäen yksiöt ja kaksiot.

Käyttäjän timoelonen kuva
Timo Elonen

J Gagarin

Pitäisikö sinulle tehdä elon laskuopin mukainen yksinkertainen malli?

Lyhyesti kuitenkin: Jos vuokranantaja laskee vuokraa sen verran, että asunnot täyttyvät, jää hänen kokonaistulonsa pienemmäksi.

Klassinen esimerkki markkinataloudesta.

J. Gagarin

"Lyhyesti kuitenkin: Jos vuokranantaja laskee vuokraa sen verran, että asunnot täyttyvät, jää hänen kokonaistulonsa pienemmäksi."

No tasan ei jää! Jos asunto on tyhjillään hän ei saa mitään, mutta joutuu maksamaaan yhtiövastikkeen.

Käyttäjän alttisalomaki kuva
Altti Salomäki

Kommentointikielto ja kyselyiden ohjaaminen markkinoinnista ja viestinnästä vastaaville on ihan normaali käytäntö kaikissa isommissa yrityksissä.

Mitä verojärjestelyihin tule, jopa Kokoomuksen Nykypäivä-lehti teilasi kolumnissa tämän käytännön.

Lainaten Reino Summasta: "Suomessa [...] on vieläkin ilmeisesti ainoana EU-maana täysin rajoittamaton korkokulujen vähennysoikeus. Homma menee niin, että Suomessa toimiva yhtiö lainaa kevyen yhtiöverotuksen maahan (veroparatiisiin) rekisteröidyltä yhtiöltä rahaa ja vähentää korkokulut tuloksestaan."

Ja edelleen: "Ero [muihin aloihin] on siinä, että yksityisen sektorin sairaanhoito- ja vanhuspalveluyrityksien toimintaa rahoitetaan myös julkisen sektorin kassasta, ja siksi voitoistakin pitäisi maksaa verot Suomeen."

Joten jos kyse on pienen piirin ja ison vahingon toiminnasta, miten se estetään?

Käyttäjän ollisaarinen kuva
Olli Saarinen

Nyt haukutaan väärää puuta!

Jos veroparatiisit ja konserniavustukset ovat ongelma ne ovat sitä kaikille yrityksille. Ei Kela-raha velvoita maksamaan veroa Suomeen.

Voitollinen toiminta on osoitus, että Mehiläinen on tehnyt tuottavaa työtä terveytemme hyväksi. Itse kävin taannoin työterveyslääkärillä Mehiläisessä. Puolentoista tunnin aikana otettiin keuhkokuva, lepo -EKG ja verenkuva, kolme keskustelua lääkärin kanssa ja heti saadun kuvan lausunnon perusteella lääkitys keuhkokuumeeseen. Tämä tapahtui normaalissa toimistokerroksessa ilman turhaa avustavaa henkilökuntaa eikä "arkkitehdin" suunnittelemalla terveysasemalla, missä vastaava diagnoosi olisi vaatinut monta päivää tai jäänyt tekemättä koska eri paikassa otettava kuva olisi jäänyt määräämättä.

Ortopedini yksityisvastaanotolla oli luettavana purjehduslehti ja golflehti ja hammaslääkärilläni Mersulehti. Polvikuvaukseni sain halvimmalla ruotsalaisen pörssiyhtiön laboratoriosta koska suomalaiset lääkäriyhtiöt tarvitsevat katetta purjeveneen kuoletuksiin.

Terveyskeskukset on lakkautettava ja yhdistettävä Mehiläiseen. Kuntalaiset säästävät ja palvelu paranee!

Pertti Metsä

Minä käväin hammaslääkärissä, ja luettavana oli Aku Ankka. Kunnallinen toimija täten tuki suurkapitalistia, mutta hoito oli hyvää ja pätevää.

Aku Ankka kertoo Roope Sedän sanoin, missä kannattaa terveytensä hoitaa. Ei pääse karhukoplat ryöstämään sinua.

Tuula Saskia

Juuri niin, Olli Saarinen:

" työterveyslääkärillä".

Minusta se on avainsana. Jokin taho nekin menot maksaa.

Tosi asia on, että ainakin Helsingissä on pakko hakeutua yksityiselle lääkäriasemalle saadakseen ajoissa hoitoa.

Sanokoon Seppänen mitä sanoo: terveyskeskus ei palvele kuntalaisia.

Työssäolevat ovat ihan oma lukunsa. Mutta on muitakin kansalaisia ja nyt viittaan eläkeläisiin.

Olen minäkin kantanut eläke-eurojani Mehiläisen ihan riittävästi, mutta tulkoon se tuomitsemaan, joka on saanut avun terveyskeskuksesta. Minä en totisesti ole. Kyse ei ole valinnasta, vaan pakosta.

Onko olemassa suomalaisten omistamaa lääkäriasemaketjua?

Käyttäjän Oswaldius kuva
Alexius Manfelt

Olenko aivan ihmeellinen olio, sillä olen saanut aina nopeasti, tehokkaasti ja oikeaan osuneesti avun paikalliselta terveysasemalta? Minusta oisi todella hankalaa mennä Mehiläiseen, jonka todella ruma rakennus pilasi kauniin Maakunta-arkiston rakennuksen. Mehilaiseen en menisi tuon ympäristörikoksenkaan tähden.

Keskussairaala tarjosi vaihtoehtoina leikkausta Mehiläisessä tai Tampereen yliopistonllisessa sairaalassa. Arvaa van kumman valitsin? Olen ylen tyytyväinen manselaisten toimintaan, he toimivat enemmän kuin hyvin.

Sitä tikulla silmää, joka moittii julkista terveydenhoitoa.

Tuula Saskia

Ihmeellisyyttäsi en osaa arvioida, mutta onnekas olet.Tosin ilmeisesti myös aika nuori ja siksi ehkä ja toivoakseni tervekin eli jokseenkin harvinainen vieras asemallasi.

Mitä tulee Mehiläisen Runeberginkadun yksikköön, olen sen rumuudesta kanssasi samaa mieltä.

Mutta oikeasti ja vaikeasti sairastunut ihminen ei taida sitä miettiä silloin , kun avun tarve on akuutti.

Älä nyt ihan vielä silmiäni puhkaise. Minä voisin kertoa muutamankin kokemuksen omastani , siis helsinkiläisestä terveyskeskuksesta, mutta en katso sen olevan asiallista.Mutta saattaisit ymmärtää näkemykseni, jonka jakanee aika moni.

Vielä lopuksi: kokemukset entisestä asuinpaikastani ja sen terveyskeskuksesta ( Tapiola) eroavat kuin yö ja päivä nykyisestä.
Se toimi hyvin.

Käyttäjän Oswaldius kuva
Alexius Manfelt

Tuula hyvä, olen saanut sydämeen proteesin, olen kokenut aifoinfarktin, olen ollut koko ikäni vaikeasti astmaattinen ja allerginen. Noin ihan vaan aluksi. Eli käyn viikottain Marevan-testissä jne. jne. Ja aina saan heti apua terveysasemaltani. Eli olen huomattavasti vaivaisempi kuin keskimääräinen yksilö.

Puhuin Hämeenlinnan Mehiläisestä, joka tukosi kauniin Maakunta-arkiston. Niin ja se on espoolaisten ja helsinkiläisten oma vika kun äänestävät Kokoomusta, joka ei tahdo laittaa terveydenhoidon julkista palvelua kuntoon.

Käyttäjän timoelonen kuva
Timo Elonen

Minä olen saanut hyvää, asiallista ja tarvittaessa nopeaa hoitoa ja palvelua Rauman terveyskeskuksesta. Onkohan sekin joku kovin poikkeuksellinen paikka?

Tuula Saskia

Systeemi ei salli vastinetta myöhempään kommenttiisi:

Olet, oman ilmoituksesi mukaan saanut " proteesin " sydämeesi.

Sepä ainutlaatuista. Hämmästyttävä lausuma.

AM, älä viitsi pilailla kommentoijien kustannuksella,

Lieneekö kyseessä suomenruotsalaisen poikaporukan adventtipila?
Vastine 27.11.2011

Parahin Alexius, toivon, että annat anteeksi, koska en ollut koskaan kuullutkaan toimenpiteestä, josta kerrot.

Toivon Sinulle kaikkea hyvää ja olen iloinen siitä, että jaksat ottaa asioihin kantaa.

oikeasti sydämellisin terveisin

Tuula

Käyttäjän Oswaldius kuva
Alexius Manfelt

Arvisa Tuula, minäkö pilailisin? Kyllä minulle on asennettu TAYKSissä sydämeen aortta-läppä proteesi. Asentajana oli Bernard Negre, mahtava sydänkirurgi. Ja kun kone hoiti elintoiminnon, niin tuli siinä sivutuotteeksi aivoinfarktikin. Siksi kirjoitukseni takertelee ja virheitäkin sisältää.

Miksi muuten pilailisin itselleni vakavalla asialla? Munulle oli kyse elämästä ja kuolemasta, koska myös opetoinnissa on riskinsä.

Käyttäjän mikkokangasoja kuva
Mikko Kangasoja

Tuo veronkierto on laillisesti hyväksyttävää, mutta moraalisesti ei.

Eli "ette ole vielä keksineet, kuinka estäisitte meitä, joten lällällää."

Boikottiin.

Tuula Saskia

Sinäpä sen sanoit.

Suomalaiset verolait? Jokuhan ne on laatinut.Raamattu ei niitä esittele eikä Homeros.

Entä jos kysyisitte asiantuntijoilta.

Tämä ei koske vain blogisteja, vaan myös parlamentaarikkojamme.

J. Gagarin

Periaatteessa kyse on voittojen kotiuttamisesta. Jos suomalaisyritys investoi vaikkapa Kiinaan, niin tuskinpa sinulla mitään sitä vastaan olisi, että se kotiuttaa voittojaan Kiinasta Suomeen, jolloin kiinalainen veroviranomainen jää nuolemaan näppejään.

Jokaisessa maassa on omat verolakinsa voittojen kotiuttamisen, ulkomaisen pääkonttorin perimän "management feen" ja muiden "puliveerauksien" suhteen.

Tuula Saskia

Tuskin, mutta mahtaneeko vaikkapa Kiinan verolainsäädäntö sen mahdollistaa?

Suomen verolainsäädäntö sen sallii ja tietenkin sitä käytetään hyväksi.

Miksi nämä mehiläiset yms. ovat siirtyneet ulkomaiseen omistukseen?

Tämäkin olisi selvittämisen paikka.

Kaikki meistä eivät ole finanssiasiantuntijoita.

J. Gagarin

Kiinasta on mahdollista maksaa pääkonttorille ulkomaille management fee -tyyppistä kuluerää verottomasti tietyn tasolaskelman mukaisesti. Varsinaisten voittojen kotiutus on verraten vapaata Kiinasta osinkojen muodossa. Ei Kiinalla ole toistaiseksi ollut intressiä demotivoida ulkomaisten yrityksien sijoituksia sinne. Nyörejä kiristettäneen kuitenkin pikku hiljaa.

Arto Niinistö

Hippokrateen vale toteutuu.
Auta ihmistä suurella rahalla hänen sairaudessaan, hänen hädässään.

Raja ahneudessa maassamme on aikoja sitten ylitetty. Margaret Thatcher piti terveyskeskusmaksuja epäinhimillisinä. Meillä eivät edes ns. sosialistit ole ajatelleet niin.

Elämme liian kovien arvojen maailmassa. Sairaudet ja ihmisten hätä eivät saisi olla kauppatavaraa, tie rikastumiseen.

Etiikka?

J. Gagarin

Saako sitten nälkä tai jano olla tie rikastumiseen? Eli onko oikeus myydä ruokaa, perustaa ravintoloita tai virvoitusjuomakioskeja?

Tuula Saskia

Olet sinä , Gagarin, varsinainen " understatement", ainakin nyt.

Käyttäjän karifa kuva
Kari Fagerström

Onneksi nälkään tai janoon ei käytetä KELA korvausta, ainakaan toistaiseksi...

Petri Rautiainen

Jos olet alkoholisoitunut, ei ole ammattia, ei koulutusta, ei omaa asuntoa, silloin kyllä hyysätään annetaan kelan tai sossun tukea, mutta jos yrität hoitaa asiasi ja tulee vaikeuksia, ei puhettakaan, että mistään apua tilanteeseen saat!

Käyttäjän mikkokangasoja kuva
Mikko Kangasoja

"Saako sitten nälkä tai jano olla tie rikastumiseen?"

Ei, jos nälkäinen tai janoinen on selkeästi hyväksikäytettävissä.

Otetaan härski analogia: naisella on mennyt autosta kumi puhki. Paikalle saapuu mies, jolla on kaikki tarvittava kumin vaihtamiseen, mutta koska nainen on hädässä, mies vaatii vastapalkaksi... ******.

Pidän kyseenalaisena, että sairaiden ja vaivaisten hoitamisella tehdään rahaa. On eriasia tehdä vaikka kännyköitä kuin antaa hoivapalvelua vanhukselle, jolloin tavallaan tuotteena on itse vanhuskin hyvän tai huonon olon kera. Näin ollen "tuotemanipuloinnin" kohteena on itse asiakaskin. Vieläpä heikko sellainen.

Markkinataloudessa on omat fiksut piirteensä. Keskeisin on vapaus. Kun yhteiskunnassa kuitenkin leviää keinottelun ja muiden maksimaalisen hyväksikäytön ajatus, on seurauksena alamäki. Kaikesta tulee kallista ja keskinäinen luottamus rapautuu. Huomiota keskitetään yhä enemmän vedättämiseen todellisen tuotteen kehittämisen sijaan. Finanssikriisi on juuri sitä ja seurauksena oli romahdus.

Jos yritykset piilottelevat härskiä veronkiertoa, voisi jotkut kertoa kuinka mielihyvin maksavat paljon veroa.

Arto Niinistö

J.Gagarin.

On oikeus myydä, niin kauan kun nälkä ei näköä haittaa eikä jano järkeä kadota.

. suvituuli

J.Gagarin,

Kirjoitatte "Periaatteessa kyse on voittojen kotiuttamisesta. Jos suomalaisyritys investoi vaikkapa Kiinaan, niin tuskinpa sinulla mitään sitä vastaan olisi, että se kotiuttaa voittojaan Kiinasta Suomeen, jolloin kiinalainen veroviranomainen jää nuolemaan näppejään."

EI ole tässä ole kysymys voittojen kotouttamisesta yllä kirjoittamassanne mielessä.

Monikansallisten yritysten sisäisellä siirtohinnoittelulla tehdyistä kotouttamis- ym.järjestelyistä on kirjoitettu ainakin 1970-luvulta lähtien. Ei tässä ole siitä kyse.

Ei Mehiläisellä ole toimintaa veroparatiisisaarella. Toimintaa, jota vastaan se voisi laskuttaa sisäisesti sitä tai tätä.

Mehiläisen toiminta on Suomessa.

Se, että avaa postilaatikon saarelle, ja kierrättää velat ja saatavat sitä kautta, on puhdasta veronkiertoa.

Minä en ilkeäsi nimittää sitä edes verosuunnitteluksi.

Käyttäjän karifa kuva
Kari Fagerström

Täysin samaa mieltä, puhdasta veronkiertoa ja sitä kautta laillistettua harmaata taloutta.

Heikki Kosalainen

Lääkärit on Suomessa vapautettu arvonlisäverosta. Sen lisäksi saavat yksityiselle liiketoiminnalleen tukea KELA-korvauksen kautta. Eikä edes veroja Suomeen paljoa maksele. Toisin sanoen Suomi häviää tuossa kuviossa kymmeniä miljoonia vuodessa. Ensimmäisenä karsisin Suomesta KELA-korvauksen, koska se menee suoraan hintoihin.

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

Jaa, kelamaksun.

Siis annat lääkärien taksojen olla yläkantissa, mutta varattomien mahdollisuutta lääkäripalveluihin haluat karsia.
Niinkö todella.

Pidetäänpä nimi muistissa...

Heikki Kosalainen

Älä nyt jaksa höpöttää jos et liiketoiminnasta mitään ymmärrä. Liiketoiminnassa veloitetaan yleensä niin paljon, kuin asiakassegmentillä on varaa maksaa. Asiakassegmentin ostovoimaa kasvatetaan KELA-korvauksella, eli sen verran voidaan lisätä suoraan lisää hintoihin. Ilman KELA-korvauksia hinnat tippuisivat.

Petri Rautiainen

Koko Kela-korvaus on käytännössä ihan tarpeetonja byrokratiaa lisäävä toimintamuoto.

Jos ei olisi Kela-korvauksiakaan, niin alkuperäisen palvelun hinta olisi alempi, josta haet korvausta Kelalta kalliimman hinnan mukaan.

Tarpeetonta rahansiirtelyä tililtä toiselle, eivätkä pankkipalvelumaksutkaan mitään ilmaisia ole.

Käyttäjän Oswaldius kuva
Alexius Manfelt

Juuri noin, minusta yksityiseltä lääkärintoimelta pitäisi poistaa KELA-korvaus ja panna ne maksamaan 9 prosentin arvonlisaa, kuten muistakin yksityisistä palveluista. Kyllä ne aikoinaan ALV-uudistuksen yhteydess loppasivat rajusti verottomuutta, mutta nyt on aika uus!

Petri Rautiainen

Koska yksityisten palvelujen osuus on koko ajan kasvussa, pitäisi niiden hintatason laskea myös vastaamaan yksityisten palvelujen määrää suhteessa palvelujen kokonaismäärään.

Tulotason ja palvelutason on noudatettava samaa suuntalinjausta eikä niin, että toinen nousee ja toinen laskee.

Tuula Saskia

Gagarin esitti kiinalaisen verotuksen tietoja, jotka sinänsä ovat mielenkiintoisia, mutta eivät ollenkaan relevantteja.

Edelleen sopii kysyä, miten suomalainen lainsäädäntö sallii yrityskonglomeraattien kuten Mehiläinen välttää muille yrityksille laadittuja sääntöjä, mitä verotukseen tulee.

On selvää, että nämä kansainväliset yritykset ovat kaikkea muuta kuin Suomea tukevia.

Mutta se, että ne työllistävät, vaientaa kritiikkiä.

Luulenpa, että Mehiläisen lääkärit tienaavat hyvin ja se takaa vaitiolon.

J. Gagarin

Mehiläinen on maksanut 36 miljoonaa euroa konserniavustuksia omistajayhtiöilleen. Suomen kannalta on aivan sama ovatko ne loppujen lopuksi menneet veroparatiisiin vai johonkin muuhun maahan, kuten Ruotsiin.

Jos ajatellaan sitä rahasummaa, jonka Suomen verottaja menetettynä yhtiöverotuksena on "menettänyt" (mikä ei suinkaan ole laskettavissa koko 36 miljoonan summasta, sillä jokainenhan ymmärtää, että konsernin keskushallinnon kustannuksiin tulee osallistua), ja vertaa sitä siihen hyötyyn, minkä Suomen kansantalous saa Suomeen kohdistuvista suorista investoinneista, joita ei epäsuotuisan lainsäädännön vallitessa tulisi, niin lienee selvää, ettei tätä asiaa voi puhtaasti Elon laskuopin mukaisella matematiikalla ryhtyä tuomitsemaan.

Tällaisen kohun saattelemana on kuitenkin hyvä tarkistaa verolainsäädäntöä ja moisten konserniavustusten hyväksyttävää tasoa, jotta varmistettaisiin, ettei niissä ole ylilyöntejä.

Tuula Saskia

Tätä pyysin, hyvä Gagarin.

Verolainsäädännön tarkistusta.

Silmää kommentteja hiukan taaksepäin.

En saanut sinulta aploodeita.

J. Gagarin

No ei varsinaisesti aplodeja, mutta täsmensin hiukan implisiittisesti esittämääsi käsitystä, että kyseessä olisi joku Suomen erityispiirre ja että konserniavustusten maksaminen ylipäätään on pelkästään veronkiertoa.
Kyse on järkevän ja kohtuullisen tason määrittämisestä.

Joni Soini

40 miljoonaa euroa vuodessa voittoa.. Ei mikään ihme että HUS suunnitelee myös omaa yksityissairaalaa. Toivottavasti lisääntyvä kilpailu tuo hinnat ja voitot alaspäin.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Lisääntyvä kilpailu tuo palveluiden laadun alaspäin, niin kauan kuin kilpailutusperusteena on pelkästään hinta tai "tulos".

Vastuu on ensimmäinen asia, joka ulkoistetaan, liikevoitto viimeinen.

Terveydenhuollon yksityistämisen ja ulkoistamisen ansiosta Suomessa kuolee ihmisiä koko ajan. Mutta ainakaan he eivät valita.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

No mutta juuri tuohan on pörssiyhtiöiden tarkoitus ja myös suoranainen velvollisuus: tavoitteena on tuottaa maksimaalinen voitto omistajille - käsittääkseni oikein Suomen lain mukaan. Jos yhtiön tuote tai työllisyys jäävät toisarvoisiksi tai vaikka unohtuvat kokonaan, ei se haittaa mitään, jos päätavoite on hoidettu.

Eläköön Suomi! Eläköön markkinatalous! Halleluja!

http://kyy.puheenvuoro.uusisuomi.fi/89074-terveyde...

Käyttäjän uusikumpu kuva
Maarit Uusikumpu

Kotikunnassani Järvenpäässä kilpailutettiin pari vuotta sitten vanhuspalveluja kunnan ylläpitämissä tiloissa. Mehiläisen tytäryhtiö Carema Oy voitti kilpailun halvimmalla tarjouksella. Ensin kismaa tuli siitä, kun Carema olisi maksanut henkilöstölle aiempaa pienempää palkkaa. Sitten Valvira vaati lisää hoitajia ja siitä aiheutuvista lisäkustannuksista väännettiin kättä kaupungin kanssa. Nyt Carema olisi nostanut palvelun hintaa ensi vuoden alusta.
Järvenpään kaupunki kuitenkin sanoi sopimuksen irti ja vanhuspalvelut palautetaan kaupungin omaksi toiminnaksi. Virkamiesten laskelmien mukaan palvelut tulevat halvemmaksi omana toiminta varsinkin Careman esittämiin hinnankorotuksiin verrattuna. Itse toivoisin puolueetonta tutkimusta kilpailutuksen seurauksista, kokemuksista ja taloudellisista vaikutuksista yhteiskunnalle.

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

"Yhtiö on erikoistempuin kierrättänyt tuloksestaan Jerseyn veroparatiisisaarelle 35 miljoonaa euroa. Lisäksi Mehiläisen johdon hulppeat pääomatulot ovat herättäneet huomiota."

Ei ne mitään erikoisia ole vaan normaalikäytäntö. Tiesitkö että Ikea on hyväntekeväisyys säätiö joka ei maksa veroja mihinkään?

--
Toi kilpailutus homma tietysti estäisi voiton muodostumisen, sitä vaan ei osata. Kunnat menevät kun pässi teuraalle, syrjässä joutuvat jopa rukoilemaan ryöstäjiä että pääsisivät liioista rahoistaan eroon. Mä siitä blokia yhden kapakka illan jälkeen väsäsin : http://auvorouvinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/71351...

Tuula Saskia

Siis Auvo,

eikö Suomen Ikeakaan maksa veroja Suomeen lainkaan?

En todellakaan tiennyt enkä ihan vielä jaksa uskoakaan.

Valaise, ole ystävällinen.

Timo Härtsi

Kiitos Niklas, kun sanoit tämän ääneen

Jukka Jänönen

Tämä oli Niklakselta miehen työ paljastaa miten verorahat ja kelakorvaukset kotiutetaan veroparatiisiin.

Topi Nykänen

Asian paljasti ensimmäisenä Keskisuomalainen jo viikko-pari sitten. Hyvä, että keskustelu jatkuu.

Aira Joki

Kuulin pitkästä aikaa Mikael "überahne" Liliuksesta kun uutisoitiin Careman tilanteesta Ruotsissa. Kyllä Ruotsissa onkin nyt "ylväs" suomalaisedustus, Nalle ja Lilius nussii naapureidenkin rahat..
Mehiläinen ja Attendo tekee sen Suomessa. Ilmankos bisnes huijareita houkuttelee: varma tuotto, vähäinen vastuu:(

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Onneksi olkoon kaikille, jotka saavat rahojaan jollain keinolla ryöstöverottajalta turvaan! Ei voi kuin olla helvetin kateellinen.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Minulla ei ole mitään verojen maksamista vastaan.

Sen sijaan se, että yhteiseen hyvään tarkoitetut rahani käytetään huonoihin palveluihin ja sijoittajien rikastuttamiseen, vituttaa aivan saatanasti.

Käyttäjän atsoeerikainen kuva
Atso Eerikäinen

Suomessa kannattaisi ottaa oppia Japanista (tässäkin asiassa). Yleinen ja yksityinen terveydenhoito toimivat saumattomasti yhdessä.

Esimerkiksi täällä Hinon-kaupungissa (asukkaita noin 200.000) on kymmeniä yksityisiä klinikoita, jonka omistaa lääkäri ja jolla on apunaan 2-3 sairaanhoitajaa ja 2-3 toimistotyöläistä.

Noissa klinikoissa ei tarvitse jonottaa, saa avun tavanomaisiin sairauksiin, lääkereseptit jne. eikä tarvitse jonottaa 10 minuuttia kauemmin. Vaikeammat, leikkausta vaativat toimenpiteet suoritetaan kaupungin sairaalassa (jossa reseptipotilaat eivät ole jonottamassa). Siihen tarvitaan vain klinikan lääkärin puhelinsoitto ja passitus sairaalaan (ambulanssilla tai muuten)ja potilas pääsee heti tarkempiin tutkimuksiin ja tarvittaviin operaatioihin.

Hinnat ovat samat joka paikassa. Lääkärin vastaanotto klinikassa ja reseptin kirjoittaminen maksaa 10 euroa (30 %:n omavastuu)

Kaikki Japanissa pysyvästi asuvat maksavat terveysvakuutusta, joka määräytyy bruttotulojen (palkat ja omaisuus) mukaan, ja on 5 %. Herlinkin maksaisi terveydestään paljon (kun on arvokkaampi ihminen rahalla mitattuna), kun taas se, jolla ei ole verotettavia tuloja, ei maksa mitään.

Japanissa tuloja saa olla noin 1000 euroa kuussa, ennen kuin veroja ja terveysvakuutusmaksua aletaan periä. Jos ei ole tuloja, mutta omaisuutta on, terveydenhoidostaan joutuu maksamaan 5 % omaisuuden arvosta tai mitä kaupunki harkitsee maksuksi. Vakuutus korvaa 70 %, ja loput on omavastuuta.

Käyttäjän atsoeerikainen kuva
Atso Eerikäinen

Entäpä Hokkaidon terveydenhoitosysteemi?

Hokkaidon on harvaanasuttu suursaari, jossa on tietysti myös isohkoja kaupunkejakin. Keskellä saarta, Asahikawassa, on iso keskussairaala, josta on näköyhteys ympäri saarta sijaitseviin klinikoihin, joissa on työssä muutama sairaanhoitaja. Keskussairaalassa olevat erikoislääkärit diagnostisoivat potilaat, jotka ovat satojen kilometrien päässä ja määräävät lääkityksen. Jos aihetta on jatkotutkimuksiin potilas toimitetaan keskussairaalaan.

Pauli Vahtera

Veroparatiisiverokeinottelu saataisiin kuriin ilman lakimuutoksia heti, jos tahtoa olisi.

Jos pieni osakeyhtiö joutuu ottamaan lainaa yrittäjältä maksuvalmiuskriisissä ja maksaa lainasta korkoa 6 % tai yli, verottaja soveltaa peitellyn osingonjaon säännöksiä ja tulkitsee asian veronkierroksi. Minulla on valituksessa case, jossa pääomalainan korko 6 % katsotaan veronkierroksi. Pääomalaina oli otettu kun yritys oli menossa konkurssiin. Yrittäjä laittoi asuntonsa vakuudeksi ja lainasi pankista saamansa rahat edelleen yritykselle. Yritys selvisi ja verottaja kävi heti kimppuun.

Ilmeisesti miljoonassa on niin monta nollaa, ettei verohallinto silloin näe veronkiertoa. Tuhat euroa on helpompi ymmärtää.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Ehkei pitäisi sanoa mitään, koska työsuhteen vuoksi oma terveyteni on jossain määrin Mehiläisen varassa.

Mutta sanon kuitenkin:

1) Lääkärit eivät vakuuta. Osa ei osaa edes kunnolla puhua suomea, ja ne suomalaisetkaan eivät tutki potilaitaan, vaan lätkivät sairaslomaa / reseptejä liukuhihnalta.

2) Tiedossani on nyt kaksi tapausta, joissa työstä johtuvaa selkävauriota "hoidettiin" pelkästään tökkimällä puudutuspiikkejä selkälihaksiin, ja määräämällä pillereitä.

3) Mehiläisen lääkärit kirjoittavat säännönmukaisesti mahdollisimman kalliita lääkkeitä. Patentoituja ja upouusia, suoraan lääketehtaan katalogista. Näiden potentiaalisesti fataaleistakaan sivuvaikutuksista ei varoiteta etukäteen.

4) Jopa reseptivapaat lääkkeet, joilla ei enää ole patenttia, määrätään aina sellaisessa muodossa tai sellaisella annoskoolla, että niitä ei ole mahdollista apteekissa vaihtaa halvempaan, geneeriseen valmisteeseen.

Näin ollen, jos haluaisit ostaa halvempaa versiota lääkärin määräämästä Buranasta tai Panadolista, et saa niistä Kela-korvausta.

Seuraavan kerran kun tarvitsen hoitoa, käyn kunnallisella.

Käyttäjän timoelonen kuva
Timo Elonen

Niklas Herlin on tehnyt tutkivaa journalismia tuloksellisemmin kuin koko Suomen lehdistö tällä vuosituhannella. Poislukien muiden tekstiviesteistä ja yksittäisten miesten naissuhteista tehty tutkinta yms.

Topi Nykänen

Paitsi että tämän asian paljasti ensimmäisenä Keskisuomalainen viikko-pari sitten.

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Yksi esimerkki siitä, miksi kansallisvaltiot omine talouksineen ovat tiensä päässä?

Kimmo Sundqvist

Yksi esimerkki siitä, miksi kettu kanatarhassa tarkoittaa sitä, että kanatarha on tiensä päässä?

Leo Sammallahti

Maailmanpankin entisen johtajan, Strauss-Kahnin, mukaan puolet kaikesta maailman varallisuudesta kulkee veroparatiisien kautta. Summalla, joka katoaa kehitysmaiden verotuloista veroparatiiseihin voitaisiin puolittaa maailman köyhyys. Nähdään taas että:

Yritysten yhteiskuntavastuu
On voitot omaan taskuu
Tappiot yhteiseen laskuu

Lähde Tax Justice Network

Timo Haanpää
Esa Härkönen

Varmaan on Mehiläiseltä ihan laillista hommaa, MUTTA lyhytnäköistä, törkeätä, epäeettistä, oman edun valvontaa.
Sen verran Herlinille "synninpäästöä" kuitenkin, että veronkie.. ehh verosuunnitteluhan on suomalaisten suosituin leipälaji. Se on vaan aiemmin ollut niin tiukassa verottajan ja viranomaisten seurannassa, että sen laajemmat mahdollisuudet on estetty.
Globalisaatio ja talouden vapautuminen on kuitenkin tuonut meille tämän mahdollisuuden ja siitä aiheutuvaa katkeraa kalkkia tulee jokainen suomalainen juomaan tulevaisuudessa.
Jopa Herlin ja tuhannet muut vauraat ihmiset, jotka alkavat pelkäämään kurjistuvaa keskiluokkaa ja sen kurjistumisen kautta tulevaa turhautumista, epätoivoa ja rikollisuutta. Pitäisi verosuunnittelijoiden vähän pitemmälle miettiä, tekojensa seurauksia ja syy/asia-yhteyksiä.
Ei se yksi yritys vielä vaikuta, mutta jos siitä tulee yleinen tapa, kuten nyt näyttää siltä, niin yhteiskunnan romahdus on edessä ja käy kuten Kreikassa.

Tuula Saskia

Mehiläinen on vihon viimeinen paikka, tämän jälkeen.

Mutta miten asiat ovat seuraavien lääkäriasemien eli ketjujen kohdalla:

Diacor, Dextra, Terveystalo, Orton ja muitakin lienee.

Onko niidenkin omistus ulkomaisten käsissä ja minne ne maksavat veronsa?

Jos ylipäätään mitään maksavat.

Osakaslääkärit taatusti tuntevat asian, mutta ovat vaiti, koska hienot ansiot suitsivat suun.

Ei ole olemassa ainoastaan nimetön paha jossain ulkomailla. Kyllä lääkäriosakkaat takuulla asian tietävät. Ja osaavat ja haluavat rahastaa viimeisen päälle.

Ei enää ole olemassa lääkäreitä, jotka oikeasti potilaistaan välittävät, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

Väitteeni koskee Helsinkiä. Muualla, pienemmillä paikkakunnilla tilanne saattaa olla toisin.

Käyttäjän karifa kuva
Kari Fagerström

Diacor on ainakin Diakonissalaitoksen omistuksessa oleva yhtiö, muut taitavatkin olla sitten erilaisten sijoittajien omistuksessa.

Tuula Saskia

Kiitos tiedosta.

Se varmaan realisoituu jatkossa.

PS. Onhan Diakonissalaitos suomalainen yritys?

Ja onko se yritys?

Käyttäjän karifa kuva
Kari Fagerström

"Helsingin Diakonissalaitos on 143-vuotias yleishyödyllinen säätiö, joka tarjoaa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja sekä näiden alojen koulutusta. Säätiön toiminta sisältää diakoniapalvelut, koulutuspalvelut, kehittämispalvelut sekä sisäiset palvelut. Tytäryhtiöistä merkittävimmät ovat Diacor terveyspalvelut Oy, Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy ja Diakoniset kiinteistöpalvelut Oy"

Olli Kankaanpää

Niklas, jos olisit kuullut mitä lääketieteen professorit tekivät vanhempieni opiskeluaikana, niin et varmaan hämmästyisi. Ihmishengellä ei ollut mitään arvoa. Sääli kun en nyt muista nimiä. Isäni oli perustamassa Hakaniemen poliklinikkaa ympyrätaloon ja oli hallituksen puheenjohtaja. Kuka ruokkivaa kättä puree? Suosittelen edelleenkin Hakaniemen polia ilman että lehmäni olisi ojassa.

teppo kääminen

tämä on hyvää journalismia, kiitokset uudelle suomelle ja keskisuomalaiselleko se oli kun selvititte tämän :)

laittakaa pahikset kuriin!

Käyttäjän lakosi kuva
Mika Lako

Hatunosto Keskisuomalaisen tutkivalle toimittajalle. Tarina idea kun oli aika pitkään kenen tahansa toimittajan nenän edessä.

Tarinat käänteisessä järjestyksessä:

KSML 18.11.2011 00:02
Yksi huono esimerkki on terveys- ja hoitopalvelukonserni Mehiläisen omistaja. Mehiläinen kerää Suomessa 211 miljoonaan euron liikevaihdon ja sillä lähes 40 miljoonan liikevoiton. Silti yhtiö maksaa veroja vain 360 000 euroa.

HS - Uutisetusivu - 16.11.2011
Saman Ambea-yhtiön omistama Carema on vaikeuksissa Suomessakin, kun Karjaan terveyskeskuksen ulkoistus yhtiölle halutaan lopettaa. Närää on herättänyt työntekijöiden määrä.

Aika monta päivää kestää uutisen matka Ruotsista Suomeen

Publicerad: 2011-11-07 Aftonbladet.se

Kritiserade Carema stoppar bonusarna
Carema; när vinsten går före vården

Enligt personalen har de gamla vanvårdats på två av Carema Cares äldreboenden i Stockholmsområdet. Samtidigt har företaget delat ut bonusar till cheferna när verksamheten gått med vinst.
I ”Dokument inifrån” i SVT i går avslöjades att tre chefer inom Carema fått sparken sedan de ljugit för kommunen om att tjänster varit tillsatta. De ska också ha använt utbildningspengar till att öka vinsten.

HS/ Vieraskynä 17.10.2011
Hyksin Oy:n vastustajilla on itsekkäät motiivit

Teema on myös ollut esillä Talouselämän veroäyritarinoissa.
Esimerkiksi Hoivayhtiöt tunaroivat - potilaat pian pulassa 19.9.2011

Jos joku tutkiva toimittaja haluaa jatkaa, niin suositan Esperin sekä SPR:n taloustietojen penkomista.

SPR:n osalta erityisesti Veripalvelun muutama vuosi sitten tehtyä kiinteistökauppaa.
Ilmainen työhypoteesi tarinalle:

Maksavatko verenluovuttajat SPR:n lisäeläkkeet?

Mehiläisen viestintäohjeet taisivat olla suora käännös naapurista.

Tuula Saskia

Toivon kirjoittaja Laihon tapaan, että media tarttuu koko asiaan, mieluiten US. Siis muihinkin pelureihin kuin Mehiläinen.

Kyllä meitä perustyhmiä kansalaisia näköjään vedätetään oikein kunnolla.

Luojan kiitos, että on olemassa tämä kolmas valtiovalta, kaikkine puutteineen ja virheineenkin.

Jatkakaa ja kyseinalaistakaa, US ja muut!

Herlinille erityiskiitos!

astrid mustonen

Olin Jyväskylässä ja eilisessä Keskisuomalaisessa oli artikkeli hollantilaisesta Orbis - sairaalahankkeesta.

http://hema.tkk.fi/fi/tutkimus/tutkimushankkeet/pa... (tämä ei ollut ksml:n artikkeli vaan joku muu vaan)

Erittäin mielenkiintoinen, kaikki asiat mitä artikkelissa oli mainittu olivat ok. Mutta kaikkea ei varmasti sanottu. Se taustalla oleva kiinnostaa aivan mielettömästi. Paljon suomalaisia sairaaloiden johtajia (varmasti kaikki) ovat käyneet tutustumassa siellä ja osin sovelluksia on myös Suomessa.

Kiinnostaa tässä jutussa:

- lääketehtaiden rooli
- maksaminen ja mihin se liitty ja miten?
- työntekijän roolikuva
- ketä sairaala palvelee ja miten se istuu "vanhan" systeemin kanssa?
- onko Mehiläinenkin jo "vanha" juttu?

Kertokaa.
toivoo helen

Pentti Juhani Järvinen

Eiköhän noita tulojen kieppautuksia veroparatiiseihin asemamaan maksujen välttämiseksi voisi "laillisen" sijasta määritellä "ei laittomaksi (vielä) todettuna." Kysehän on usein valelainoista valetarpeisiin, mikä ei ole oikein, ei edes liiikkeenjohdon etiikan mukaan, jos etiikkaa asiaan voi yhdistää. Lisäksi nuo siirrot voivat väärentää kirjanpidollista tulosta, ainakin itse asemamaassa. Eikö tämä vaikuta mm. osingon jakoon? Eikö varojen käyttö valetarkoitukseen ole petos?

Mutta näillä keinoilla on pitkät perinteet mm. Englannissa tai Lontoon ns. City`ssä, jota voisi verrata finanssien saralla merirosvoihin. Heillä myös oli Englannissa "lupakirja" touhuunsa, ilman selvää sotatilaa. Ja tämä puoli jutussa on vain osa katastrofista, joka alkoi syntyä, kun ns. kommunismin pelko ja kilpailu katosivat, ja kaikenkarvaiset sosialistit, ml. ja erityisesti Tony Blairin Labor, pääsivät esittämään vapaasti omat ahneet karvansa.

Eli asioita, jotka on käsitetty "julkisina palveluina," joilla on oma etiikkansa ja omat toimintavelvoitteensa, alettiin "yksityistää," osin täysin mielettämästi. Englanti on nyt maa, jossa mm. junat eivät enää kulje aikataulujen mukaan. Se siis tarvitsee Mussolinin. Suureneva osa poliisin toimia ollaan yksityistämässä suurenevan valvontaverkoston avulla. Mikä mm. tarkoittaa, että liiketoiminnalliset "Big Brothers" sekä valvovat kansalaisia että "myyvät turvallisuutta."

Kyllä Suomi näyttää joissakin omituisissa suhteissa menneen tämän aallon vietäväksi aivan kuten juuri ennen NL:n sortumista ehdittiin aloittaa sen systeemien ihannointi. Jos nyt valtiolla on lakisääteinen velvollisuus vastata kansalaisten oikeusturvasta ja terveydestä, niin ei sitä - siis velvollisuutta - saa yksityistää, kaupallistaa. Sen hoitoa voi valvoa ja tehostaa, mikä on eri ja toinen asia.

Jari Jakonen

Laitan tähän joukon jatkoksi vielä Mikä Maailmaa Liikuttaa porukkamme Jukka Sjöstedtin kommentin Timo Harakan Verovarat veroparatiisiin blogiin.

"Tuo IK Partners oli synnyinnimeltään Industri Kapital. Suomeen se tuli ensin järjestämään Koneen irti nosturiryhmästä. Konecranes onkin menestynyt. Sitten IK yhdisti edistyksellisen OTK:laisen kauppaliikkeen eli Tradekan Suomen Lähikaupaksi. Cumulus ja Martina ja muuta jäi vielä punapääomalle. IK osti vuosia kohutun MedOnen aika äsken.

IK:n perusti Wallenbergin hommissa Lontoossa asioihin kiinni päässyt Björn Savén. Myös siemenraha tuli tuolta SEB:in rahavalmistamolta. Vuosi oli 1989. Historia löytyy IK News googlaten. Siellä on maininta kuinka Tarja Halonen palkitsee Savénin Suomen Leijonan Komentajanauhoilla 2008.

Suomessa Industri Kapitalia vetivät Michael Rosenlew ja Henrik Ramsey. Molemmat ovat Ritarihuonetanssiaisten sankareita ja MR ainakin myös mutkamäkiharrastuksen uranuurtajia Suomessa ja Kauniaisissa. Kai siellä joku nyppylä on? Isänsä tunnetaan Lundia hyllystöstä.

Raihnaishoidossa piilee businesta. EK joka suunnitelmatalous-ajanjakson jäädessä historiaan,valitsi kunnallisen sosiaalipomon Mikko Pukkisen toimitusjohtajaksi, kai näkee että hoivassa olisi pääomille tuottokohteita Suomessakin, kiitos hyvinvointivaltion ja perheriippuvuuksista vapautumisen. Strategiakärkenä ehkä omaishoitaja-rääkkäys -näin varmistetaan diakonialogistiikka ja verorahojen päätyminen oikeisiin taskuihin.

Ts. asiallisen elämänmuodon jatkamiseen kuka lasketellen kuka taiteita/kulttuuria ja iloista seuraelämää viettäen. Kateeksi käy. Oikein häijyä tekee kuinka vaivattarikkaat ovat myös suruttakauniit."

Jukka Sjöstedt

Jukan puolesta postittaen
t. JJ

Radio-ohjelma Mikä Maailmaa Liikuttaa (Kuusela/Sjöstedt/Jakonen)
http://liikuttaa.ning.com/

Käyttäjän petrisalo kuva
Petri Salo

Kiitokset Niklas Herlinille hyvästä alustuksesta ja kommentoijille mielenkiintoisten näkemysten avaamisesta.

Harmaa talous taitaa olla maailman mittakaavassa aika isoa, mutta toimiakseen se vaatii myös hyvin öljytyn harmaan hallinnon.

Ensimmäistä kertaa tiedonvälityksen historiassa meillä katu-ja ruohonjuuritason taviksillakin saattaa olla mahdollisuus päästä kärryille siitä, miten maailmantalous todellisuudessa toimii. Suomea ollenkaan väheksymättä.

Itse en tunne rahamaailman saloja, mutta jossain uutisvirrassa oli esitetty arvio, että veroparatiiseiksi nimitettyjen pankkien tileillä on ainakin 13 000 miljardia euroa plusssaa. Jos sitten esimerkiksi EU:n julkinen talous on miinuksella 9 500 miljardia euroa, niin paljonko tuosta veroparatiisien plussasta on sitten todellisuudessa EU:n miinusta?

Eli voitko Niklas kohteliaimmin jatkaa aiheen käsittelyä selventävin kaavioin ja tekstiselostein varustettuna?

Ajankohtaisin lienee tämä kysymyssetti:

Miten paljon täällä luotua rahaa/voittoa liikkuu/vuotaa pois Suomesta tällä hetkellä, minne ja miksi? Palaako tuo raha maailmalle? Vai palaako tuo raha koskaa edes osittain takaisin Suomeen?

Muuten. Eilisen uutistiedon mukaan kreikkalaiset ovat nostaneet tileiltään jo 50 miljardia euroa.

Reino Alho

Niklas Herlinin puheenvuoro koskettelee pätevästi erästä aikamme ilmiötä, jonka nimi on verotuksen välttäminen. Verotuksen välttäminen on todellakin tehty mahdolliseksi vain käyttämällä hyväksi lakiin tehtyjä aukkopaikkoja. Konsernien puitteissa operoiminen on yksi yritysmaailmalle tieten tahtoen avattu porsaanreikä, jota käyttäen ylijäämät siirretään sosiaalivaltion pohjattoman rahantarpeen ulottumattomiin ulkomaille. Ja sieltä edelleen finanssimaailman veroparatiiseihin. Raha on paennut kiihkomielistä sosiaalista jakopolitiikkaa (=ojasta), mutta päätyikin finanssimaailman sijoitustoiminnan pohjattoman ahneuden syövereihin (=allikkoon). Sijoitusten tarjonta on toiminut huumekauppaan verrattavalla tavalla, koska eiväthän nuo finanssi-instrumentit (=sätkäpaperit) ole voineet tuottaa todellisia voittoja, vaan näin on saatu aikaan ylenmääräinen velkaantumiskierre (=huumeloukku). Ympyrä sulkeutuu sen takia, että sosiaalivaltioille on verotulojensa menetysten takia lopulta käynyt mahdottomaksi hoitaa velkansa. Nyt ahneet finanssipomot vaativat pieniltä veronmaksajilta lisää (=velkakriisin hoito). Hyi!

Käyttäjän 123456789 kuva
Iro B. Isberg

Toimittajalla on hyvä ja rohkea asenne:)
En itse enää käytä Mehiläisen palveluja...Mehiläisen toiminta on laillista varastamista valtiolta.
Iro B. Isberg

Jouni Jokela

No kuvitellaanpa tilanne että jokainen suomalainen järjestäisi Valtion kassaan jostain 2000 Euroa lisää rahaa. Esim. 5 henkinen perhe sellaisen 10 000 Vuodessa / 833 eur kk.

Ja mitä se auttaisi? Virkamiehet saisivat 10% palkan korotuksen + Maltan kielikurssin ja taas olisi budjetti kuralla. Ja jos kävisi sellainen ihme ettei noita korotuksia ja törsäyksiä toteutettaisi niin budjetti ei siltikään olisi tasapainossa. Ja mistäköhän se perus-perse-aukinen sitten muka kaivaa tuollaiset summat?

Eli eiköhän se ole ihan yhdentekevää maksaako niitä veroja vai onko maksamatta, jos kerran julkishallinto ei kuitenkaan saa itseään tasapainoon.

Sitä valtion talouden epätasapainoa voi muuten aiheuttaa monella eri tavalla, mikäs näistä "harmaan sävyistä" sitten on se pahin?

Harmaa talous:
- Yksin yrittäjä Kirvesmies tekee remontteja yksityishenkilöille ja vetää osan laskutuksesta kirjanpidon ohi.
(Vuosi volyymi n. 5 Mrd, josta yhteiseen kassaan kuuluisi n. 1,5 Mrd)

Tumman harmaa talous:
- Työtön kaljottelee yhteiskunnan pikkiin ilman aikomustakaan mennä töihin, paitsi tietysti max. 500 päivän välein 10 kk ajaksi.
(Vuosivolyymi ehkä n. 3,5 Mrd, joka maksetaan kokonaan yhteisestä kassasta.)

Musta talous:
- Tyhjänpäiväinen kehitysjohtaja virkamies pörrää erilaisissa coktail-kekkereissä puhumassa paskaa isolla palkalla, täysin eläke- yms. eduin. (vuosivolyymi Suomessa ehkä n. 20 Mrd, joka maksetaan kokonaan yhteisestä kassasta.

Harmaassa taloudessa sentään syntyy positiivista lisäarvoa, noissa synkemissä sitä ei synny. En kokenut tuota remonttireiskaa koskaan miksikään erityiseksi taakaksi. Nuo elämäntaiteilijat ja "kehitysjohtajat" sen sijaan ovat aivan älytön kivireki yksityiselle sektorille elätettäväksi.

Sveitsiläisiltä kun kysyy, niin heidän mielestään jo se että ALV on 23% on korruptiota, koska mihin ihmeeseen valtio voi tarvita niin paljoa ihmisten omia rahoja. Sveitsissä ALV on 8%

http://www.muutos2011.fi/vb/attachment.php?attachm...

Käyttäjän saarinenj kuva
Juhani Saarinen

Yhteiskunnan tarjoamat palvelut kyllä kelpaa, mutta jos pitäsi yhteistä vastuuta kantaa se ei enää onnistukkaan tällainen toiminta on petollista, josta pitäsi seurata sanktioita, mutta kukaan ei sellaiseen korvaansa lotkauta,mutta kun tulee tarve nostaa veroja, niin köyhät ja vähävaraiset kyllä kelpaa maksutalkoisiin, mitä tekee varakkaat valittelevat vaan pörssikurssien mataluutta törkeää käytöstä sanoisin, yleensä varkaus on rikos josta kuuluisi saada tuomio, mitä porvarihallitus tekee valittelee resurssipulaa, ovat itse aiheuttaneet resurssipulan, näin toimitaan oikeusvaltiossa, jota johtaa porvarit.?

Jouni Jokela

Mä oon aina miettinyt että miten niitä verorahoja oikein voi siirrellä. itse en pysty siirtelemään kuin omia, omalla tililläni olevia varoja.

Ja jos niitä omia varoja sitten siirtää ihan laillisesti jonnekkin missä niitä ei ryövätä loisien elättämiseksi niin mikä olikaan ongelma?

Mistä se loisien elättämisvelvollisuus muuten edes syntyy?
Natsisaksassa se oli muuten lopulta kuolemantuomion arvoinen juttu jos erehtyi talletamaan rahojaan ulkomaille. Ehkä Suomessakin kannattais ottaa jo kovat keinot käyttöön kun kerran alkaa elättien soppa-kattila niin pahasti vajuta.

Rajat vaan kiinni ja piiput sisäänpäin. Sehän se on kuitenkin jokaisen sosialismin tulevaisuus.

kari iivari merenko

... ymmärtääkseni meillä jo on muutama " mopopoikien "ryhmä hoitamaan tällaisia ongelmanasettajia... eiku kansalaiskeräys-, ja luulisin, vaikeuksien ainakin hitusen vähenevän....