Niklas Herlin

Kaikki blogit puheenaiheesta Espoo

Kaupunkipyöriin kypärät mukaan!

 

Pääkaupunkiseudulla on yli 2500 kaupunkipyörää ja lisää tulee.

 

En näe yhdelläkään kaupunkipyöräilijällä kypärää. Otos on pääosin Espoon Tapiolasta.

 

Aivovammat tulevat isolta osin kaatumisista polkupyörällä ilman kypärää, 10.000 - 20.000 tapausta vuodessa.

 

Kenelle kuuluu tämä asia, että kaupunkipyöriin liitetään kypärä mukaan??

 

Ja kypäriin voidaan liittää älyä, että rikkinäinen kypärä ilmoittaa kovasta tärskystä.

 

Erkki J. Anttila

Tekn.tri, kauppat.maist. (KD) Espoo, Tapiola

SOTEn ydin: vapauden ja markkinatalouden voimat hyvinvointia lisäämään

Sote-uudistuksen ydin on terveys- ja sosiaalipalvelujen monikanavanainen palvelutuotanto sekä kansalaisten oikeus valita keneltä he palvelunsa hankkivat. Uudistus vapauttaa mahtavat voimavarat hyvinvointivaltion hyödyksi. Yksityisen sektorin satojentuhansien sote-ammattilaisten osaaminen tulee kaikkien kansalaisten ulottuville, tuloista ja varallisuudesta riippumatta. Kansalaisoikeudet lisääntyvät kertarysäyksellä, kun ihmiset saavat päättää omaan terveyteensä liittyvistä asioista.

Espoo jakaa piiloyritystukia ja heittää kuntalaisten rahaa Kankkulan kaivoon

Espoon kunnallisessa päätöksenteossa kaupungin päätöksentekoelimillä on tonttien vuokraamisessa käytäntönä sitoa vuokran vuosittaiset korotukset elinkustannusindeksiin, eli niin sanotusti inflaatiosuojata saatu vuokratuotto. Päätöksenteossa ei kuitenkaan huomioida maaomaisuuden tuoton vaihtoehtoiskustannuksia. Maanrakentaminen, tonttien hinnat ja asuminen ovat kallistuneet todella paljon nopeammin kuin elinkustannukset ovat kasvaneet 2000-luvulta eteenpäin.

Kymppitonnilla oma koti Espoosta. Osaomistus asojen tilalle.

Espoon puutarhakaupunki Tapiola on esimerkki yhteiskunnan tuella toteutetusta viihtyisästä ja kohtuuhintaisesta asumisesta. Sellaisesta, johon tavallisella ihmisellä oli varaa. Näin toimi valtion luoma omistusaravajärjestelmä neljäkymmentä vuotta, aina 1990 luvulle saakka. Omistusarava tarkoitti sitä, että asunnon ostaja sai edullista valtion lainaa, ja rakentamisen taso ja hinta olivat säännellyt. Se siirsi suuret ikäluokat torppareista kotiensa omistajiksi.

 

Espoon tulee irtautua HSL:stä ja perustaa EKL

On jo monesti todettu ja HSL on päätöksillään osoittanut, ettei se pysty enään palvelemaan espoolaisia. Länsimetron aiheuttamat heikennykset ovat jo moneen kertaan todetut ja viimeisimpänä HSL päätöksellään heikenti oleellisesti Pohjois-Espoon bussiyhteyksiä, eikä se siihen jää sillä viime vuoden lopulla julkistettiin Pohjois-Espoon linjastoluonnos:

http://pohjoisespooleppavaara.blogspot.fi/2017/12/linjastoluonnos.html

Metrotyöt seis: Palvelutaso ylös, verot ja velka alas!

Länsimetro on toiminut kolme kuukautta. Suurelle osalle espoolaisia se on merkinnyt hankalampia työmatkoja. Merimaisemat ovat vaihtuneet tunneliseiniin. Rahaa tähän saavutukseen on palanut reilu tuhat miljoonaa euroa.

 

Länsimetron jatkon louhinta Matinkylästä Espoonlahteen alkaa valmistua. Espoolaisten rahaa nämä jatkotunnelit ovat tähän mennessä vaatineet 355 miljoonaa euroa. Nyt kaupunginvaltuustolle on annettu hyväksyttäväksi uusi kustannusarvio Länsimetron jatkon valmiiksi tekemisestä. Hintalappu nousee 1159 miljoonaan aiemmasta 801 miljoonasta eurosta.

Metron ongelmiin löydettävä kestäviä ratkaisuja

Helsingin Uutiset käsitteli artikkelissaan (HU 3-4.3) metroliikenteen ongelmia. Päivittäisenä vuosaarelaisena metronkäyttäjänä olen myös itse törmännyt niihin viime viikkoina.

Johtaako väestörakenteen muutos yksityiskouluihin?

Espoossa hyväksyttiin juuri kotouttamisohjelma vuosille 2018-2021. Pysäyttävintä uutta tietoa kotouttamisohjelmassa on itselleni se, kuinka jopa toisen polven maahanmuuttajien matematiikan osaaminen on lähes kaksi vuotta kantaväestön oppilaita jäljessä. Kyse ei ole ainakaan kiinalaisista, joiden kulttuurissa panostetaan koulunkäyntiin tosissaan ja tuskin venäläisistäkään.

Länsimetro on ymmärretty väärin

Kun Espoon suorat Kamppiin kulkeneet bussilinjat lakkautettiin Länsimetron liikennöinnin aloittamisen jälkeen, syntyi Espoossa kohu. Erityisesti sellaisilla alueilla, joilta aikaisemmin kulkivat bussit suoraan Kampin terminaaliin, monen espoolaisen matka-ajat saattoivat suhteellisesti pidentyä huomattavasti.

Länsimetro puuroutti Pääkaupunkiseudun läntisen joukkoliikenteen

Länsimetro puuroutti Pääkaupunkiseudun läntisen joukkoliikenteen

Espoossa asuva ja Helsingin kantakaupungissa työssä käyvä sukulaismies kertoo mitä on tapahtunut kun Länsimetro alkoi liikennöidä:

”Minä olen nyt muutaman päivän kulkenut Metrolla (kun ei millään muulla voi). Vähän rauhallisestihan matka taittuu, metro toki toimii. Ennustin aikanaan, että työmatkani pitenee 15-20 minuutilla per suunta. Olin väärässä. Se piteni 25-30 min.  

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä