Niklas Herlin

Kaikki blogit puheenaiheesta Työmatkavähennykset

Liikenneköyhyys Suomessa

Tuoreeltaan uutisoitiin liikenneköyhyydestä Uudessa Suomessa. Sen mukaan moni suomalainen kokee liikenneköyhyyttä, kun työmatkan kustannukset pudottavat käytettävissä olevat tulot alle virallisen köyhyysrajan. EU:n köyhyysrajamääritelmän mukaan ihmistä tai kotitaloutta pidetään köyhänä, jos hänen tai kotitalouden nettotulot ovat alle 60 prosenttia keskimmäisen eli mediaanitulonsaajan nettotuloista. Olenkin ihmetellyt, miksei todellisia työmatkakulujaan saa vähentää verotuksessa täysimääräisesti myös silloin, kun työmatkaan käyttää omaa autoaan.

Asumisen tuet vaikuttavat epäterveesti asuntotarjontaan

Puolitoista vaalikautta sitten suorittamani laskelman perusteella pelkästään Helsinkiin syydetään asumisen tukia satoja miljoonia vuodessa. Kaikki tämä on sellaista markkinaehtoisuuteen puuttumista, jolla ensisijaisesti vuokratasot ja toissijaisesti asuntojen hinnat nousevat.

Työmatkavähennykset - työvoiman keskittäminen

Työmatkävähennysten poistaminen – työvoiman keskittäminen

Monissa eri yhteyksissä ja monilta tahoilta on esitetty työmatkavähennyksistä luopumista verotuksessa. Perusteluina esitetään milloin mitäkin. Työvoiman liikkuvuutta (=keskittämistä ainoastaan ns. kasvukeskuksiin), ympäristön suojelua, valtion säästöjä jne. Asia on ollut esillä milloin ympäristöministeriön raporteissa, milloin valtioneuvoston perusturvaohjelmissa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä